Mini-wasknijpers als hulp voor de bouw van miniatuur-viool #3

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 23 dec 2011.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, dat is een goede vraag, want het staat even stil. Dat komt omdat ik reeds twee staartstukjes had gemaakt uit een paar stukjes ebbenhout en bij beide is het tussenschot waar de lus achter blijft hangen bij het boren van de gaatjes, uitgebroken. Ik heb wat proberen te lijmen, maar ja, dat gaat eigenlijk niet. Het is té klein om er iets passends in te lijmen. Of beter gezegd: je kunt dat wat je wilt lijmen niet passend maken omdat het te klein is. Dat betekent dus, dat ik voor de derde keer een staartstukje moet gaan maken. Komt bij dat ik bijna twee maanden in het buitenland vertoefde en dan staat de voortgang ook even stil. Nu ik dit zo opschrijf vraag ik me af hoe ik dat dan heb gedaan bij de mini's 1 en 2. Ik kan me niet herinneren dat die staartstukjes zo'n probleem opleverden.
    Ik weet niet hoe lang het nog gaat duren. Ik durf ook niets te beloven. Eens kijken of ik nog een paar foto's kan 'schieten' van de laatste versie van het staartstuk, dan plaats ik ze wel.

    Frits
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nieuws over de mini-viool!! Hij is nu gereed en dus kan ik hem laten zien!

    Ik heb een andere aanpak toegepast voor het staartstuk: eerst de gaatjes voor de lus boren (diameter 1,0 mm) daarna de vorm maken en dat ging prima. In een oud viskoffertje van mijn zoon -ik denk dat daar al wel 15 jaar niet naar om is gekeken- meende ik me te herinneren dat daar verschillende diktes visdraad in zou moeten zitten. (Ooit eens in Frankrijk gekocht tijdens een vakantie). Zoeken waar dat koffertje is terecht gekomen en na vinden bleek de gedachte juist te zijn. Dan de snaren er op zien te krijgen: dat valt warempel niet mee. Mijn vingers zijn te dik! :)
    En wat te denken van de gaatjes in de stemsleuteltjes? Die zijn 0,8mm!!

    Zie hieronder een aantal foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    en hier met op de achtergrond een 1/2-viool in aanbouw, gedaan om een beetje een idee te krijgen wat de verhoudingen zijn:
    [​IMG]

    Dan als laatste de hele verzameling miniatuurtjes in combinatie met de 1/2-viool:
    [​IMG]

    Frits
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Wat ontzettend leuk! Verkoop je ze ook of ligt de prijs van een miniatuurtje in de buurt van zijn grote broer die er achter ligt en is het dus te veel voor een "gadget"?
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Of ze te koop zijn heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Met dat doel heb ik ze ook niet gebouwd. Maar waarom niet? Als er iemand geïnteresseerd is en een leuk bod doet, valt dat wel te regelen. De prijs moet denk ik niet liggen in de orde van de grotere broer, omdat het in principe niet bedoeld is als instrument waarop gespeeld dient te worden, dus veel lager. Ik ga de bestede uren ook niet in rekening brengen, want dan wordt zoiets bijna onbetaalbaar. Aan materiaal is het ook niet veel.
    Geen idee of iemand dit wil kopen. Ben benieuwd!
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Zit er ook een etiket in?o_O
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, ik heb er ook een label in gelijmd. Ik zag op de datering dat deze handeling al was gedaan op 30 december 2011!! Toen zat het bovenblad er nog niet op:

    [​IMG]

    Na een hele tijd oponthoud vanwege het afbreken van een deel van de krul, alsmede een staartstuk waar de gaatjes van wegliepen, dan eindelijk een paar dagen geleden de laatste hand gelegd aan het viooltje. En ook een paar foto's van het label maar nu met een blik door het linker f-gat. Het was een hele opgave om de boel een beetje scherp te krijgen, maar zo ziet dat er dan nu uit:

    [​IMG]

    Frits
     
  7. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Echt enorm gaaf wat je heb gemaakt, wat een enorm geduld heeft u.
    Het geluid wat ermee gemaakt kan worden zal wel erg hoog zijn :D

    Als je uit waslijn een tiertje* haal dan heb je een best dunnen sterke snaar, ik denk dat je die perfect voor de E kan gebruiken.


    *Waslijn met stalen kern die bestaat uit gevlochten staalkabel. Dat zijn meerdere losse stalen draden, erg sterk.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Een staalkabeltje, moet dan wel héél erg dun en vooral flexibel zijn, anders krijg ik die niet om het stemsleuteltje gewikkeld.
     
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Een nadeel van de waslijn kern is dat deze gewikkeld is. de wikkelingen blijven in het draad zitten tenzij je ze op grote spanning brengt.
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Zachte klavecimbelsnaar gebruiken van 0,2 mm dik. Kun je alle kanten op buigen!
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Dan doe je die in de bankschroef en rek je die iets verder over zijn rekgrens en is hij weer mooi recht, dat kan met vrijwel elke massieve kabel van metaal.

    Zo kan je zelfs elk metaal op de juiste dikte trekken, het word wel hierdoor bros omdat je de structuur veranderd, maar de meeste metalen kan je zo heel dun rekken.
    Als je het nog even uitgloeit, kan je het weer dunner trekken.

    Afijn, het is maar een idee.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nog een paar foto's:

    [​IMG]

    en hier om te zien hoe de nylonsnaren om de stemsleutels zijn gewikkeld. De E-snaar heeft een dikte van 0,14 mm!

    [​IMG]
     
  13. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik blijf ze erg leuk vinden. Mail je me een passende prijs?
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Door een geslaagde transactie is mini#4 nu in de maak! :)
     
  15. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Sneakpreview :D

    [​IMG]

    Succes Frits :)
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Aangezien ik geen microscoop tot mijn beschikking heb, zal ik dezelfde grootte aanhouden als voorheen. Ik ben me ervan bewust dat ik dan niet wordt opgenomen in het Guinness book of records, maar dat kan me niets schelen.
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Maurien,

    Photoshop? een heel grote tafel zo uitgezaagd dat het op een figuurzaagplankje lijkt of gewoon heel mooi priegelwerk?
     
  18. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Zie link, dubbelklik op de foto ;)

    Of die van hieronder:
    [​IMG]
    600,- Engelse ponden volgens prijslijst Ik denk niet dat die speelklaar is :D
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Volgens de website zou dit een 1:12 schaalmodel moeten zijn, maar wat mij opvalt is dat de f-gaten veel te groot zijn en fout gepositioneerd. Het een kan het gevolg zijn van het ander. Ze zijn te ver naar beneden geplaatst en te lang, waardoor de toets wel heel dichtbij komt.
    Verder zie ik geen stemsleutels noch staartstuk en kam. Misschien dat de heer Edwards daar nog ergens een afbeelding van heeft? Op zich is dit best knap werk, maar ik zou dan de houtkeuze ook hebben gedaan volgens de 'regelen der vioolbouwkunst', dat wil zeggen bovenblad Fichte en achterblad, krans en hals met krul van esdoorn.
     
  20. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    [​IMG]
    Wat ik zo bijzonder vind van deze werkplaats van de heer Edwards er is geen microscoop te zien, lijkt mij toch ook echt wel nodig bij zulke miniatuurtjes.

    Ik ben ook erg benieuwd hoeveel micrometer dik dan zo'n stemsleutel moet zijn. Met uw stemsleutels had u al moeite Frits. Op formaat 1:12 lijkt me dit echt onmogelijk een gemiddelde splinter is dikker, misschien dat hij er vanaf heeft gezien het verder af te maken, geen idee. Toen ik ooit maquettes maakte kreeg ik er behoorlijk kramp van in mijn nek. Dit is nog even wat meer gepriegel dan een papieren huisje in elkaar plakken.

    Die F-gaten zijn inderdaad iets te lang of zo tja... voor 600,- Engelse ponden had je wel mogen verwachten dat die goed zitten..
    De kam en het staartstuk hadden er inderdaad wel mooier bij gestaan, maar hoe ooooit ga je die kam zo klein maken dat je het nog vast kan zetten (met snaren van baby haar of nog dunner???), ik denk dat de kam dan de dikte van een vloeitje/ papiertje gaat hebben?


    Maar eh, Frits, hoe is het met uw nieuwe uitdaging/ project? Heeft u al foto's van uw nieuwe mini viool? Ik ben in ieder geval erg benieuwd. Misschien dat t.o.v. uw vorige mini viool de kam iets dunner kan? En, nog een uitdaging, zit er een stapel in?
    Misschien nog een (te laat en erg bewerkelijk) idee voor de inlay van uw vorige mini viool; snij eventueel met 2 op elkaar vastgemaakte mesjes zo dat er 2 sneetjes tegelijk komen op de plaats van de inlay. Vul deze sneetjes met een pigmenthoudend materiaal, waarna u het weer netjes gaat schuren/ politoeren/ lakken. Geen idee of er wel een mesje is dat daar geschikt voor kan zijn, maar daar wil ik me dan ook niet aan snijden (is werk voor de vakman).
     

Deel Deze Pagina