Mooie omgebouwde Ricozali viool

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Jan van Olden, 3 feb 2017.

  1. Jan van Olden

    Jan van Olden

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    2
    De viool is van mijn vader afkomstig en is omgebouwd om linkshandig te kunnen spelen. Stapel en zangbalk zijn omgewisseld en de toets is aangepast. Ideaal voor linkshandige violisten. In mijn herinnering is het een makkelijk aansprekende viool met bescheiden geluid.
    Ik vind het belangrijk dat hij een goede bestemming krijgt, ik hoef er niets voor te hebben. Wie kent een linkshandige violist, of iemand die fysiek gedwongen is om linkshandig te gaan spelen?
    image.jpeg
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Jan,

    Ik weet niet of er veel links handige violisten zijn, zelf ken ik er geen.

    En ben bang dat je met alle liefde de kale viool aan de straat stenen niet kwijt raakt. Eenmaal opgetuigt ziet hij/zij er weer aantrekkelijk uit, als een complete viool.
    Misschien zit er nog een etiketje in van de bouwer en/of een etiket van de ver-bouwer. Dat geeft ook meer betrouwbaarheid en verkoopbaarheid.
    Een visueel meer compleet instrument is gewoonweg aantrekkelijker.

    We hebben Frits een beetje als onze Godfather. Hij heeft de meeste ervaring als vioolbouwer en een grote kring met strijkers om zich heen. Ik ben ook niet bang dat het Frits zal afschrikken, hij komt vast iemand tegen die juist op zoek is naar...

    Neem gewoon even contact op met Frits, maak een afspraak en afhankelijk van … Jullie komen er wel uit.

    Remi
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Linkshandige violen worden in alle maten geleverd door Gewa dacht ik.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Tobias,
    Auto's met het stuur aan de rechterkant o.a. in de U.K., Indonesië en zo. Het gaat hier om een viool uit erfenis...
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Hartelijk dank voor het toezenden van de linkshandige viool: ik zal ervoor zorgen dat hij wordt opgeknapt, speelklaar gemaakt en weer in roulatie gebracht.
     
    gevoeligesnaar, Deanone en Saffier vinden dit leuk.
  6. Jan van Olden

    Jan van Olden

    Lid geworden:
    3 feb 2017
    Berichten:
    2
    Dank voor de bevestiging. Ik ben blij dat het instrument heel is aangekomen en tzt benieuwd naar het resultaat.
    Groet,
    Jan
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Benieuwd zijn naar het resultaat?
    Is het mogelijk een foto te plaatsen van na de opknapbeurt?
    Hoewel het meer een kwestie is van optuigen lijkt me.

    Ik vraag me af of er echt vraag is naar een links instrument. Die raak je moeilijk kwijt.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Misschien dat er een linkshandige amateurviolist worstelt met de vraag of die niet toch beter uit is met een linkshandige viool. Zolang je niet met andere strijkers speelt, heb je al veel minder een probleem.
    Het is mogelijk dat iemand zulke motorische problemen heeft (mogelijk naast linkshandigheid) dat het toch fijn is om op een linkshandigenviool verder te gaan, om zo nog je plezier in vioolspelen te kunnen hebben. Al moet je dan opnieuw beginnen met het inslijpen van strijken en intonatie, soms is het dan toch een betere optie dan helemaal niets.
    Maar toegegeven, het lijkt mij een heel kleine doelgroep waar je het dan over hebt.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    10-15 % van de mensen is linkshandig.
    Als linkshandige lijkt het mij heel erg lastig rechtshandig een instrument te leren bespelen.
    Juist fijn dat er dus ook linkshandige instrumenten zijn.
    En in orkest is dat een beetje aanpassen maar dat moet kunnen.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar of dat echt kan? Volgens mij moet iedereen precies in het gelid in het kader van "het oog wil ook wat". In ieder geval zit iedereen dicht genoeg op elkaar om last van elkaar te hebben als iemand links speelt.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De reacties dreigen nu te gaan over het links spelen van een instrument.
    Volgens mij is daar elders al eens over gediscussieerd. Dat mag best nog een keer, maar het past niet in dit onderwerp.
    Even zoeken, ja hier is er eerder over gesproken.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Okee, inderdaad is er al eerder over gesproken.
    Maar de huidige discussie is wel getriggerd door het aanbod van een viool voor linkshandigen en verderop de vraag of er echt violisten op zoek naar een linkshandige viool zouden zijn.
     
  13. Sander

    Sander

    Lid geworden:
    2 feb 2017
    Berichten:
    4
    Hier is zo'n buitenbeentje:) Na lang wikken en wegen heb ik er toch voor gekozen om het mezelf niet nóg moeilijker te maken dan het viool spelen al is. Voelt heel erg natuurlijk voor mij. Heb verder geen ambities behalve mezelf vermaken:D Mijn gehuurde viool is niet omgebouwd. Enkel de kam en snaren. Wat ik me wel afvraag is, op welk termijn ik hier "last" van ga krijgen. Er is mij verteld dat de klank hierdoor benadeeld wordt. Aangezien ik pas 3 maanden onderweg ben, kan ik hier absoluut niet over oordelen. Wie weet is het ooit wat voor mij?:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 10 feb 2017
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik snap niet waarom de klank zich niet goed zou kunnen ontwikkelen met een linkshandige viool. Volgens mij is dat ook een indianenverhaal. Juist als het allemaal natuurlijker voelt, gaat dat de klank juist ten goede komen. Foute spierspanningen gaan een goede klank juist tegenwerken.

    Wanneer zou je last kunnen krijgen? Misschien wel nooit, behalve als je alsnog in een orkest wil gaan spelen waar iedereen rechtshandig speelt. Of als je een e-viool wil en die zijn dan allemaal voor rechtshandigen (maar dat is vast ook wel weer aan te passen).

    Dus ga vooral lekker oefenen, genieten van wat je kunt en uitbouwen naar nog meer vaardigheid. Geniet, let op foute spanningen (een docent helpt daarbij) en het plezier in vioolspelen is/blijft gewaarborgd: rechts of linksom!:)
     
  15. Sander

    Sander

    Lid geworden:
    2 feb 2017
    Berichten:
    4
    Omdat de viool van binnen niet symmetrisch is. De stapel en zangbalk zitten dus nu onder de "verkeerde" snaren wat het geluid draagt. Wat ik bedoel met de term last, wanneer zou een beginner merken dat de klank niet helemaal is wat het zou moeten zijn. Qua fysiek heb ik inderdaad nergens last van. Kan prima enkele uren achter elkaar oefenen. Met her en der een koffiebreak natuurlijk :)

    Zoals de topic starter al aangaf is de viool echt omgebouwd. Misschien kunnen de vioolbouwers aangeven wat de reden ervan is?
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Aangezien Bert deze viool 'in behandeling' heeft en ooit eens heeft aangegeven dat hij meerdere instrumenten heeft omgebouwd, lijkt me dat hij de aangewezen persoon is hier wat over te zeggen.
     
  17. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Sommige mensen kunnen nu eenmaal niet rechtshandig spelen. Zelf heb ik ook letsel aan mijn rechterwijsvinger. Voor de strijkstok is dat geen probleem maar had ik dit aan mijn linkerwijsvinger gehad, zou rechtshandig spelen onmogelijk zijn.
    Ik ben overigens linkshandig en speel dus rechtshandig. Maar linkshandig zou voor mij ook geen optie zijn door die wijsvinger.
     

Deel Deze Pagina