muziek voor cello solo

Discussie in 'Cello' gestart door JanHut, 22 jan 2015.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    12.969
    Homepage:
    Ik vind de intonatie van deze cellist toch wel wat te wensen over laten. Niet om te zeuren, maar omdat het me stoort. Het klinkt vaak nét niet. Te vaak!
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.293
    Dat kan ik me voorstellen. Ik lette nu vooral op de compositie (hoewel ik gewoonlijk de aandacht veelal bij klank heb).
     
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    608
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.834
    Homepage:
    Voor een paar euro op die prijs heb je de Gallery in een bundel van The Cello Collection (the G. Schirmer instrumental Library intermediate to advanced level. Als je die dan in de bladmuziekwinkel vindt en zo de verzendkosten ontloopt. Je krijgt er dan ook nog andere stukken bij (van Beethoven, Brahms, Bach, Popper, Fauré, Barber, Saint Saëns én een meespeel-CD.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.834
    Homepage:
    Ik heb nooit geweten dat Max Reger voor cello solo heeft gecomponeerd. Drie suites cello solo in de periode begin eerste wereldoorlog. Naar mijn beleving komt die wat dreigende sfeer wel terug in deze muziek. De onzekerheid over wat komen gaat (maar ik kan nu dus de plank volledig misslaan!).

    Deze zijn in dit filmpje met bladmuziek meeleesmogelijkheid uitgevoerd door Guido Schiefan.

    Op youtube staat nog informatie over deze muziek.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.293
    Nog een keer over inspiratie voor je cello solo spel.
    Als je deze 2 beluistert en nauwkeurig ziet en je gaat daarna zelf Bach studeren ....... .

    en

    O zo verschillend - en ook weer niet.
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.834
    Homepage:
    ...dan zou je na het oefenen eens je eigen uitvoering moeten opnemen en naluisteren welke manier van uitvoeren je het meest lijkt te hebben geïnspireerd.:)

    Maar eerst dacht ik:
    ...dan lijkt mijn versie nog steeds nergens op. Maar dat is dus de klassieke manier om jezelf 'af te breken' en systematisch toe te werken naar het aan de wilgen hangen van je cello.:(
     
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.293
    @Marcelita , jouw en mijn versie kunnen ook al wat zeggingskracht hebben. Ik speelde ooit bij een orkestrepetitie in de pauze zomaar even gedachteloos voor me uit, Bach suite 1, en een vioolspeler kwam me vertellen hoe mooi zij dat vond ..... .
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.834
    Homepage:
    Ik heb ook inderdaad wel meegemaakt dat ik een keer in een pauze iets aan 't spelen was en ook iemand op mij af kwam met complimenten over mijn spel.
     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. JosHuis

    JosHuis

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    54
    #126 hier boven, twee maal Bach suite 2 Prelude.
    Nog eens bekeken en beluisterd:
    ik vind beide 'vertellende' vertolkingen wonderbaarlijk!
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
  11. JosHuis

    JosHuis

    Lid geworden:
    5 dec 2015
    Berichten:
    54
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    12.969
    Homepage:
    Ik heb beide interpretaties (#126) aangehoord en heb een duidelijke voorkeur voor een bepaalde uitvoering. Ik noem bewust niet welke, want ik ben de mening toegedaan dat wat ik er van vind niet zo van belang is. Het gaat er om of een bepaalde uitvoering je wat doet. Als dat zo is, moet je voor die uitvoering gaan en ervan opnemen en genieten wat je kunt. In die zin is het maar goed ook dat er meerdere interpretaties van hetzelfde stuk zijn. Hetzelfde doet zich voor bij bepaalde dirigenten. Die weten op de een of andere manier er toch iets uit te halen wat een ander dan weer niet kan. Muziek blijft boeiend.
     
  13. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.293
    Hier 5 parels als het gaat om inspirerende stukken en opnames voor cello solo:
    Julius Berger met de oudste stukken voor cello solo, Quirine Viersen met suites van Britten, Yo-Yo Ma zijn 3e opname van Bachsuites, Pieter Wispelwey met Bachsuites in lagere stemming op barokcello, Yo-Yo Ma met onnavolgbaar spel van Kodaly en anderen.
    IMG_0753.JPG
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.293
    Wat betreft li-boven in #133:
    deze oudste stukken (+/- 1680) worden hier gespeeld
    op de alleroudste cello: Amati, 1570.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.834
    Homepage:
    Wel bijzonder dat de cello dan nog ouder is dan de muziek! Oude muziek met een oud instrument moet wel een gedachte oproepen van "zo kan het geklonken hebben toen".
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.293
    Ja, alsof je de historie in duikt en kunt horen. Het is prachtig.
    Ouder dan de muziek: voordat deze stukken er waren was de cello in gebruik als bas. Ik las ergens dat wel eens vioolstukken op cello gespeeld werden, maar verder waren het de baspartijen.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    5.834
    Homepage:
    Componisten als Gabrieli waren de eersten die voor cello solo componeerden.
    Elske Tinbergen heeft de ontwikkeling van de cello in de Nederlanden onderzocht, en is er op gepromoveerd. Haar dissertatie is online toegankelijk. Deels toegankelijk eigenlijk, vooral samenvattingen, want er zijn nog delen pas toegankelijk na 2021.
    https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/68235

    Tijdens haar concert, dat als toelichting en illustratie gold voor bij de dissertatie (en zo dus onderdeel van de verdediging van haar onderzoek) speelde ze met begeleiding van musici van haar ensemble, oude Nederlandse muziek en werd dat dus nog mondeling toegelicht. Was zeer de moeite waard om daar bij te zijn!
    Zo was te horen dat er ook Nederlandse componisten waren die de cello ontdekten als solo-instrument nadat de cello al een loopbaan had als basso-continuo.
     

Deel Deze Pagina