Newbie op het forum - opgegeven voor vioolles

Discussie in 'Viool' gestart door Hennetje, 6 sep 2018.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De Webwinkel neem ik mee, evenals een flink afgeslankt atelier (uitsluitend na afspraak, met uitzicht op de duinen in de verte): de fysieke winkel in Groningen is sinds vorige maand gesloten.
     
  2. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @gevoeligesnaar @JanHut Kijk, daar heb ik dus wat aan. Bedankt! Ik zou er anders gelijk vol ingaan met een half uur achter elkaar - heb nogal de neiging om lichtelijk door te draven. Ik heb straks wekelijks een half uur les. Kon ook 20 minuten, maar dat leek mij redelijk kort.

    Maar goed, ik ben er klaar voor. Van mij mag het morgen zijn! Iets dat ik niet vaak zeg op een zondag...

    @BertBoonVioolbouw Adieu Grunnse klei dus? Maar je nieuwe uitzicht maakt veel, zo niet: alles, goed! :)
     
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Duinen...ik begrijp dat ik in de toekomst wel een eindje moet rijden...

    Sorry Hennetje. Terug naar jou. Groot gelijk dat je een half uur hebt gedaan; 20 minuten is wel heel kort voor een les.
     
  4. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En hoe was je eerste vioolles?
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Aha, nieuwe omgeving, wie weet wat dat weer gaat brengen;)

    Ja, we zien uit naar je verslag van die eerste vioolles...:)
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  6. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @marloes s @Marcelita Wat leuk dat jullie dat vragen! Want: oh, wat was het leuk! Echt, het was zó leuk! Ik bakte er natuurlijk geen hout van, en zat na een paar streken allang niet meer tussen de kam en de toets en ik creeerde een paar klanken die eng veel overeenkomsten vertoonden met een walvis in doodsnood, maar ik heb genoten. Paar oefeningen mee gekregen, met daarbij ook een liedje als mp3 als begeleiding. Een kneuterig wijsje, maar al wel heel echt! De dertig minuten vlogen voorbij.

    Werken aan de strijkhouding natuurlijk. Daarvoor kreeg ik een stokje mee, die ik heel knullig met mijn rechterarm over mijn linkerschouder moet strijken. Ik zoog alles in me op als een spons. Echt. Nu lekker thuis aan de slag en aftellen naar de volgende les! :)
     
  7. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Gefeliciteerd en welkom in Strijkersland!

    Wow de eerste les strijk je al dierengeluiden :p das meer dan ik kan zeggen over mijn eerste cellolessen.

    En da's zeker niet knullig!
    Das serieus werken aan een van de belangrijkste punten van je strijkers carrière en iets waar je waarschijnlijk je hele strijkers carrière mee bezig zult blijven houden:
    Je strijkhouding.

    Verbeterde strijkhouding resulteerde rechtstreeks tot een verbeterde klank:rolleyes:
    Hou ons vooral op de hoogte!:)
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    En ik vroeg mij af,
    Heb je een een schriftelijke waar je les aantekeningen in schrijft?
    Ik heb zo'n schrift en het is een enorme hulp, als ik het nu in een cellodip zit en het gevoel heb dat ik niet opschiet, kijk ik terug in mijn schrift en zie hoever ik gekomen ben.
    Soms lees ik tips weer terug.
    En ik verbaas mij erover dat ik al zolang cello speel.
    Dat is gewoon leuk om terug te lezen.:)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Zo'n schrift moet je bewaren tot in lengte van dagen! :)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Grijnzzz.... nog 'n verslaafde....
     
  11. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Ja, mijn docente vroeg of ik een schrift mee kon nemen voor aantekeningen. Ze heeft er zelf gisteravond wat punten ingezet. Denk inderdaad dat zoiets tot een heilig naslagwerk kan uitgroeien.
     
    JanHut en marloes s vinden dit leuk.
  12. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Zo zou je het ook kunnen stellen! ;-)
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb ergens nog een pianoschrift, een gitaarschrift en nu een cellomap met lege bladen voor aantekeningen en nog oefenvellen die op A-4 formaat werden meegegeven. Dat gaat handiger in een 23-ringsmap.
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    En dat na één les! :D
    Dat gaat nog leuk en gezellig worden!
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  15. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Met dit forum als mijn startpagina! ;)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik mag graag 1 goeie raad meegeven. Speel altijd in de juiste houding. Anders krijg je blessures waar je misschien nooit meer vanaf komt. (Dat is mijn ervaring)
     
  17. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @Deanone Dat is een hele goede! Dankjewel. Ik ga er ook wel vanuit dat ik dat in de les ook wel krijg? Want ik weet (nog) niet wat de juiste houding is. We hebben het al wel over de stand van de strijkarm gehad. Dat je niet je hele schouder moet meenemen enzo. Maar ik geef eerlijk toe dat ik allang blij ben dat ik de viool goed op mijn schouder heb en geen twee snaren tegelijk raak (wat 6 van de 10 keer bij het oefenen thuis gebeurt) ;), zodat ik dan weer mijn houding vergeet.
     
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Bij een goeie docent leer je een goede houding!

    Mijn eerste docent lette altijd goed op mijn houding. Ik had wel eens pijntjes. Maar dat lag ook aan mijn bouw en natuurlijke houding.
    Mijn tweede docent vond houding niet haar afdeling en stuurde mij door naar een ergotherapeut voor muzikanten. Zij vond mijn houding okee (na wat consulten en wisseling van schoudersteun).
    Maarrrr.... de nieuwe bonmusica zat lekker. Zo stevig als een huis. Maar mijn viool kwam boven mijn schouder uit en zat vrij ver naar achteren. Zorg dat je dat nooit doet want dan ontwikkel je een blijvende blessure. Ik speelde ook nog erg veel in die verkeerde houding en mogelijk is het voor mij voor altijd klaar. Ik kan nl niet lang meer mijn arm optillen. :(
    Dus bij pijntjes je docent laten kijken wat je niet goed doet en je oefentijd langzaam opbouwen. (Ik voel nog wel een beetje frustratie dat ik nog steeds niet kan spelen merk ik :confused:)
     
  19. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Goeie docent en goed zelf op blijven letten. Anouschka heeft ons een wijze les geleerd: pijntjes vanaf het begin niet negeren....

    Maar je gaat wel weer spelen hoor, Anouschka, dat lukt je!
     
    Hennetje en Deanone vinden dit leuk.
  20. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik hoop dat je gelijk krijgt Irene!
    Het is dat ik nu nog regelmatig last krijg terwijl ik geen viool speel. :eek:
     

Deel Deze Pagina