Newbie op het forum - opgegeven voor vioolles

Discussie in 'Viool' gestart door Hennetje, 6 sep 2018.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Weet ik niet. Ligt misschien aan de soort stok. Noorse stokken, ja, Zweedse nee. Dan wordt het Swedish Walking.
    Ik zeg maar wat hè.
    Misschien dat het filmpje het antwoord heeft, Frits?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    De 'Waterfall' is het enige onderdeel uit het filmpje (zie #78) wat mijn leraar me heeft willen bijbrengen. Hij zei dat de vingers opgetrokken moesten zijn bij de afstreek en neerwaarts gericht c.q. recht, bij opstreek. Ik heb het wel gekund, maar pas het nooit toe. Ik heb het nut er niet van ingezien. 'Vingerstreek' heette het als ik het me goed herinner. (Het is alweer 'even' geleden). Vond het tijdens de les grote onzin en allengs zijn we er van afgestapt. (Ik was toen al een beetje eigenwijs).
    Ik heb het ook nergens terug gezien bij andere gerenommeerde violisten. Die hadden/hebben een heel andere stokvoering.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jawel joh, ik heb het echt wel gezien bij andere violisten. En het is wel subtieler, dat wel. Het viel me juist op: ik heb dit quintet laatst op zien treden met dit stuk in Zaltbommel, met dit stuk. De eerste violiste vind ik een heel mooie streek hebben. En let maar op, het is wel subtiel, maar je ziet het.



    (Overigens een prachtig stuk........)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ik zie geen 'Waterfall' of in het NL 'Vingerstreek'. De eerste violiste heeft een heel losse pols, zoals het moet. Verder zie ik niets bijzonders.

    Maar ze verwennen zichzelf ontzettend met die nagalm. Dit is te erg. Zo moet je niet willen spelen.
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Klopt, is iets té bij dit filmpje, vond ik ook jammer. Toen ik ze zag was het in een gebouw met wel een mooie akoestiek, maar gelukkig niet zo'n galm. Was echt veel mooier.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Idd. Op 2.23 in het filmpje laat de cellist mooi zien hoe de pink rust op de cellostok.
     
  7. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Dat ziet er allemaal zeer vernuftig uit. Volgens mij is het een kwestie van de slag te pakken krijgen. Ben er in ieder geval druk mee bezig!
     
  8. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Oh bedankt, zeg! Hier ga ik straks gelijk mee aan de slag!
     
  9. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Hoi Hennetje, ik zie je topic nu pas. Ook ik ben net begonnen met vioollessen en ik ben een paar jaar ouder dan jij. Volgens welke methode ben jij nu aan het leren ? En heb je elke week les of ... ?
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  10. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Hoi @rise, ik heb geen idee welke methode ik heb. Zal het mijn docente eens vragen. Ik heb me 'gewoon' opgegeven bij de muziekschool en kon gelukkig - het was het begin van het schooljaar - worden ingeroosterd. Ik heb wekelijks een half uur les, dat elke keer weer voorbij vliegt. Ben nog steeds gedreven en enthousiast, maar het op heel veel dingen tegelijk moeten letten is wel een dingetje. Die rek heb ik niet meer als 44-jarige - opoe spreekt. :)

    Hoe lang ben jij bezig? En hoe les jij?
     
  11. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Twee weken langer als jij geloof ik. En ik heb les volgens de lesmethode van de 21ste eeuw ( zo heet dus het lesboek met de muziekstukjes erin ). Ik heb ook iedere week les trouwens. Maar jij bent al langer bezig met de eerste vinger oefeningen. Dus je gaat snel !
     
  12. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Vergis je niet, hoor. Het is meer dat ik thuis al een beetje kan oefenen met de eerste vinger. Vorige les wat aandacht aan besteed, maar de docente moest echt mijn vinger manoeuvreren op de snaar. En hoe het thuis klinkt, laat ik maar achterwege, grinnik. Heb je er nog steeds lol in?
     
  13. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Hmm ik ben de lol even tijdelijk kwijt omdat ik moet tellen. Dus totaal niet meer met het vioolspelen en strijken bezig, alleen maar 1-2-3-4; 1-2-3-4 Dus na elke keer oefenen mag ik even free-wheelen van mezelf en dat is leuk ! Niet nadenken, maar gewoon doen en voelen en horen.

    Ik heb bij de vorige les voor het eerst de eerste vinger moeten gebruiken. Maar de tijd was eigenlijk nog te kort om het goed uit te leggen. Dus of het klopt wat ik doe ?? Het klinkt in ieder geval niet helemaal wow, maar dat komt vast goed.
     
  14. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Dat herken ik. Bij mij klinkt het ook verre van wow. Eerder als een walvis in barensnood. Maar daar moeten we dan maar aan werken, hè. In het boekje dat ik heb (Stepping Stones) staat boven het muziekstukje ook hoeveel maten je moet tellen voor je kunt beginnen. Dat lukt dan wel. Maar goed, we hebben nog maar een paar lessen gehad, joh. Ik denk dat we hier over een paar maanden heel erg om moeten lachen.
     
  15. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ja vast ! Dus bij jou lukt het tellen al goed ? Wat fijn ! Gaat bij mij ook wel komen, duurt alleen wat langer. Ik heb dan weer geen problemen met mijn pink. Zo vindt iedereen wat anders moeilijk waarschijnlijk.

    Ik ga eens googlen op stepping stones.
     
  16. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Oh oh dames (ja toch?).....
    Het is zo mooi om jullie ervaringen te lezen! :D
    Geniet maar van elke streek en elke kleine vooruitgang. Er gaan er nog héél veel komen!
    Jullie mogen al snel met de eerste vinger beginnen! Dat was bij mij helemaal niet zo! Jullie boffen dus maar!
    Veel succes!
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  17. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ja, dames idd ( tenminste ik wel ).
    Weer les gehad en ik moet de legatobogen gaan oefenen. En jij hennetje ?
     
    Deanone vindt dit leuk.
  18. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @Deanone Ja, ook hier een 'dame'! :)

    @rise Legatobogen. Heb even op Google gespiekt en dat ziet er al indrukwekkend uit. Is het moeilijk? Ook ik heb gister weer les gehad en heb kennisgemaakt met de term 'portato'. Het klinkt alleen nog alsof ik aan het zagen ben, haha! Verder (weer) aandacht besteed aan de elleboog, die voorafgaand aan een streek alvast naar boven/beneden moet. Vergeet ik ook nog regelmatig. Voor de rest deze week weer oefenen met vingers op alle snaren. Ik duik soms in elkaar bij de afgrijselijke geluiden die ik produceer. Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen. De likdoornpleister voor mijn pink werkt wel een stuk beter!

    Vind het nog steeds ontzettend leuk, maar vind het wel jammer dat het oefenen meestal in de avonduren gebeurt. Ik werk fulltime en ben na een dag werken ook wel gaar. Aan de andere kant; als ik mijn viool uit zijn (haar?) kist haal, dan ben ik dat meestal gelijk weer vergeten. Hoe doen jullie dat?
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Waarom schrijf tussen haakjes HAAR met een vraagteken Hennetje. Misschien wel omdat je als Hennetje denkt dat de viool een Haantje zou kunnen zijn. Kan bemerken dat je echt nog veel moet leren, want bijna iedereen die viool speelt weet dat violen meisjes zijn. Mijn viool heeft dan ook een meisjesnaam, Haraldina heet ze.

    Maar goed daar gaat dit topic niet over, het gaat over les op de viool en de moeilijkheden die daarbij kunnen komen kijken. En die moeilijkheden zijn legio. Daarbij horen ook lichamelijke moeilijkheden, zoals pijn in de armen de schouders en de nek. Na het spelen gewoon even de armen los gooien door ze flink rond te zwaaien werkt dan ook verfrissend. Dit kan je ook doen tussen het spelen door, gewoon af en toe een paar minuten die armen even bewegen.
    Bij het vioolspelen staat de bespeler van de viool meestal, het bloed zakt dan naar beneden. Dat is precies de plaats waar het niet moet zijn, het bloed moet in het hoofd zitten. Dus tussen het vioolspelen door af toe even huppelen is ook een aanrader.

    Wel de viool tussen die lichamelijk oefeningen door even in de koffer leggen, wat voor je het weet hoor je, krak !
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  20. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Grappig , ik ken de term portato dan weer niet. Even googlen hoor. Ha met een hele korte stop tussendoor. Dat heb ik nog niet gehad.
    Ik mis in mijn lessen ook een beetje techniek oefeningen. Zoiets als elleboog omhoog, dat heb ik nog nooit moeten oefenen. Maar wie weet, doe ik het wel gewoon goed. Misschien.

    Hennetje, hoeveel liedjes moet jij per keer ongeveer voorbereiden/ oefenen ? Ik heb deze keer als huiswerk iets van 5 liedjes (hiervoor steeds 3 ofzo), best veel vind ik. Waaronder dus de legatobogen, een liedje met achtste noten (had ik nog niet gehad) , een 2 kwarts maat liedje (ipv 4) en eerste vinger op verschillende snaren. Ik weet nog niet zo goed hoe ik dat ga leren. Ik denk nu toch maar per liedje of per 2 liedjes.
    Heb jij ook een stickertje (streepje) op je viool voor de eerste vinger ?
     

Deel Deze Pagina