Newbie op het forum - opgegeven voor vioolles

Discussie in 'Viool' gestart door Hennetje, 6 sep 2018.

  1. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Hennetje, hoe gaat het met jouw lessen ?
     
  2. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Ik wilde net hetzelfde aan jou vragen,@rise!

    Maandag a.s. heb ik alweer mijn zesde les. Time flies.
    Vorige les was er veel aandacht voor het strijken, met name de lange noten hebben bij mij wel wat bijsturing nodig. Verder weer een paar liedjes die ik kan oefenen en een paar liedjes van twee lessen geleden moet ik nu portato strijken. Geniet nog steeds van iedere les.

    Hoe gaat het met jouw lessen?
     
    Deanone vindt dit leuk.
  3. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik heb volgende week geen les, herfstvakantie .... Jammer hoor. Maar misschien wel eens goed om wat meer tijd te hebben om alles een beetje te herhalen.
    Ik merk ook dat ik die lange noten soms wat moeilijker vind, zeker op het einde van de strijkstok. Dan zwiert mijn strijkstok soms van de snaren af en maakt bijzondere geluiden, hihi. Portato strijken heb ik nog niet gehad, jij legatobogen nog niet geloof ik he ? Ik heb nu een liedje met bindingsbogen = ( geloof ik ) legatobogen op 1 snaar ( dus met eerste vinger ).
     
  4. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Die lange noten met bijzondere geluiden herken ik, haha! Ik moet dus oefenen op bijsturen. Zat bij mij allemaal in de onderarm. Legatobogen heb ik nog niet gehad en ook nog niks met eerste vinger, hoor. Wel moest ik thuis al oefenen met de vingers op de snaren, maar in de les zelf nog geen aandacht aan besteed. Oh ja, herfstvakantie. Is ook zo. Denk dat jij dan beneden de rivieren woont, want het Noorden is volgende week aan de beurt. Les jij 's avonds of overdag? Ik om 19.10 uur en als ik daarna thuis kom met een voorafgaande drukke werkdag heb ik het voor die maandag ook wel weer gehad. Maar nog steeds met veel plezier aan het lessen!
     
  5. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik zal de volgende keer eens vragen met de les waarom ik moeite heb met die lange noten aan het einde van de stok. Is trouwens ook vooral op de G- snaar, dus misschien moet ik mijn arm gewoon hoger optillen ofzo.
    Ja, ik woon beneden de rivieren idd, klopt. Ik les overdag. Na de les heb ik vaak wel zin om gelijk te oefenen, vioolspelen geeft energie !!

    Wat een verschil qua methodes van lesgeven he ? Ik moest eigenlijk al met de 2de vinger gaan beginnen, maar heb even gezegd dat het wat snel ging. Sticker ( ja , weer eentje ;)) zit inmiddels wel op mijn viool voor de 2de vinger. Wha..... je moet je vingers wel uitrekken om daarbij te kunnen komen zeg ! Haha.
     
  6. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Nou, inderdaad!
    Mijn docente heeft een tekeningetje in mijn schrift gezet wat helpt mijn houding bij de lange noten. Ik moet naar 'rechts voor' strijken. Dat helpt echt, maar als ik speel ben ik soms dan weer zo gefixeerd op de noten dat ik mijn houding weer vergeet, zodat de stok er weer half afglijdt. Merk wel dat ik het leuk vind om af en toe de begeleidings-CD er even bij op te zetten, dan klinkt het echt al als muziek. ;)
     
  7. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ja leuk he met cd erbij !
    Ik heb geen schrift :( Maar ik weet wel dat ik er wat stijfjes bij sta, gewoon geen tijd om mee te swingen. Die noten lezen zijn al moeilijk genoeg ! Oeps.
    Maar wat bedoel je dat je naar rechts moet om te strijken ?? Kan je dat uitleggen ?
     
  8. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Wil ik wel doen, maar hou me ten goede. Ik ben ook maar een absolute beginner, dus kan alleen mijn eigen situatie schetsen. :)

    Ik had altijd te weinig arm/strijkstok voor een lange noot. Bij een lange noot waarbij ik de hele strijkstok moet gebruiken, strijk ik de eerste helft met mijn bovenarm en naarmate je meer naar beneden strijkt met mijn onderarm, rechts naar voren dus, om alle ruimte van de strijkstok te benutten. Op het laatst ben ik dan bij het einde van de strijkstok en staat mijn arm recht naar voren. Dat is hoe ik het moet doen. En als ik me daarop focus, gaat dat nogal eens ten koste van het raken van de snaar en andersom. Allemaal beginnersdingetjes, denk ik.

    Maak je wel aantekeningen tijdens de les? Ik schrijf door de weeks altijd wel mijn vragen op en mijn docente krabbelt ook bijna elke week wat in mijn schrift. Vind het altijd wel fijn als naslagwerk voor na de les.
     
  9. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Euh, ik moet nog een keer lezen wat je hebt geschreven nu hoor.
    Aantekeningen tijdens de les ? Wel nee, helemaal geen tijd voor !! Gekke vraag, maar wat schrijf je op dan ? Wel een leuk idee om misschien inderdaad mijn vragen op te schrijven per les. Dan kan ik dat later nog eens nalezen.
     
  10. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Aah ik snap je uitleg geloof ik wel. Ik denk dat ik dat wel goed doe. Dan maak ik weer een andere fout met strijken waarschijnlijk, omdat mijn strijkstok soms bijna van de G-snaar afglijd bij het einde van de stok
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2018
  11. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise De stomste vragen schrijf ik op. Meestal vragen waarvan ik bang ben dat ik ze weer vergeet. Besteden we aan het begin van de les even aandacht aan en dan gaan we verder. De docente noteert handigheidjes en termen in mijn schrift, waar ik echt wat aan heb. Symbolen voor rust en zo. De duur van de noten en hoe ze eruit zien. Als ik het zo teruglees ben ik echt al wel een stukje verder dan na les 1, dus het is een fijn naslagwerk. Geen uitgebreide verhalen hoor, maar meer een beknopt en verkort verhaaltje. Niet elke keer, maar als daar aanleiding toe is. Uitglijden bij het einde van de G doe ik ook.

    Is het leuk om liedjes met de eerste vinger te spelen? Heb eens gebladerd door mijn Stepping Stones boek - hoewel boek niet de juiste term is met 8 pagina's ofzo - en ik zie over twee bladzijden zowaar een noot voorbij komen die ik nog niet ken. Dus ben benieuwd!
     
  12. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Symbolen voor rust , alle noten etc staan gewoon in mijn boek ?! Ja, liedjes met eerste vinger hebben opeens weer meer noten, dus weer meer afwisseling. Tenminste als die noten goed klinken, nu klinkt mijn viool soms wat verkouden bij de noten gespeeld met eerste vinger. Of er komt amper geluid uit als ik een open snaar wil spelen maar per ongeluk nog mijn eerste vinger wat op de snaar heb.

    Gaat Stepping stones ook in het eerste boek alle oefeningen voor alle vingers door ? Dat is wel zo bij de methode van de 21ste eeuw. Eerst alleen de open snaren per snaar, dan met verschillende snaren, dan oefeningen met eerste vinger per snaar, dan eerste vinger op meerdere snaren, dan de tweede vinger op 1 snaar etc.

    Heb je ook "ik zag twee beren ..." al gehad als liedje om te spelen ?
     
  13. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Nee, die nog niet. Het is sowieso een flinterdun boekje, echt alleen met muziek. De rest van de informatie krijg ik in de les. Is de methode van de 21e eeuw een boek waar ook de les op is gebaseerd?
     
  14. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ja, het boek van de 21ste eeuw wordt idd gevolgd en is , volgens mij, heel logisch van opbouw. Met dus steeds ook kleine stukjes tekst met uitleg over b.v. een 8 kwarts maat of de legatobogen. Ik zal eens kijken of ik een bladzijde eruit kan neerzetten hier voor je als je dat wil.
    Het boek is ook niet zo dik hoor, er staan ongeveer 60 liedjes in om te spelen. Aan het einde van het boek zou je dus met alle 4 je vingers moeten kunnen spelen. Boek 2 zal beginnen met vibrato misschien ??

    Maar jij volgt dus niet het boekje qua opbouw ?
     
  15. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Nee, ik krijg in de les zowel mondelinge theorie als spelen. We nemen wel oefeningen uit Stepping Stones en ook oefeningen die ik van mijn docente krijg. Ik zit er over te denken om het boek van de 21e eeuw aan te schaffen dankzij jouw berichten omdat ik zag dat daar ook erg veel muziekstukjes in zitten. En daar kun je nooit genoeg van hebben volgens mij. :)
     
  16. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Krijg je van je docente dan ook nog bladmuziek mee naar huis om te oefenen, naast het boek van Stepping stones ? Of bedoel je meer oefeningen qua techniek ? Die mis ik wel een beetje hoor, in mijn lessen.

    Op marktplaats staan de boeken soms al voor 5 euro ofzo te koop, dus misschien een idee om dat te doen idd.

    edit: ik heb even zitten googlen. Volgens mij is deel 1 van de 21ste eeuw ongeveer de lesstof van stepping stones en wagon wheels samen. Dus ik weet niet of de methode van de 21ste eeuw dan veel toevoegt hoor, behalve dan misschien andere liedjes. Is altijd leuk natuurlijk !
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2018
  17. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Ze schrijft inderdaad regelmatig techniekoefeningen op. Een paar steekwoorden, die ik later even kan doornemen, als de les een beetje gezakt is, zeg maar. Anders vraag je er toch om in de les? Het is jouw les, dus gewoon aangeven.

    Dank voor de info over de boeken! Ik was van plan om het boek te bestellen, maar in plaats daarvan heb ik inderdaad even op marktplaats gekeken. Scheelt toch weer!
     
  18. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Oh ja, voordat ik het vergeet. Ik heb Stepping Stones dubbel. Heb nog een gloednieuw exemplaar met CD liggen dat nog niet eens uit de kartonnen envelop is geweest. Ik vermoed dat jij al verder bent, maar mocht je er belang bij hebben dan stuur ik hem op. Van de ene beginneling naar de ander. :)
     
  19. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Wat lief ! Wat wil je ervoor hebben ? Stepping stones lijkt ongeveer de lesstof te bevatten die ik tot nu toe heb gehad idd. Alleen dan met portato strijken, maar dat kan ik vast niet leren vanuit een boek....
    Misschien is het wel veel nog een boek erbij, ik houd het nu maar net bij per week.
     
  20. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @rise Het is niet meer dan tien pagina's en kan amper een boek genoemd worden. Portato wordt niet genoemd, daar kwam mijn docente zelf mee. Denk dat je het puur kunt gebruiken als bladmuziek, maar dan heel simpel. Denk dat je het zelfs te makkelijk vindt aangezien jij al wat verder bent, maar laat maar weten. Dan wisselen we even gegevens uit middels een privébericht. Hoef er niks voor te hebben. Hij ligt hier maar dubbel te zijn en dat is jammer. Als je de verzendkosten vergoedt (past door de brievenbus) is het wat mij betreft dikke prima.
     
    rise vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina