Newbie op het forum - opgegeven voor vioolles

Discussie in 'Viool' gestart door Hennetje, 6 sep 2018.

  1. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik ben er helemaal blij mee, nu al ! En ik ben ook heel benieuwd wat je van de methode van de 21ste eeuw vindt, in vergelijking met stepping stones !
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  2. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ooh zoiets kunnen spelen ..... Diegene van de link heeft ook online vioollessen op YouTube staan trouwens.
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Maar die kan er alleen niet op toezien dat jij die lessen goed opvolgt, in de goede houding blijft, geen verkeerde dingen doet die je aan van die ellendige blessures kunnen helpen.
    Voor cellolessen staat er ook vanalles op internet, maar ik ben maar wat blij met mijn leraar! Ik speel blessurevrij.
     
  4. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Marcelita, je hebt gelijk. Maar Hennetje en ik hebben allebei gewoon vioolles, dus ik bedoelde het meer voor naast de lessen.
     
  5. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Ik vind het altijd wel erg leuk om op YouTube te kijken naar ervaringen van anderen, en dan heb ik soms ook echt al een beetje een 'Oh ja'-erlebnis.:)

    Gisteravond vloog mijn les weer voorbij. Het is wel elke keer hetzelfde liedje - hele flauwe woordspeling - want wat thuis goed gaat, gaat in de les dan faliekant mis. Noten compleet missen, niet goed tellen, of een geluid produceren waarna je van gene gaat hopen dat er zich gat in de grond opent, waarin je gillend kunt verdwijnen. Blijft toch een beetje spannend, de lessen. Maar! Ik kan in de vakantie mijn eerste liedje met eerste vinger oefenen, want die heb ik gister dan eindelijk als 'echt' huiswerk meegekregen.
     
  6. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ha zie je wel, we gaan ongeveer even snel ! Ook eerste vinger liedjes oefenen dus nu ! Leuk.
    Heb jij nu ook 1 keer geen les ?
     
  7. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Yep, over twee weken pas weer. Komt ook wel uit, want genoeg te oefenen!
     
  8. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Hoe gaat het met oefenen Hennetje ? Heb je er ook al wat bekendere liedjes tussen zitten misschien ? En heb je nu 1 liedje met de eerste vinger om te oefenen of meerdere ?

    Kan jij trouwens zelf stemmen ? Met mijn nieuwe viool met nieuwe snaren is dat best vaak nodig. Nu met een app lukt dat redelijk. Wel leuk om zelf een beetje te proberen. Ken je die app ? Soundcorset heet hij.
     
  9. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Mijn docente stemt mijn viool. Heb ook werkelijk geen idee hoe dat moet. Ik onthoud de app die jij noemt voor als ik dat zelf mag gaan doen.
    Oefenen gaat prima! Ik heb nog geen bekendere liedjes ertussen, maar morgen krijg ik het boek dat jij hebt van mijn moeder, dus ik ben heel erg benieuwd! Hoe ga jij?
     
  10. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Met die app kom je echt wel een eind hoor, om te zelf te doen. Super simpel.
    Ik heb afgelopen week geen les gehad ( vakantie hier ), heel gek. Dus nu 2 weken lang de tijd om liedjes te oefenen. Ik had niet echt huiswerk mee gehad, niet welke liedjes ik moest oefenen. Dus ik ben maar begonnen met liedjes met de 2de vinger. Zelfs net een "rock liedje" geoefend. Wel chinese rock ( liedje heet china rock ), dus dat scheelt ;)
     
  11. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    You rock, Rise! :)

    Ik stuitte op YouTube toevallig op een vioolcover van het winnende Eurovision liedje in 2017, van Salvador Sobral. Vond dat toen al een prachtig, klein gehouden, liedje, met al strijkers op de achtergrond, maar de vioolcover vind ik ook betoverend mooi. Als ik dat ooit eens zou kunnen.... Maar waarschijnlijk te hoog gegrepen.

    Lukt het spelen met de tweede vinger een beetje? Ik vind de eerste vinger op de A-snaar nog best wel een dingetje. Vind het ook lastig om mijn hand in de goede positie te manoeuvreren. "Vraagtekenhand" noemt mijn docente het. Ze maakte tijdens de les een foto die ze naar mij appte, zodat ik de juiste stand nog eens goed kon nakijken. Maar het gaat nog niet automatisch.

    Jij kunt weer naar les komende week. Lekker. Ik heb nu dus dat weekje vrij van les en ik merk nu al dat ik het mis. Hoe lang oefen jij per keer?
     
  12. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Heb je een link naar dat liedje ?
    Spelen met 2de vinger lukt aardig, precies zoals je zegt. Het wordt sowieso vingergymnastiek, want de afstand tussen eerste en tweede vinger is best groot. Hoe dat straks moet met mijn pink ??? Die past nooit meer op de G snaar erbij. Maar goed, dat duurt nog even haha.

    Hoe lang oefen ik ? Best verschillend per keer hoor. Maar vaak iets van 15 a 20 minuutjes en dat dan 2 keer per dag. En jij ?
     
  13. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Deze hedoel ik. Ik sta bekend om mijn wansmaal qua muziek, maar ik krijg hier echt kippenvel van. Kan er úren naar luisteren!


    Ik merkte bij het los oefenen op de snaren inderdaad ook al dat er aardig wat ruimte zit tussen de eerste en de tweede vinger. De derde komt weer dicht bij de tweede vinger. Dat wordt nog wel een dingetje hier, vrees ik.

    Hier oefen ik ongeveer een half uur per dag, soms aaneen, soms in gedeelten met een pauze. Op het laatst merk ik dan ook echt dat ik begin te verkrampen of dat ik last krijg van mijn pols. Dat is mijn teken om de boel dan weer in te pakken. Maar hoe moe ik ook ben na een lange dag werken, vind het altijd heerlijk om nog even te kunnen spelen/oefenen.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat leuk om dit allemaal te volgen! Jullie zijn echt lekker op dreef. Hoe herkenbaar dat alles thuis wil lukken en dan op les ineens....(eh, waar is het gat in de vloer?)
    Op een gegeven moment kom je er echter achter dat je iets zó kunt oefenen, dat het ook onder de druk van een ander luisterend oor nog wil lukken.
    En vergeet niet, je bent op les om te leren, het is de plek waar je fouten mag maken, ook al heb je je best gedaan met het oefenen. Het geeft aan waar de zwakke plekken zitten en daar kan een docent natuurlijk iets mee. Niet met een leerling die nu alles al perfect speelt, wát er ook op de lessenaar komt. De behoefte aan dat gat in de vloer zal echt snel afnemen, denk ik.
     
    Hennetje vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ja, ik moet ook bekennen dat ik daar ook wel naar heb zitten kijken (die cellolessen dus) en dat ik ook wel heb geprobeerd wat van die adviezen op te volgen. Ik merkte echter wel dat daar dan tijd in gaat zitten die ik eigenlijk toch liever in het oefenen van mijn lesstof voor celloles had willen stoppen. Zo was ik dus al vrij snel 'genezen' van het kijken naar die online lessen.
     
  16. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    @Marcelita Doet me goed om te lezen dat er een dag komt dat ik kan presteren onder druk van een ander (deskundig) oor, want het is exact zoals je zegt; thuis gaat het goed, in de les is het bagger. Denk ook dat dat één van de verschillen is tussen als kind en als volwassene les krijgen: als volwassene heb je meer het idee dat je het goed wilt doen. Maar inderdaad, we zijn er om te leren. Dat was nu net de intentie van vioolles nemen. :)
     
  17. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    ooh dat is echt een beetje jaren 50 ???? muziek ! Niet helemaal mijn ding, maar gelukkig heeft iedereen een andere smaak toch ?!
     
  18. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik heb de kam op mijn viool recht gezet !!! Ik moest het even kwijt, ben er zo trots op.
     
    Hennetje en Muzirene vinden dit leuk.
  19. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    En Hennetje, hoe vind je het boek van de 21ste eeuw ? Is het heel anders als Stepping stones ?
     
  20. Hennetje

    Hennetje

    Lid geworden:
    6 sep 2018
    Berichten:
    156
    Oh echt? Wat goed. Moet je dat zelf in de gaten houden? *rode stressvlekken in nek krijgt*
     

Deel Deze Pagina