Nieuwe koffer

Discussie in 'Altviool' gestart door Quirine1995, 13 jan 2014.

  1. Quirine1995

    Quirine1995

    Lid geworden:
    13 jan 2014
    Berichten:
    4
    Beste allemaal,

    Ik ben binnenkort jarig :). Mijn koffer die ik momenteel heb voor mijn altviool ziet er niet meer uit en is niet goed waterdicht. Dus mijn ouders willen me graag een nieuwe koffer cadeau doen. Ik wil graag een koffer die lichtgewicht en waterdicht is en die genoeg ruimte heeft voor mijn schoudersteun, reservesnaren, schroenvendraaiertje voor mijn kinsteun, gehoorbescherming etc. De vorm van de koffer maakt me niet zo veel uit.

    Heeft iemand een aanrader?

    Groetjes, Quirine
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Helaas: waterdichte koffers bestaan niet. Het beste wat je van een koffer mag verwachten dat even in de regen lopen of fietsen niet gelijk zorgt voor een doorweekt binnenwerk. Wie urenlang in een stortbui fietst mag met zijn koffer een probleem verwachten. spatwaterdichtheid kan worden verbeterd door een regenhoes om de koffer. Een goede, degelijke, niet te zware koffer met goede opbergmogelijkheden is de BAM classic of de BAM stylus. No-nonsense koffers zonder tierelantijnen. Verkoop ze al jaren zonder klachten. Van veel echt goedkope koffers gaat de rits snel stuk ofwel het handvat valt er af ofwel het binnenwerk ligt snel aan flarden ofwel de buitenbekleding scheurt er af.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    De BAM 'Trekking' heeft een waterdichte nylonhoes!!
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Waterdicht is geen enkele koffer, De BAM trekking is een concept dat waterdichtheid het dichtst nadert door de uittrekbare regenjas, maar je kunt er niet mee zwemmen BAM claimt ook geen waterdichtheid. Hij is desnoods zeer geschikt voor vioolspelende wereldreizigers die het Amazonegebied doorkruisen (Ja ik heb hem verkocht aan klanten die dat gingen doen!) en je kunt er ook voor een paar dagen lijfgoed, een scheerapparaat en een tandenborstel in kwijt, maar in het alledaagse gebruik in NL wellicht iets minder handig door de aparte strijkstok-koker. Een gewone goede koffer met een losse regenhoes is even -laten we het noemen "spatwaterdicht"- als een Trekking van BAM. De website van BAM is trouwens zeer onlangs vernieuwd (al zijn er nog een paar omissies) en zeer de moeite waard
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik ben nog geen (alt)violist tegen gekomen die met koffer en al het zwembad in wil duiken.
    Ik noemde de mogelijkheid alleen maar om aan te geven dat dergelijke koffers er zijn. Een fikse regenbui kunnen ze met glans doorstaan. Trouwens het type "Classic" heeft eveneens een nylon overtrek die ook behoorlijk waterdicht is, bovendien wat goedkoper dan de "Trekking".
    Ik neem aan dat Quirine hiermee geholpen is in het bepalen van de keuze.
     
  6. Ingeborg Cneut

    Ingeborg Cneut Ingeborg Cneut

    Lid geworden:
    5 aug 2010
    Berichten:
    6
    De allermooiste koffers vind ik de handgemaakte van Musafia in Italie, maar daar heb je een aardig spaarcentje voor nodig. Accord uit Croatie idem, wel erg degelijk en enkel via Berlijn in Nederland te krijgen. Met Bam heb ik helaas niet zo'n goeie ervaring, met name met de rits die stuk ging na een jaar. Dat is inmiddels wel 10 jaar geleden, misschien hebben ze inmiddels betere kwaliteitsritsen? Er zijn ook 'adjusteable' cases, wat mij voor altviool erg handig lijkt, zeker als je de koffer besteld uit het buitenland en/of per internet. Als je je altviool ergens eerst kan inpassen moet je ook de hoogte van de koffer checken. Van Ulrike Wiebel heb ik vorige week de truck met de paperclip geleerd. Je plaatst een paperclip op de kam, zodanig dat hij iets uitsteekt boven de kam, en niet op de lak geduwd kan worden bij het dichtmaken van de koffer. Onthou hoeveel hij uitsteekt, en doe de koffer zachtjes dicht, eventueel eerst enkel het deksel neerleggen. Check of de paperclip meer naar beneden is geduwd.
    Gewa is ook niet mis.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Musafia koffers zijn natuurlijk prachtig. Een kapotte rits van een BAM koffer? weet je zeker dat het een BAM was? Ik verkoop BAM koffers, ook die met ritsen, al decennia en heb nog nooit een kapotte rits teruggezien. Bij normaal gebruik gaan de BAM ritsen eigenlijk nooit kapot. Ook de BAM stylus serie, die van BAM's productielijn in Thailand komt, is van heel goede kwaliteit en doet niet onder voor de in Frankrijk geproduceerde koffers.
    Steeds meer kofferfabrikanten gaan over op verstelbare (eng. adjustable) altvioolkoffers, omdat het maken van tot 5 verschillende maten alt-koffers niet zo lonend is. Van GEWA zijn met name de koffers "Made in Germany" zoals de IDEA, STRATO en AIR series aanbevelenswaardig. De koffers GEWA "German Design" komen uit de GEWA productielijn in het verre oosten; dat is uiteraard het iets goedkopere genre.
     

Deel Deze Pagina