Notenlezen met dyslexie

Discussie in 'Overig' gestart door Maurien Bart, 23 feb 2013.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat getuigt ook van een behoorlijke vooruitgang na je eerdere berichten!
    Hoe heb je dat toch voor elkaar gespeeld?!:cool:

    Ik zat mij nog intussen af te vragen of het zou helpen als de notenbalken voortaan de één-na-onderste-lijn bijv. rood zouden afdrukkenen de één-na-bovenste bijv. groen. Dan is het geen brij aan lijntjes meer.
     
  2. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    De 3e positie is verwarrend spelen.
    En, flageoletten beginnen eindelijk zuiver te zijn, spiegelpunt vind ik irritand, en de vibrato lukt nog altijd niet goed...
    Verder, ik oefen gemiddeld elke dag 1 uur...
    Noten lezen blijft moeilijk 1e en 3e vinger op de 1e positie op de D en a snaar verwissel ik vaak, dus die lijn kleuren is nog geen gek idee.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Flageoletten kunnen niet vals zijn! Als ze wel vals klinken is je instrument niet juist gestemd!
    Wat is een 'spiegelpunt'? Nooit van gehoord. :(
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ook heeft vibrato niks met dyslexie te maken. Dat is te oefenen zonder noten lezen en ook staat dit niet in de muziek aangegeven. Maargoed, daarbij draag ik niet echt bij aan het topic. Tenzij je dyslexie niet als een leesprobleem, maar als een automatiserings probleem beschrijft. Dat is het namelijk ook daadwerkelijk. Dan klopt het dat het leren van vibrato en elk willekeurig ander iets bij een dyslect langer zal duren dan gemiddeld. Een dyslect heeft immers meer tijd nodig om eea te automatiseren.

    Muziek lezen met dyslexie is en blijft lastig. Mijn tip is: zorg dat je weet hoe het stuk moet klinken. Dan hoor je of het klopt, of dat je toch de verkeerde vinger heb. En later wordt dit wel makkelijker, als je meer gevoel krijgt voor de muziekstukken.

    Daphne
     
  5. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Ducky,
    Ik was blij met mijn vorderingen algemeen.. vibrato heeft inderdaad niets met (noten)lezen te maken, maar zoals je al aangeeft... ik ben traag in het leren als dyslect.

    Frits,
    Als je een Flageolet niet precies goed pakt, bedoel je wel een flageolet te spelen, maar komt er een valse toon uit hoor Frits, en nee... dan is het geen flageolet... zucht.. ik zal wel weer niet duidelijk genoeg hebben geschreven en dan wordt het "niet begrepen".
    Daarbij komt als je dan al moeite heb met normale noten te lezen, is een flageolet best moeilijk om in 1x te herkennen waar je die moet pakken.

    Spiegelpunt; ik zoek het uit of ik het niet verkeerd heb onthouden, of begrepen, kom ik nog op terug.
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Maurien,

    Je moet ook zeker blij zijn met je vorderingen. Misschien was mijn reactie wat onaardig. Ik heb ook dyslexie, maar ik weiger dat te zien als een beperking. Ik zoek naar mijn manier om te leren. Doordat ik weet dat ik dyslexie heb, weet ik ook wat voor mij de moeilijkheden zijn. Maargoed, andere mensen kunnen ook niet alles in één keer. En niet alles komt door dyslexie. Mijn voordeel is dat ik weet waardoor moeilijkheden veroorzaakt kunnen worden, daardoor kan ik ook oplossingen zoeken om dat op te lossen. Voor heel veel dingen (niet alleen cello spelen) zoek ik mijn eigen manier. Ik probeer me ook niet te vergelijken met anderen, zeker niet met grote talenten, want ook zonder dyslexie zou ik geen groot talent zijn. Toch heb ik gewoon heel veel plezier in cello spelen, en maak ik mijn eigen vorderingen. En daar ben ik net als jij zeker wel trots op (maar dat zou ik ook zijn zonder dyslexie).

    Daphne
     
  7. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Voor de geïnteresseerden. Ik kwam dit artikel tegen op twitter:
    http://www.psypost.org/2015/04/how-the-brain-reads-music-the-evidence-for-musical-dyslexia-33215

    Over Dysmusia, ofwel dyslexie voor muziekschrift. Om alvast de clou te verklappen: het artikel geeft uitleg over het verschil in hersengebied voor het lezen van muziekschrift en het gebied voor lezen van tekst. Er is nog te weinig onderzoek om echt vast te stellen wat het nu precies is. Maar er zijn wel aanwijzingen dat ook in het hersengebied voor muziek lezen op verschillende manieren 'dyslectisch' kan zijn. (Helaas geen oplossingen dus)
     

Deel Deze Pagina