Oefenen en noten leren lezen

Discussie in 'Viool' gestart door Guido P, 27 jun 2015.

  1. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoi,

    Ik ben even stil gevallen ergens in mei vorig jaar wegens geen geld meer voor les en huren lokaal in de muziek-academie en in december 2018 een nogal serieuze suizing in mijn oor gehad en ik wil best nog lang goed horen.

    Gisteren de viool nog eens vastgepakt en op gespeeld en in de spiegel gekeken al spelend wat ik van buiten kende en al bij al viel het nog vrij goed mee: strijken is nog recht, de vingers weten waar ze horen te staan en glijden naar derde en vierde ging ook nog.

    Ga er terug elke dag een uurtje op spelen, het zou zonde zijn om al dat oefenen en studiewerk weg te gooien. Denk dat ik eindelijk heb begrepen wat viool kunnen spelen betekent: je pakt ze vast, speelt een liedje en het kraakt niet en klinkt niet afschuwelijk :)

    Groetjes,

    Guido
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Guido, fijn weer van je te horen! Wel vervelend van de oorsuizing en natuurlijk is geldgebrek ook niet fijn. Gelukkig dat je toch weer viool hebt gespeeld. Iets waaraan je grondig hebt geoefend, raak je gelukkig niet zomaar kwijt. Rechtstrijken en je vingers goed plaatsen, ben je dus niet kwijt. Beetje onderhoud van die vaardigheid kan natuurlijk nooit kwaad, maar raak vooral niet het goede gevoel kwijt dat je had toen je zo lekker bezig was en vorderde. De vreugde die het je gaf is minstens zo kostbaar.

    Steeds meer groeit (meer in 't algemeen) het bewustzijn dat oren kwetsbaar zijn en musiceren naast al het mooie dat het brengt, ook schade aan oren. Die moeten we dus beschermen. Helaas is oorschade een sluipend proces en zijn oorsuizingen kennelijk de eerste signalen dat het proces in gevorderd stadium is. Geen muziek meer maken zou voor mij geen aantrekkelijk vooruitzicht zijn, ik denk voor verreweg de meesten van ons niet. Dan zou ik toch naar oordoppen gaan kijken en uitzoeken wat de meest betaalbare en daarbij effectieve bescherming zou zijn.

    Ik hoop dat je op de één of andere manier kans ziet toch weer lekker door te gaan en daarbij je oren kunt beschermen.
     

Deel Deze Pagina