Raar overstuurd geluid altviool

Discussie in 'Altviool' gestart door Marc van der Meulen, 28 dec 2017.

  1. Marc van der Meulen

    Marc van der Meulen

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    2
    Hallo iedereen!

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, mijn altviool is sinds een paar weken begonnen af en toe een wat raar, overstuurd klinkend geluid te hebben op sommige noten. Het is een beetje op en af, soms klinkt hij normaal en soms klinkt hij zo:
    https://drive.google.com/file/d/1yMLfY5rLadwXV03s5xeI-kgIJ5aEwetk/view?usp=sharing

    Het klinkt een beetje alsof m'n microfoon overstuurd, maar dit is hoe hij zelf klinkt.. ik heb aan het einde wat noten waar het geluid niet op te horen is.

    In ieder geval, supertof als iemand me kan vertellen wat hier aan de hand is...
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Mogelijk: Contactgeluid tussen kinhouder/snarenhouder of een ander contactgeluid ofwel een los boven of achterblad. Er zijn nog andere mogelijkheden. Bezoek evt. uw vioolbouwer.
     
  3. Marc van der Meulen

    Marc van der Meulen

    Lid geworden:
    28 dec 2017
    Berichten:
    2
    Hi Bert Boon,

    Super bedankt voor je snelle reactie.. Ik weet bijna zeker dat het probleem de kinhouder is, deze zit ook iets los. Ik heb alleen geen idee met wat voor gereedschap men zo'n houder aan moet draaien, enig idee met welk gereedschap dat moet (mag ook een link naar uw site zijn natuurlijk!)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Misschien dat ik voor mijn beurt spreek, maar bij de montage van een kinstuk wordt het gereedschap geleverd om die te bevestigen. Dat ziet er zo uit:

    Montage kinstuk.jpg

    In de bussen zitten gaten die bediend kunnen worden met de bijgeleverde sleutel. De bussen hebben inwendig links- en rechtsdraad, waardoor de benen van de steun óf uit elkaar óf in elkaar gaan, afhankelijk van de draairichting van de bus. Het sleuteltje heeft een gebogen eind, bedoeld om te worden gedraaid om de juiste hoek te verkrijgen. Het kan best zijn dat een dergelijk sleuteltje niet (meer) in uw bezit is. Ik kan er eentje voor u opsturen, maar ik denk dat iedere vioolbouwer er wel een voor u heeft.

    Opmerking: een spijker met de juiste dikte is in het algemeen te slap en zal verbuigen in plaats van de bus aandraaien.
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik gebruik soms een grote paperclip, een beetje openbuigen en hij past goed in de gaatjes. Bovendien geeft een grote paperclip genoeg houdvast. Maar ieder zal zijn eigen favorieten hebben, denk ik.
     
  6. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Zo een sleuteltje heb ik ook in mijn bezit. Maar ik vraag me af waarvoor dat rode open ringetje is.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het aandraaien van het kinstuk is precisie werk. Te vaak wordt het kinstuk te vast aangedraaid, waardoor de krans kan deformeren. Ook te vaak treed beschadiging op van de krans, omdat het bijgeleverde sleuteltje of een ander gebruikt voorwerp te diep in het gaatje wordt gestoken. De sleuteltjes zijn er in maten dus aan één sleuteltje heb je niet genoeg. Omdat de gaatjes waarin het sleuteltje wordt gestoken groter of kleiner zijn. Het rode ringetje ook wel eens geel van kleur is dacht ik dat je het kleine sleuteltje gemakkelijk kan vinden, maar dat weet ik niet zeker.
    Ook moet je er voor zorgen dat de beugels de rand van het boven en onderblad niet raken, want anders krijg je daar deukjes in.

    Neem dus de tijd voor het plaatsen of vastzetten van het kinstuk, haastwerk levert meestal schade op.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2017
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat rode open ringetje is een soort houdertje voor het sleuteltje. Het wordt in de verpakking om een beugeltje geklikt samen met het sleuteltje. Dat zou de boel bij elkaar moeten houden.
     

Deel Deze Pagina