Ruisende altviool

Discussie in 'Altviool' gestart door Willeke_D, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Sinds 4 jaar bespeel ik een altviool welke ik 3 jaar geleden voor € 520,- heb gekocht. Het is een Chinees maar heeft een hele mooie klank, zeker voor het geld dat hij heeft gekost. De altviool bespeel ik met een altstok die € 940,- heeft gekost van het merk Dörfler. Dat scheelt natuurlijk al enorm in de klank die uit de altviool komt.

    Ik ben nu de 4e positie aan het aanleren en bij het bespelen van de C-snaar in de 4e positie komt er veel ruis bij de toon. Dit ligt aan de druk die ik met mijn rechter arm geef. Ik moet de druk op mijn stok bijna helemaal wegnemen om deze bijgeluiden weg te krijgen met als gevolg dat de toon erg iel wordt en minder mooi.

    Waarschijnlijk loop ik tegen de grens van mijn veel te goedkope altviool aan en wordt het tijd voor een duurder exemplaar maar toch vraag ik me af of er nog iets anders is dat dergelijk geruis weg kan halen.

    Iemand tips?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik vermoed dat het bovenblad te dik is.
    Er zijn een aantal oorzaken te noemen van te weinig respons voor de C-snaar.
    In eerste instantie denk ik aan meer spanning van de C op het bovenblad. Dat kan bereikt worden door een snaar te kiezen met meer spanning, bijvoorbeeld een Helicore (D'Addario) en dan ook nog 'high tension'. Helicore heeft een kern van getwiste stalen kabeltjes omwikkeld door zilver met goede klankeigenschappen. De snaar heeft ten opzichte van kunststof snaren een vergelijkbare levensduur.
    Een andere oplossing kan zijn een iets dunnere kam, maar dat heeft ook weer effect op de andere drie snaren en kost wat meer.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ter aanvulling en correctie:
    - De helicore C snaar voor altviool heeft een omwikkeling van zilver en wolfram, niet alleen van zilver
    - De levensduur van verschillende merken en typen kunststofsnaren is nogal verschillend, zodat de vergelijking met de C Helicore op dit vlak moeilijk is.
    - Het geven van een snaaradvies is zonder het instrument bij de hand te hebben is erg moeilijk, maar als je ook niet weet wat de maat van het instrument, de welving, de bladdikte, hoogte van de kam, snaarhoogte boven de toets, dikte van de kam etc. is het eigenlijk onmogelijk, zeker als je niets kunt horen, en ook niet weet wat het huidige type snaar is en wat de leeftijd daarvan is.

    Ik denk dat Willeke dan ook meer gebaat is bij een bezoek aan haar vioolbouwer. Na constatering van een optimale afstelling en eventueel snaarkeuze kan ze wellicht vergelijken met andere alten en al dan niet tot de conclusie komen dat het tijd wordt voor een andere alt.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Tja, als iedereen met dit soort vragen beantwoord wordt met: "ga naar de vioolbouwer", dan heeft dit forum geen bestaansrecht meer. Het gaat erom of Willeke met een gegeven antwoord een idee krijgt van wat er aan gedaan zou kunnen worden. Dat ze uiteindelijk misschien moet overwegen om een andere alt aan te schaffen, had ze zelf ook al genoemd. Het kan daarentegen best zijn dat met een kleine aanpassing het euvel verholpen is.
     
    zapling vindt dit leuk.
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Nee, het gaat erom dat je niet zomaar een recept voor "tweemaal daags een helicore C" verstrekt op basis van gegevens waarop je geen "diagnose" kunt stellen. Het kan best een kleine aanpassing zijn (of niet) maar dat kun je niet zomaar zeggen op basis van de door Willeke verstrekte gegevens. Je kunt overigens met verschillende snaartypen maar zeer beperkt iets bijregelen aan een instrument: de impact daarvan moet je beslist niet overschatten.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Het is niet een kwestie van ‘zomaar een recept’, integendeel. Ik heb aangegeven dat wanneer het bovenblad te dik is -hetgeen veel voorkomt bij de Chinese instrumenten- er een gerede kans is dat een grotere kamdruk ter plaatse van de C, soelaas zou kunnen bieden. Dan heb je een snaar nodig die zo’n druk zou kunnen leveren en dat doet een Helicore ‘High Tension’. Een andere kunststof snaar heeft niet de eigenschap een grote spanning te leveren.
     
    zapling vindt dit leuk.
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat het bovenblad van deze chinese alt te dik zou zijn is zomaar een aanname, dat weet je helemaal niet. Bovendien zijn bovenbladen van Chinese alten veel minder vaak "te dik" dan hier zomaar wordt aangenomen. En dan nog is er veel verschil tussen Chinese alten uit verschillende fabrieken en ateliers. (maar dat is toch genoegzaam bekend!)
    Het door Willeke omschreven ruisje kan ook een andere oorzaak hebben (b.v. een te grote afstand tussen snaar en toets) en dan kan zo'n snaar advies voor een C forte de plank flink misslaan en het tegendeel van het gewenste effect bewerkstelligen. Het is mooi dat er op dit forum advies kan worden gehaald en gegeven, maar dat laatste moet dan wel zo zorgvuldig mogelijk.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Zo ken ik het forum weer! ;)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Je moet wel goed lezen Bert! Zo staat er (post #6): "WANNEER het bovenblad te dik is....."
    Ja, natuurlijk is dat een aanname. Ik heb die alt immers niet gezien?

    Ik heb voldoende alten van Chinese afkomst gezien om te kunnen stellen dat de meeste bovenbladen te dik zijn. Wanneer ik dan aanneem dat het ook zo is bij de alt van Willeke, geef ik een mogelijke remedie. Dan kun je vervolgens de door Willeke genoemde ruis bagatelliseren door het af te doen met 'ruisje' om het minder ernstig te doen lijken, maar ja, dat is ook maar een aanname want ook jij hebt het niet gehoord en dan kun je met het lager maken van een C-snaar: "een te grote afstand tussen snaar en toets" wat ook weer een aanname is, de plank behoorlijk misslaan!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Fijn voor de herkenning: nu nog deelnemen! ;)
     
    zapling vindt dit leuk.
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    In strijd met de Regels! Verwijderd!
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Jammer: het bericht bevatte een oproep om bij adviezen zo zorgvuldig mogelijk te zijn.
     
  13. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Onder het mom...sorry dat ik heb gevraagd dan ook maar de uitkomst hier.

    Aangezien er 2 recente Dominant snaren op de alt zitten heb ik de c en g snaar (die er beide drie jaar op zitten) laten vervangen door nieuwe Dominant snaren.

    Ook heeft de vioolbouwer iets van de kam geschaafd en de inkepingen er opnieuw in gemaakt want de g snaar zat in verhouding dieper dan de rest.

    Het resultaat is dat het grootste deel van de ruis weg is en de hele alt een stuk forser klinkt.
     
    zapling vindt dit leuk.
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Juist! Ik zei het toch: naar de vioolbouwer ermee! :cool:
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Als eigenaar en bespeler van de alt, weet je natuurlijk niet waar je op letten moet en wat van belang zou kunnen zijn. Ik begrijp uit je informatie dat de kam dunner is gemaakt? Wat ik echter niet begrijp is dat de G oorspronkelijk dieper zat dan de rest, want dan lijkt me het bespelen van de G zonder de C en D aan te strijken, onmogelijk. Zou het kunnen dat de gehele curve van de kam werd aangepast? In dat geval heeft die aanpassing direct tot gevolg, dat de dikteverdeling van de kam moet worden aangepast.

    Of die nieuwe snaren dan zoveel teweeg gebracht hebben betwijfel ik, maar goed dat is een aanname en dat werkt bij Bert als een rode lap op een stier, dus dat kan ik beter maar niet melden. (maar het staat er toch! :))
     
  16. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik heb er naast gestaan toen de vioolbouwer er mee bezig is geweest dus ik heb wel iets gezien/opgevangen. De kam is volgens mij niet in het geheel dunner gemaakt maar de bovenkant is iets afgeslepen zodat de snaren iets lager zijn komen te liggen boven de toets. Verder is de curve van de kam ook opnieuw gevijld. Of die is aangepast weet ik niet maar het was wel zo dat de G-snaar in de 4e positie ook moeilijk alleen te bespelen was....ik pakte dan wel snel een andere snaar erbij en dat is nu dus ook een stuk beter.

    Of de nieuwe snaren veel nut hebben gehad weet ik niet, ze zijn in elk geval wel een stuk soepeler, strijken gemakkelijker aan en het werd denk ik toch wel tijd om snaren van 3 jaar oud te vervangen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    @Willeke:
    mij is het duidelijk nu. Dank voor je reactie!
     
  18. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Veel mensen die in dit forum lezen en schrijven zijn dan wel geen vioolbouwers, maar ze zijn ook niet dom. Zo zullen ze het verschil tussen een vermoeden en een diagnose kennen. Zo zullen ze de beperkingen begrijpen van een diagnose-op-afstand, en dat daar uit de aard van de zaak veel onzekerheid in schuilt. Zo zullen ze een gegeven advies niet klakkeloos opvolgen, temeer daar het op een onzekere diagnose gestoeld is.

    Dat zijn allemaal beperkingen van een forum als dit, die gebruikers doorgaans begrijpen en accepteren.

    Bert brengt voor mij een triviaal punt naar voren: dat een echte diagnose beter is dan een forumdiagnose. Logisch. Frits heeft geen moment de indruk gewekt zeker te zijn van zijn zaak. En Willeke is vrouws genoeg om met het advies te doen wat haar goeddunkt. Opvolgen, of een eigen plan trekken. In alle gevallen is die afweging van haarzelf, en ze weet dat ze niet achteraf verhaal kan halen in de trant van 'het is jouw schuld want jij zei tegen mij dat ik X moest doen'.

    Als iemand in dit forum een roekeloos advies uitbrengt, is dat wat anders. Stel dat ik Willeke had geadviseerd met schuurpapier korrel 80 haar bovenblad eens wat dunner te maken, omdat ik denk dat het probleem daar aan ligt. Tegen zo'n advies mag van mij ruimhartig worden geprotesteerd. Niet zozeer vanwege mijn 'aannames' maar vanwege de kans op irreversibele schade.

    Daar was in het geval van Frits' advies toch geen sprake van? Probeer eens een iets steviger C-snaar uit. Tjonge. Geen advies om de noodklok te luiden, dunkt me.
     
    Oosterhof Vioolbouw en zapling vinden dit leuk.
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Op het moment dat je het predikaat vioolbouw in je gebruikersnaam gaat voeren geeft dat m.i. een extra verantwoordelijkheid voor de adviezen die vervolgens worden gegeven. Het verhaal van de alt van Willeke maakt duidelijk dat op basis van slechts vage gegevens, vermoedens en wat aannames, zonder het instrument in handen te hebben, gemakkelijk een verkeerde diagnose kan worden gesteld nog afgezien van de vraag of in dat geval het gegeven recept wel juist was. Dit forum wordt meer geraadpleegd door zoekenden naar informatie over strijkinstrumenten dan menigeen denkt en niet van iedereen is op het gebied van strijkinstrumenten het kritisch vermogen al zover ontwikkeld. Gegeven adviezen blijven voor de digitale eeuwigheid bestaan en kunnen ook na jaren worden opgevraagd of naar voren komen bij het intikken van de zoektermen ruis en altviool bij Google of hoe de meest toonaangevende zoekmachine heet in pakweg het jaar 2022. Het plaatsen van kritische kanttekeningen bij adviezen is uiteraard bedoeld als poging om de kwaliteit van het gebodene op dit forum zo hoog mogelijk te houden en daar draag ik graag aan bij.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    De vermeende extra verantwoordelijkheid die Bert toeschrijft aan de gebruikersnaam is misplaatst wanneer vanaf het allereerste begin al duidelijk is gemaakt dat een eventuele remedie tegen het euvel is gebaseerd op aannames. Je moet je lezers ook niet minder slim inschatten dan ze zijn, die hebben dat echt wel door.
    Zo valt het zelfde principe van het geven van een remedie op basis van een aantaal aannames waar te nemen bij de zogenaamde Libelle-arts of welk vrouwenblad men wil. De briefschrijfster vertelt in een schrijven wat de problemen zijn en de arts die zich verbonden heeft met het leesblad geeft naar zijn beste weten en kunnen een oplossing. Let wel, de arts heeft de patiënt nooit gezien en moet alle informatie hebben van hetgeen in de brief is vermeld. Het lijkt me dat je dan in dit voorbeeld als arts, niet meer kunt dan een aantal aannames doen, want een diagnose stellen op grond van vraagstelling is bij deze vorm niet mogelijk. Wanneer nu deze arts bij iedere ingezonden brief als enig antwoord tegen de patiënt zou zeggen: het beste kunt u naar uw huisarts gaan, kan Libelle haar rubriek meteen opheffen. Uiteraard zal deze Libelle-arts steeds vermelden dat bij twijfel altijd de huisarts geraadpleegd moet worden. De analogie met de vioolbouw(er) lijkt me hier sluitend.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina