Scherpe A-snaar altviool

Nadat ik vroeger viool heb gespeeld heb, speel ik nu sinds een paar maanden Altviool. Eerder had ik al eens een 15,5 inch altviool gekocht omdat mijn dochter hier interesse in had naast haar viool. Die heeft het een paar maanden naast viool gedaan, maar is toch bij viool gebleven.

Omdat de snaarhoogte niet helemaal juist was en de kamvoetjes bovendien niet goed aansloten op het bovenblad heb ik de kam en stapel (die bleek ook niet goed) recent laten vernieuwen. Ik was al best tevreden met de klank, maar de nieuwe kam en stapel heeft de resonantie en projectie van het instrument echt nog flink verbeterd. Ik speel momenteel op een set Obigato's en ben tevreden over de klank, met uitzondering van de A-snaar, die ik wat snerpend/schel vind. M'n dochter omschrijft hem als geknepen. Ik wil proberen of ik met een andere A-snaar (of volledig andere set) een beter resultaat kan krijgen.

Ik heb gekeken op snaarwijzer, maar daar staat Obligato juist tussen als optie voor een schelle A-snaar. Ik weet dat elk instrument anders is, maar dacht toch hier eens naar ervaringen te vragen... Welke snaar/set zou een goede optie zijn om te proberen?

De snaren die er nu op zitten zitten er al een jaar of 2/3 op, mijn dochter heeft er destijds 3 maanden lang 2 uur per week tijdens orkestrepetitie op gespeeld en ik speel er nu ook ruim 3 maanden op (dagelijks een half uur tot een uur). Mogelijk zijn ze ook gewoon aan vervanging toe, maar het is enkel de A-snaar waar ik echt ontevreden over ben.

De a-snaar op de altviool is een moeilijke snaar. Vaak springt deze er qua klank ongunstig uit. Is inherent aan het instrument. Ik heb geen snaaradvies om de klank minder schel te krijgen. Ik denk aan een wat dikkere snaar maar ook dat is weer zo specifiek voor het instrument, dat het juist averechts kan uitpakken.

Het probleem zit hem wellicht in het instrument zelf of mogelijk ook in de positie van de stapel. Obligato voor alt (staalkern, aluminium omwonden) is er in een zachte variant (Pirastro nr. 321111) Je kunt ook zoeken naar een kunststof A in de zachte variant b.v. Corelli Crystal alt A kunststof in de zachte variant. Succes!

Tja, aan de stapel sleutelen is lastig, je kunt er helemaal stapelgek van worden. Maar soms ontdek je waar dat ding precies moet staan, en dan klinkt het instrument ineens fantastisch…. Behalve de plek op het bovenblad is het ook van wezenlijk belang waar de plek is op het achterblad waar de stapel zou moeten staan. Soms is een stapel die rechtstaat niet helemaal optimaal.

In de meeste gevallen staat de stapel toch recht in die zin dat die evenwijdig staat aan de krans. Niet alleen de positie is van belang maar ook en nog veel meer de spanning tussen boven- en achterblad waarmee de stapel wordt geklemd.

De stapel staat in principe recht, zoals hierboven omschreven, maar heel soms is een ietwat (delen van mm.) scheve positie O-W of N-Z of beiden optimaal voor een bepaald instrument. Niet zelf gaan prutsen!

In de meeste gevallen staat de stapel toch recht in die zin dat die evenwijdig staat aan de krans. Niet alleen de positie is van belang maar ook en nog veel meer de spanning tussen boven- en achterblad waarmee de stapel wordt geklemd.
Inderdaad is die spanning heel belangrijk. Natuurlijk mag de stapel niet bij het minste of geringste omvallen, of de druk zo hoog zijn dat de stapel door het bovenblad heen dreigt te komen. Maar ook maakt de druk op de resonerende onder-en boven bladen heel veel verschil voor het geluid.

De stapel en kam zijn recent vervangen door de vioolbouwer. Ik denk dat ik eerst een andere snaar probeer en als dat geen soulaas biedt dat ik dan even bij hem langs ga om te kijken of een kleine aanpassing aan de plaatsing van de stapel soulaas biedt.

Terug
Naar boven