Schoonmaken van de snaren.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 30 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Maar het is een ieder toch duidelijk dat die wijn er niets mee te maken heeft? Waar het om gaat is de alcohol die er in zit. Die lost de aangekoekte hars op. Ik zou alleen daarom al overgaan op Jenever. Alleen werkt dat niet bij mij, want ik drink dat spul niet.
    Wat bij mij heel goed werkt: brillendoekjes. Daar is in een ander forum al heel veel over gezegd en geschreven, dus doe ik dat niet nóg een keer.
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik begrijp niet waarom Jenever niet bij jouw snaren zou werken. Het wel of niet opdrinken van de Jenever na de schoonmaakbeurt heeft er toch niets mee te maken.

    Maar ik weet wel dat ik na de onthulling dat het de alcohol is die de aangekoekte hars oplost voortaan Jenever gebruiken. Dan eet ik daarna gewoon een lekker trosje druiven op. :)
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Snaren, schoongemaakt met Joustra Beerenburg uit Sneek, ontstemmen minder snel. Ook blijken de hogere frequenties beter hoorbaar te zijn. Simone Lamsma en Jaring Walta gebruiken deze Beerenburg ook. Sonnema schijnt de klank negatief te beïinvloeden. De leden van het voormalige Frysk Orkest gebruikten Beerenburg van Grons uit Gorredijk. Na de fusie tot NNO is de traditie verdwenen, de Groningers in dit nieuwe orkest vonden het niks,, zij gebruikten Hooghout Jenever en daar wilden de Friezen niet aan.
     
    Marcelita, Tobias, Muzirene en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik hoop dat ook Tobias het verhaal van Liuwe leest (zie #23) zodat ook hij kan zien wat er van zijn onderwerp terecht komt. Het bewijst precies hetgeen waarvoor ik bang was.
     
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Marcelita, Tobias en Muzirene vinden dit leuk.
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Frits ik heb het gelezen, en het is werkelijk uitermate bedroevend wat Liuwe schrijft. Wat is er van de vrije Friezen overgebleven. Dat ze zo'n telg hebben voortgebracht. Jammer dat hij zo de draak steekt met mijn nobele wijnverhaal.

    Daarom raad ik je aan, DE BEZEM ER DOORHEEN, om erger te voorkomen.

    Wijnkenner en Violist.
    Tobias.

    P.S. Frits je had zoals altijd weer gelijk.
     
    Muzirene en gevoeligesnaar vinden dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Lang leve StrijkersForum!!
    Zo kom je er achter dat een forumlid in#9 het volgende schreef:
    Lezen is best wel moeilijk. ;)

    Maar het was toch Bert die altijd gelijk had? Nou ja, wat maakt het ook uit. Veel belangrijker is gelijk krijgen.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.917
    Homepage:
    Ja Frits, dat heb je heel goed opgepakt: Ik heb zo goed als altijd gelijk als ik ergens een uitspraak over doe, maar ik spreek me niet overal over uit en ik probeer onzindiscussies zoals deze te mijden.
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    De bezem, Frits, de bezem! Er moet ruimte komen voor serieuze onderwerpen als daar zijn "De dikte van de stapel in de Franse en Duitse vioolbouwtraditie" , "Het verschil tussen zomerlak en winterlak bij G.B Guadagnini in zijn laatste werk" of "De invloed van de kinhouder op de klank van de G-snaar". Maar soms, Frits, is een niet-serieus onderwerp heel goed voor het stimuleren van de fantasie..
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.917
    Homepage:
    Het probleem met allerlei door deze en gene gesuggereerde huismiddeltjes en houtje-touwtje oplossingen (verzonnen of in de verte op een kleine kern van waarheid berustend) is dat niet iedereen het onderscheid tussen zin en onzin kan maken en het "staat wel op internet" dus : vieze snaren, dan maar een flesje wijn opentrekken.
     
  11. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    O, maar ik vind vieze snaren een uitstekende reden om een flesje wijn los te trekken.
    Schone snaren ook, overigens :D

    Even zonder gekheid, de tip van die wijnkurk ben ik echt veel tegengekomen op Internet (niet de wijn dus, maar de kurk). Ik geloof niet alles dat op internet staat, maar gezien de hoeveelheid hits: is die kurk helemaal onzin of is dat op zich wel een goed idee?
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2015
    Marcelita vindt dit leuk.
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik heb het nooit geprobeerd. Ik gebruikte vroeger in voorkomende gevallen de nagel in de 'volgrichting' en dat werkte perfect. Een kurk zou best wel eens dezelfde werking kunnen hebben.
    Later ben ik overgestapt op brillendoekjes, dat gaat ook uitstekend.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Heel mooi Liuwe dat je zélf aan komt met drie nieuwe serieuze onderwerpen als:

    1. De dikte van de stapel in de Franse- en Duitse vioolbouwtraditie
    2. Het verschil tussen zomerlak en winterlak bij G.B. Guadagnini in zijn laatste werk
    3. De invloed van de kinhouder op de klank van de G-snaar
    Mag ik jou dan vragen die op te voeren? Dan zullen we eens zien of er zich onder de leden ook lieden bevinden die dit interessant vinden.

    Ik laat de fantasie meestal de vrije loop, dat levert kwalitatief gezien het beste resultaat op!

    Ik zal hiermee dit onderwerp op slot doen en later bekijken wat in aanmerking komt om verwijderd te worden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina