slechte kam / zelf snijden?

Discussie in 'Altviool' gestart door Cobra-Kim, 20 sep 2012.

  1. Cobra-Kim

    Cobra-Kim

    Lid geworden:
    20 sep 2012
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Onderstaand probleem betreft een absoluut beginner (altviool) .
    Aub. niet schrikken van eventuele miskleunen.

    Vandaag een Chinese beginners altviool gezien die aardig klonk (geloof ik...).
    Helaas stonden de drie laagste snaren zo goed als op 1 lijn.
    Ik bedoel ze lagen zowat even hoog. De "middelste" was letterlijk niet
    bespeelbaar zonder de andere twee te raken.

    De verkoper heeft ook geen verstand van violen en heeft zelf de kam opgezet
    zonder enig schuur of snijwerk of iets dergelijks.

    Na ruim een uur rondsurfen, weet ik veel meer maar ben er toch echt niet uit.
    Ik voel het meest voor teruggaan, kam wat opschuiven indien ruimte en voor de laagste snaar een inkeping zagen.

    1 Is dit Probleem "Normaal."?
    2 Is dit op te lossen door de kam te verplaatsen en een inkeping te zagen voor
    de laagste snaar ?
    3 Kan ik dit zelf doen ? (aangezien het een low budget instrument betreft lijkt het me
    logisch dat ik geen 40 euro ga uitgeven aan de prof. Dus ik ga het zelf doen.)
    4 Indien 3="NEEN": Wat gebeurt er als ik het toch zelf probeer ?

    Ik hoop op snelle opheldering anders ben ik niet meer in de buurt van de viool.
    BVD.
     
  2. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Beste Kim Cobra.

    Het is niet verstandig om zelf aan de kam te sleutelen. Dit kun je beter aan een vioolbouwer over laten. door zelf te gaan zagen, kun je in 1 klap de hele kam verprutsen. De kam is tevens ook 1 vd elementen die de klank van de viool beïnvloedt.

    Je kunt een kam ook niet zomaar verschuiven, dit heeft ook te maken met de klank etc.
    en als de kam niet op maat is gesneden. Daar bedoel ik mee dat de kamvoetjes niet mooi op het bovenblad aansluiten. Dan is de klank ook niet optimaal.

    Ik denk dat je beter naar de vioolbouwer kunt gaan, en de mening / advies van de vioolbouwer kunt vragen. Ik ben bang dat je weinig keus hebt. Maar verander A.U.B zelf niets aan de kam. Dit werk behoort echt tot de vioolbouwer toe.

    Gr D
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Beste Kim Cobra,

    Dit hele forum staat vol met adviesen over het NIET kopen van dit soort instrumenten. Er zijn "goede" Chineese violen en altviolen, ik heb er zelf een aantal jaren 1 gehad die prima voldeed maar die beginnen vanaf ongeveer € 500,- en worden via een vioolbouwer verkocht. Alles daar onder en wat je via post-order of in een winkel waar ze naast gitaren en drumstellen toevallig ook violen verkopen kun je je vraagtekens bij stellen.

    Een viool bouwen en afwerken is vakwerk. Vioolbouwers zijn jaren en jaren lang bezig met het leren van dat vak...en dat is niet voor niets. Heb je geen geld om een dergelijke viool te kopen en wil je er toch op spelen kun je er beter 1 huren. Dan heb je wel een goede viool met een goede kam en krijg je ook nog service en onderhoud van de vioolbouwer.

    Het is eigenlijk hetzelfde als dat je een moedervlek op je arm hebt zitten die je wilt laten opereren maar dat je een chirurg te duur vindt en dus zelf de moedervlek er uit wil snijden.

    Advies: Laat de altviool lekker bij de verkoper en ga naar een vioolbouwer om daar een altviool te huren.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Cobra-Kim,

    even een reactie om antwoord te geven op een aantal van de gestelde vragen, want dat is nog niet gebeurd:

    als je ter plaatse van de C-snaar een inkeping in de kam aanbrengt om die snaar lager te krijgen, is er grote kans dat de C-snaar dan té laag komt en bij het minste of geringste aanstrijken contact maakt met de toets. Dan treedt er gerammel op en kan normaal spel niet worden uitgevoerd. Bovendien is het probleem dan nog steeds aanwezig voor de D-snaar.

    Verder dienen de kamvoetjes exact aan te sluiten op het oppervlak (van het bovenblad). Is dat niet zo, dan wordt de neerwaartse spankracht verdeeld over een kleiner contactoppervlak (dus per mm² méér druk!!) en krijg je enorme indrukken door de lak heen: een ernstige beschadiging dus.

    De kam verplaatsen moet je ook niet doen, want de positie van de kam wordt bepaald door de inkepingen aan de binnenkanten van de f-gaten. Wanneer de kam aanzienlijk wordt verplaatst -laten we zeggen: 10 mm- is er kans op scheuren in het bovenblad. [Opmerking: dat laatste zal bij een Chineesje wel meevallen, want de bladen zijn in het algemeen véél en véél te dik, waardoor dergelijke instrumenten ook voor geen meter klinken: het blad wil niet in trilling komen!]

    Wil je dit instrument bespeelbaar maken, dan zal er niets anders op zitten dan er een nieuwe kam op laten snijden. Dat heeft een prijskaartje, het is niet anders.

    Maar dit kan worden voorkomen door het advies van Willeke ter harte te nemen.
     
  5. muziekmaaktnietziek

    muziekmaaktnietziek

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    7
    Ik denk dat je een kam wel zelf kunt aanbrengen. Bijvoorbeeld in de Fiddlemaker's Worksheets van Robertson staat een instructie. Ik heb dit met betrekkelijk succes al een paar keer gedaan. Koop een onbewerkte nieuwe kam en ga een uurtje knutselen. Gebruik een vlijmscherpe bijtel en/of mes, een stukje schuurpapier (niet voor de puristen) en accepteer dat je eerste kam niet perfect is. Het is wel heel bevredigend, als je van houtbewerken houdt. Natuurlijk is er risico van lakbeschadiging als de voetjes niet aansluiten. Bij een dure viool zou ik het zeker aan de vakman overlaten. Maar bij een goedkope viool: waarom niet?

    Rishi
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een beitel, een vlijmscherp mes en de stenen om het gereedschap scherp te houden plus een aantal kammen om het te leren plus de tijd die je moet steken in de eerste beginselen van het snijden van kammen plus een kopie van een van de boeken waar het in staat kosten véél meer dan het laten snijden van een kam volgens de regelen der kunst door een vioolbouwer. Het eenmalig zelf snijden van een kammetje is af te raden: het wordt niks, zeker niet zonder kennis en gereedschap. Tegen goedkope rot-instrumenten is al genoeg gewaarschuwd. Wie op een strijkinstrument wil spelen moet investeren in een redelijk instrument, er een huren kan ook, OF niet zeuren (in ieder geval liever niet hier) en een andere tijdsbesteding zoeken.
    Tot Slot: problemen met de vaak besproken goedkope instrumenten zijn het beste definitief op te lossen met behulp van een doosje lucifers!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dat is wel heel rigoureus! Als er dan toch geknutseld gaat worden, zou ik zeggen haal het bovenblad er af en ga aan de slag. Breng de juiste dikteverdeling aan, zet er een nieuwe zangbalk op, lijm de boel weer vast en ga dan eens aan de slag met een nieuwe kam. Zet er vervolgens ook eens een ebbenhouten toets op met de juiste ronding, een paar ebbenhouten stemsleutels en een ebben kielhoutje en je Chinees is ineens al een heel stuk beter geworden.
    Lijkt me in ieder geval waardevoller dan een vreugdevuur te ontsteken.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het ene lijkt mij nauwelijks rigoureuzer dan het andere ;)
     
    zapling vindt dit leuk.
  9. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Lieve Cobra-Kim,

    Gewoon proberen, ik denk dat het mis gaat, maar er moet toch een nieuwe (goede) kam op. Zelf gok ik er op dat het zeker de eerste keer mis gaat, je kam te laag gaat worden en zo. Maar niet geschoten is altijd mis. Gewoon proberen en een afspraak maken bij de plaatselijke vioolbouwer voor een echt goed passende kam.

    succes

    Remi
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @remi:
    Ik begrijp je advies niet! Eerst zélf proberen om vervolgens bij de vioolbouwer er alsnog een kam op te laten snijden? Dan hoef je het toch ook niet eerst zelf te proberen?
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Frits,

    Ik ga er vanuit dat Kim graag zelf wil proberen de kam bij te snijden maar ga er ook vanuit dat het een beetje mis gaat. Dus moet er dan toch een nieuwe kam op.

    Er lijkt me niets mis mee om het zelf te proberen met de oude kam, het wordt een ander verhaal als Kim een nieuwe kam gaat kopen en vervolgens deze versnijd.

    Remi
     
    zapling vindt dit leuk.
  12. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    hoi kim.

    ik en mischien de andere forumleden zijn benieuwd naar de uitkomst van je probleempje. Laat even weten hoe je het probleem hebt aangepakt.

    gr D
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @D:

    het lijkt er op dat Kim toch is gegaan voor het ontsteken van een vreugdevuur, gezien het uitblijven van een reactie.
     

Deel Deze Pagina