Snaren...

Discussie in 'Altviool' gestart door M., 8 apr 2009.

  1. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Bij mij (zie hierboven) een kleine 2 dagen.
     
  2. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Zoals je hier boven kunt lezen had ik sinds april Zyex snaren op mijn altviool, deze bevielen mij goed. Zowel de A, D, G en C.
    Maar tot mijn verbazing slijten deze snaren erg snel, de omwikkeling ging zowel als bij de A en de D na drie maanden al rafelen! Ik had nog een setje Helicore snaren liggen en die heb ik er toen op gemonteerd en ik ben daar tot nu eigenlijk nog meer tevreden over dan de Zyex... de Helicore snaren produceren een hele warme klank. Als A snaar heb ik de dolce variant en deze is ook erg mooi! Altisten die problemen hebben met een schelle of geknepen A zouden de Helicore A dolce eens moeten proberen.
     
  3. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Maar ja, wat is '3 maanden'? Hoeveel tijd hebben je vingers de snaren aangedrukt op de toets, uitgerekend in uren?

    Bij mij is 3 maanden de volgende (globale) rekensom: 3maanden*30dagen*3uur=270 uur. 270 uur spelen op een snaar lijkt mij zeer acceptabel.

    Mijn C gaat ongeveer 300 uur mee, de G 250 uur, de D 200 uur en de A 100 uur.

    Dat ga ik zeker eens doen... Bedankt voor de tip
     
  4. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ja als je het zo stelt, ik studeer meestal minimaal 2 uur per dag... en ik heb orkest en ensembles dus misschien is het ook wel normaal dat ze binnen drie maanden slijten maar ik vind het wel een erge korte levensduur...

    En de Helicores zijn inderdaad echt een aanrader! Maar vergeet niet om voor de A de dolce variant te nemen want de medium A schijnt niet mooi te zijn, maar goed ook dat verschilt natuurlijk per instrument en smaak. :)
     
  5. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ Bert Boon
    Wat was de overweging, Bert? En wat is er gunstiger geworden? Ik word toch benieuwd.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De altsnaren van Zyex waren (en zijn nog steeds) goedkoper dan Dominant en op veel alten presteren ze minstens even goed en vaak beter. Met een x-aantal alten in de verhuur tikt dat aan. De overweging was daarom beter klinkende alten tegen een lagere kostprijs. Dat Zyex voor alt sneller slijt, zoals wordt beweerd, heb ik zelf nog niet kunnen vaststellen en ik heb het ook nog niet gerapporteerd gekregen van altisten die ermee spelen. Naar aanleiding van de rapportage van Matthijs zal ik er eens extra op letten.
     
  7. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ Matthijs

    Toch nog eventjes over die rafelende snaren.
    Ik wil geen open deur intrappen :/ , maar wat ik door schade en schande wél heb geleerd is dat je je nagels zo kort moet knippen dat ze never nooit je snaren raken.
    Een ietsje pietsje nagel en de snaren zijn (in ieder geval bij mij) binnen mum van tijd alleen nog geschikt om een schilderijtje mee op te hangen.
    Ook vuile vingers en een overvloed van hars hebben een dergelijke uitwerking.
     
  8. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ Bert Boon
    Hou je ons op de hoogte?
     
  9. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Ik houd mijn nagels altijd kort, maar ik zal er eens op letten of dat vaker kan. Mijn handen was ik bijna altijd voor het spelen en vaak ook tussendoor en ik hars mijn strijkstok misschien 2 x per week. Verder maak ik altijd mijn snaren schoon als ik stop dus volgens mij kan het daar allemaal niet aan liggen...
     
  10. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Als ik met mijn vinger over de D snaar glij, dan voel ik ergens halverwege een soort verdikking... er is niet echt iets te zien, alleen dan dat de winding iets dikker lijkt.

    Wat zou dit kunnen zijn? Is het erg? Ik denk van niet, want het beïnvloedt de klank verder niet ofzo...

    ;)
     
  11. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Hoelang zijn "gewone" altsnaren nu eigenlijk? De afstand tussen mijn kam en kielhoutje is 39,5 cm... betekend dit dat "gewone" altvioolsnaren niet op mijn alt passen? En dat ik alleen maar XL snaren kan kopen?

    :)
     
  12. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110

Deel Deze Pagina