Spelen in een orkest

Discussie in 'Viool' gestart door Stev, 3 nov 2012.

  1. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    keertje kijken mag vaak wel, dan krijg je ook een idee van het niveau. Verder is het een kwestie van veel doen, en dat leer je toch echt alleen in een orkest! Vaak mag je ook wel een paar keer meespelen, dan heb je ook snel genoeg in de gaten wat wel en niet lukt en wat je nog zou moeten oefenen. Als voorbereiding heb je soms ook samenspeelgroepen, muziekschoolorkesten etc. op wat eenvoudiger, voorbereidend niveau. Orkestles bestaat volgens mij niet, maar er zijn wel slimmigheidjes of focuspunten, daar zou een vioolleraar je wel in kunnen helpen als het goed is. Succes met het bereiken van je doel!
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Speel je zelf ook in een orkest?
     
  3. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    hoi Marcelita,
    in between orchestra's als je het zo kunt noemen! wel gedaan, strijkersgroep en verschillende orkesten, maar door verhuizing en zwangerschappen heeft het op een laag pitje gestaan. Dus vandaar ook mijn samenspeeloproep van onlangs, en sowieso ook aan het kijken en afwegen of wekelijks orkest weer haalbaar is. (beetje oftopic hier, sorry!)
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Offtopic? Valt wel mee!
    Je moet inderdaad eerst goed kijken wat voor jezelf nu haalbaar is qua tijd. En sommige ensembles spelen op heel ongunstige momenten voor ouders met jonge kinderen (bijv. in de namiddag van kwart voor 5 tot kart voor 6).
    En 's avonds moet je dus altijd iemand thuis hebben voor oppas en ook nog genoeg energie hebben om flink 'aan de bak' te kunnen in het orkest.
    Het is wel fijn om in de omgeving variatie te hebben in vereist niveau van meespelen. In onze omgeving hebben we twee veeleisende symfonie-orkesten en beginnersensembles met wat meer uitdagende partijen voor de wat gevorderden. Iets dat tussen de beide ensembles/orkesten zit, hebben we eigenlijk niet.
    Voor een cello-ensemble waar ik in september ga 'proefdraaien' moet ik naar Amersfoort. Dat is ruim een halfuur
    rijden, maar ja, dat heb ik er dus voor over.
     

Deel Deze Pagina