Thomas heeft mij eerder (gisteren) in een privébericht in andere woorden maar met dezelfde strekking als in #3, precies hetzelfde gevraagd. Nu hij dan de vraag alsnog openbaar maakt in #4, zal ik mijn reactie op zijn vraag ook alsnog openbaar maken, zodat andere lezers geïnformeerd kunnen worden.
"Het kan best zijn dat dit niet het werk van de verkopende vioolbouwer is. Mogelijk ook is het hem/haar niet eens bekend. Als ik het zo zie is het contactoppervlak van de stapel niet optimaal en is er geen sprake van een goed passende stapel. Het lijkt wel alsof er een stuk los is en niet goed verlijmd met de rest van het bovenblad. Wanneer dit verholpen wordt zal dat zeker hoorbaar effect hebben op de klank. Maar dan moet het bovenblad er af om er goed bij te kunnen. Daarna moet er vermoedelijk een nieuwe stapel op worden pas gesneden (of de oude hergebruiken wanneer de lengte dat toelaat). Daar gaan toch wel wat uren (en geld) in zitten. Het is de vraag of de waarde van het instrument dat rechtvaardigt.
Vraag: treedt er geen hoorbaar bijgeluid op tijdens het spelen? Het lijkt wel of er een stukje hout tussen bovenblad en stapel los zit en dat zou kunnen gaan meetrillen."
Opgemerkt zij, dat ik eventuele verdere vragen hierover niet meer beantwoord via een privébericht.