Stapel reparatie ?

Ik zag , voorzichtig kijkend met een tandartsspiegeltje , deze merkwaardige onderbreking van de houtnerf lijnen bij de stapel tegen het bovenblad van mijn antieke viool. Is dit een reparatie geweest ? Of is dit een breukje ? Wie kan er iets zinnigs over zeggen ? Wel
Keurig gedaan trouwens als het een reparatietje was.

Bijlagen

• IMG_8658.jpeg
    IMG_8658.jpeg
    236 KB · Weergaven: 9
Het lijkt mij dat het (boven)blad beschadigd was en dat iemand dat heeft geprobeerd te herstellen. Is niet fraai gedaan want het oppervlak is niet mooi egaal. Daardoor sluit de stapel ook niet aan!

Bedankt voor de bevindingen! Is het mooier te verhelpen? Of moet het hele bovenblad dan los ? En dan het geluid , verandert de klank ?

Bijlagen

• IMG_8666.jpeg
    IMG_8666.jpeg
    723,9 KB · Weergaven: 4
Elke ingreep in een instrument han invloed hebben op de akoestiek ervan. Of dat ook altijd hoorbaar is, is de vraag. De reparatie is merkwaardig: ik heb zoiets nog nooit gezien. Wellicht is de bouwer hier uitgeschoten met zijn guts en heeft hij dat gecorrigeerd, maar dat is ook maar een theorie.
Het hangt een beetje van het instrument af of u dit wilt laten rechtzetten. En ja, voor een ingreep aan de binnen zijde moet het bovenblad er af en dan rinkelt bij de vioolbouwer gelijk de kassa! (ofwel zoemt het pinapparaat)

Thomas heeft mij eerder (gisteren) in een privébericht in andere woorden maar met dezelfde strekking als in #3, precies hetzelfde gevraagd. Nu hij dan de vraag alsnog openbaar maakt in #4, zal ik mijn reactie op zijn vraag ook alsnog openbaar maken, zodat andere lezers geïnformeerd kunnen worden.

"Het kan best zijn dat dit niet het werk van de verkopende vioolbouwer is. Mogelijk ook is het hem/haar niet eens bekend. Als ik het zo zie is het contactoppervlak van de stapel niet optimaal en is er geen sprake van een goed passende stapel. Het lijkt wel alsof er een stuk los is en niet goed verlijmd met de rest van het bovenblad. Wanneer dit verholpen wordt zal dat zeker hoorbaar effect hebben op de klank. Maar dan moet het bovenblad er af om er goed bij te kunnen. Daarna moet er vermoedelijk een nieuwe stapel op worden pas gesneden (of de oude hergebruiken wanneer de lengte dat toelaat). Daar gaan toch wel wat uren (en geld) in zitten. Het is de vraag of de waarde van het instrument dat rechtvaardigt.

Vraag: treedt er geen hoorbaar bijgeluid op tijdens het spelen? Het lijkt wel of er een stukje hout tussen bovenblad en stapel los zit en dat zou kunnen gaan meetrillen."

Opgemerkt zij, dat ik eventuele verdere vragen hierover niet meer beantwoord via een privébericht.

Nou ja, ook al snijdt het misschien nu geen hout, en heeft iemand dit aparte inzetje misschien ooit op eigen houtje bedacht , ik probeer maar niet te hard van stapel te lopen en wacht af hoe het gat te dichten , al moet ik daarvoor op een houtje bijten….

Terug
Naar boven