Stapel vervangen

Discussie in 'Altviool' gestart door Ferrie, 10 mrt 2009.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Wanneer bij regelmatig bespelen van het instrument niets bijzonders wordt opgemerkt of ervaren, behoeft naar mijn mening de stapel niet vervangen worden. Wat wél kan is de stapel een andere positie geven, zodanig dat die iets strakker wordt ingeklemd. Wanneer bij een dergelijke actie echter mocht blijken dat de stapel dan te ver naar buiten terecht komt is vervanging nodig, omdat de stapel dan kennelijk te kort blijkt te zijn.

    Ik heb onlangs de stapel van een door mij in 1989 gebouwde viool opnieuw gepositioneerd zonder een nieuw exemplaar te hoeven in te passen. Ik had het staartstuk vervangen door een Wittner en daardoor moesten alle snaren worden ontdaan van hun spanning met als resultaat dat de stapel kwam te vallen. Na opspannen en installeren van het andere staartstuk bleek de stapel nog steeds de goede lengte en passing te hebben om iets strakker te worden ingepast. Hout is en blijft een natuurproduct waardoor er verschillen zoals krimp kunnen optreden in de loop der tijden. Trouwens de bladen moeten zich ook 'zetten' zodat pas na een tijd een evenwichtssituatie ontstaat. Het heeft daarom geen zin een nieuwe stapel in te passen na een paar maanden, omdat er nog geen evenwicht is ontstaan.

    Frits
     
  2. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Bedankt, Frits. Ik kijk over een half jaartje maar weer eens verder!


    Ferrie
     
  3. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Waar hoort de stapel eigenlijk te staan? Op wikipedia en veel andere sites staat "onder het linkervoetje van de kam"

    Bij mijn altviool staat hij iets achter het rechtervoetje... misschien verklaart dit waarom mijn a-snaar altijd gauw een beetje schel klinkt of zou dit niet kunnen?

    Misschien moet ik hem eens laten verplaatsen :/
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb Wikipedia niet gecontroleerd, maar wanneer daar echt staat dat de stapel onder het linker (?) kamvoetje moet staan, zitten ze er volledig naast! Kan ook helemaal niet: daar is geen plaats voor want daar loopt de zangbalk. Dus hoe die tekst daar dan komt is mij een raadsel. De stapel moet dus iets (2 - 3 mm, soms meer) ten zuiden van de rechter kamvoet staan. De juiste plaats moet proefondervindelijk worden vastgesteld. Naast de juiste positie spelen er veel meer zaken mee die van groot belang zijn: een goede passing aan zowel boven- als onderblad en ook hoe strak staat de stapel erin?

    Ik dacht dat er ergens anders op dit forum een apart onderwerp over de stapel is te vinden. Zoals het plaatsen er van. Daar zal ook wel staan waar die moet en wat het effect is op bepaalde verplaatsingen.

    Frits
     

Deel Deze Pagina