stapel

Discussie in 'Cello' gestart door Thea, 12 feb 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik zou toch liever geen duct-tape in een handgemaakte cello stoppen. Je zegt het zélf al, dat je er weliswaar niets van ziet, maar dat het niet echt 'romantisch' is, hetgeen ik onderschrijf. Ik vind het niet bij elkaar horen, net zoiets als houtlijm (uit de gele fles) dat in mijn ogen niet bij vioolbouw hoort.

    Het klopt wat je zegt over los geraakte borgpennen: in de eindpin van een aantal celli van Chinese makelij, heb ik er diverse vast moeten zetten omdat ze los geraakt waren. Klacht was dan: 'er zit een rammel in'. Ik heb die vervangen door een goed klemmend stuk spijker en een nauw sluitend gemaakt gat. Na plaatsing met metaallijm (2 componenten) vast lijmen: gaat 'nooit' meer los.

    Het gekke is toch, dat wanneer je een hele nieuwe set (pin en conische zetting) bestelt er geen borging aanwezig is. Of ken jij complete sets die dat wél hebben?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik let er nooit zo op of nieuw bestelde pinnen een borging hebben; er staat in mijn werkplaats een grote doos met nieuwe punten of punten die voor recycling in aanmerking komen (daar zitten ook nogal wat splinternieuwe punten bij die in bestaande celli niet pasten en gewisseld moesten worden) mocht ik er een nodig hebben en als ik tekort kom of een speciaal model nodig heb, bestel ik bij, bij een van de groothandels waar ik die week toch een bestelling moet doen. Bij het inzetten van een punt zorg ik dat die op een of andere wijze geborgd is. Klinken of spijkers gaan te vaak los en meetrillen, tape kan ook gemakkelijk worden verwijderd indien nodig.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Daarom gebruik ik ook juist metaallijm (2 componenten). Gaat nooit meer los, dus ook geen gerammel zoals dat voorkomt bij een geklonken borging.
     

Deel Deze Pagina