Beste Remi, Ook dank voor je reactie. Zoals ik in mijn voorgaand schrijven al aangaf komt er deze week een viool welke mijn moeder (82) nog zou hebben liggen van haar Opa. Dat wacht ik dus even af en inderdaad had ik de plannen om naar Johannes Jacobs te gaan om deze te laten beoordelen. Middelburg is slechts enkele Km's van mij vandaan dus hoef er geen wereldreis van te maken. Mocht Johannes aangeven dis het niet veel zou zijn kijk ik samen met hem wat de verdere mogelijkheden kunnen zijn. Op MP diverse violen tegen gekomen voor een paar tientjes maar gevoelsmatig zegt mij dit, "niet doen". Ik breng liever wat geduld op om iets redelijks goeds te hebben/krijgen/kopen voor meer uitgave dan mijn dure centjes in een putje te gooien. Ik ben niet iemand die miljonair is (WAO-er) echter hoef ik ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten want dat geeft alleen maar irritatie. Ik wacht dus af wat er komen gaat en zie dan wel weer verder. Zou gauw ik de viool in huis heb zal ik er foto's van maken en kunnen jullie zien wat het is of zou zijn. Ik vind het wel spannend, hahahaha. Wordt vervolgd.
Ja, een grote teleurstelling. Heb deze dag de viool binnen gekregen van mijn Moeder en jammer genoeg,...................... brandhout. Er was zoveel aan versleten en gescheurd dat restauratie waarschijnlijk zeer duur zou uitvallen. Heb deze dan ook, met toestemming, gelijk in de open haard gedaan. Het enige goede was een moment van warmte, :lol: Nu eens verder gaan zoeken, wanneer de wegen een beetje begaanbaar zijn, bij de vioolbouwer in Middelburg.
Maar Riny, wat heb je nou gedaan? Wie heeft tegen jou gezegd dat het brandhout was? Ik heb wrakken gezien die zéér waardevol bleken te zijn! Wat is "versleten"? Wáár zaten die scheuren? Waarom heb je niet wat foto's geplaatst? Eerlijk: ongelofelijk!
Zeg Riny, wij (van het forum) hadden toch nog geen toestemming gegeven? Misschien heb je wel een kapitaal verbrand!
Volgens mij hebben ze er ooit mee getennist, nee hoor, flauwekul. Zowel in het boven en onderblad zaten flinke barsten, de toets zou ook vervangen moeten worden (uitgesleten van vingerplaatsingen), de kop was ook gescheurd aan beide zijde van de stemmechanieken, enfin nog meer eigenlijk. Nee, geloof mij, wanneer dit op een redelijk kostenplaatje had gekomen had ik hem wel laten restaureren. Een sticker aan de binnenzijde was nergens te bekennen dus kon ook niet achterhalen welk merk het zou zijn o.i.d. Ben zelf veel bezig met akoestische gitaren reparaties in mijn kennissenkring dus heb wel enig inzicht wat nog wel kan of niet (waard of niet waard).
Dat dacht de eigenaar van deze restanten ook: totdat nadere inspectie uitwees dat het ging om een originele Guarnerius die slechts hier en daar geen lijm meer had!! We zullen nooit meer te weten komen of de oma van Riny iets moois op zolder had liggen.
Na de teleurstelling ben ik tot het volgende gekomen. (Kon er vannacht maar moeilijk van slapen) Ik had toch al de plannen om les te nemen dus waarom bij de betreffende leraar/lerares geen viool huren? Het was al aangegeven om dit te doen in diverse reacties dus waarom ook niet. Het geeft mij de tijd om voor een goede viool te sparen. Ook eens bij Dhr. Jacobs te Middelburg langsgaan en kijken wat hij mij aanbeveelt om aan te schaffen. Nu is het wachten tot de wegen weer beter begaanbaar zijn en heb inmiddels al contact gelegd met een viool- lerares. Ben benieuwd en vind het best wel spannend.
Riny, Veel slijtage aan een viool (instrument) betekend dat het veel gebruikt is, een veel gebruikt instrument is vaak een goed instrument. Vandaar de slijtage.... Ben je altijd zo impulsief? Remi
Johannes Jacobs Middelburg (vioolbouwer) in de buurt vind het niet erg om te kijken of het nog de moeite waard is. Mijn viool was reparatie niet meer waard; kosten rep €542,- huidige waarde viool, schrik niet: €500,- en echt die ziet er niet uit i.v.m. geknoei, dan liever slijtplekken die aangeven dat er veel mee gespeeld is inderdaad. Afijn, iedereen heeft wel eens spijt van zijn beslissing.
Nee hoor, het was een wel overwogen actie. In andere zaken laat ik het altijd een paar dagen bezinken en beslis daarna wat ik wel of niet ga doen. Maar geloof mij, het was echt brandhout. Heb enige ervaring* betreffende instrumenten om zelf ook wel een inschatting te kunnen doen wanneer een uitgave rendabel zou zijn. Mijn inschatting was, voor die uitgave kan ik net zo goed gelijk een goede, eventueel gerestaureerde viool aanschaffen waarvan het verleden en maker wél bekent zou zijn. *Wil er liever niet over beginnen, staat zo blufferig.
Of je ervanuit kan gaan dat het verleden en de maker bekend zijn, lijkt me niet altijd handig, omdat deze heel vaak niet bekend zijn. Ik heb sinds een week een nieuwe viool in bezit, maar daar zit ook geen etiket o.i.d. in. Het is waarschijnlijk een viool uit Mirecourt rond 1920, maar ook dat is niet helemaal zeker, en zo zijn er nog veel meer violen waar de afkomst maar van geraden moet worden, terwijl dat ook hele goede violen kunnen zijn..
Misschien dat de labels ook los kunnen komen? Zou een vioolbouwer zich er voor schamen zijn initialen o.i.d. er in te zetten?? Lijkt me toch niet, hoe komt het dan dat er zo veel zonder label zijn?
De grootste productie wordt geleverd in de ateliers waar honderden violen het pand verlaten. Omdat bij atelierviolen er meerdere personen aan gewerkt hebben, rijst de vraag: wiens naam moet er dan in komen te staan? Meestal komt er dan zoiets als made in Mirecourt, Mittenwald of de naam van de firma of helemaal niets.
"Made in Mirecourt" staat NOOIT in een viool. Zelfs "Fait a Mirecourt" zul je zo goed als niet tegenkomen. Er staat niets in, of iets in de zin van "modele d'apres (en dan een bekende bouwersnaam)" of soms "Copie de......" Soms nog een extra etiket aan de stapelzijde met de firmanaam, b.v. "Jerome Thibouville-Lamy". Bij Mittenwalder atelier/fabrieks violen: niets of een fakelabel (Stainer of Klotz of een illustere Italiaan). Een Franse of Duitse tekst hoeft nog niet te betekenen dat de viool uit dat land afkomstrig is. Er zijn ook Tsjechische violen met een frans(ig) etiket, Duitse violen met een engelstalig etiket of brandmerk etc, etc. Vooral bedoeld om het vioolkopend publiek zand in de ogen te strooien.
Na de teleurstelling begin deze week stond er plotseling een TNT meneertje voor mijn deur. Wat denk je....................................... een doos. Na getekend te hebben was ik wel nieuwsgierig wat daar dan in zou zitten, jullie raden het al,.................. een viool (een splinter nieuwe). Geen echte topper maar misschien wel iets om mee te beginnen. Het pakket kwam dus van mijn moeder (82) af, om de tegenvaller wat te verzachten gaf zij aan in een begeleidend schrijven. Ik dus gelijk de stok harsen, ja dat zat er ook zelfs bij evenals een reserve setje snaren. Moet zeggen dat het viooltje helemaal niet echt verkeerd klinkt. De enige die het niet kon waarderen was mijn hond Lady (Golden Retriever) zij begon te blaffen, hahahahahaha. Ik zal er eens een foto van plaatsen en eens kijken wat er binnenin staat (sticker). Dat zal pas morgen worden want krijg deze avond visite. Dus.......................... daar gaan we weer.
Nee, ik heb een domme fout gemaakt: uiteraard staat er nooit made in Mirecourt, dat zou op z'n minst in het Frans moeten. Maar als er al iets in staat dan wordt Mirecourt wel vermeld: en: Voor Mittenwald ben ik nog zoekende. Zodra ik wat heb komt daar ook een plaatje van. Frits
Beste Bert, Ik kan er ook niets aan doen wat er op mijn pad komt. Het enige wat ik hier doe is het delen met jullie.