Stemapparaat

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 4 jul 2014.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik ben in de verte een Fries en van dichtbij een West Fries en er stroomt ook Gelders bloed door mijn aderen, kortom dus een vrije Fries een Gelres held en een Hollandse leeuw.
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Noem dit geen kijk Bert dit is zuiver wetenschappelijk, mijn scriptie ging destijds over het Hoornblazen in de Nederlanden, en in bijzonder over de Ossenhoorn, vandaar dat ik alles afweet van de Friese A ( West Friese A).
    Het zich verdiepen en één toonhoogte is dermate boeiend dat ik het iedereen kan aanraden, op mijn Viool speel ik dan ook voornamelijk op de A snaar, ook vroeger al want mijn A darmsnaartje was dan ook in de kortste keren totaal versleten, ik speel nu op een perlon polyamide A snaar omwikkeld met chroomstaal en dat kan tegen een stootje.
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2014
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Even gegoogled en ja, inderdaad, een Ossenhoorn geeft standaard zuivere A. Niet gedacht dat je gelijk hebt, maar na dit filmpje voorbeeld ben ik overtuigd. ik hoor het, allemaal een haarzuivere Friese A; of je maar één blazer hoort. Verbazingwekkend!
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2014
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Met een stemapparaatje in een orkest/ensemble stemmen is ook helemaal niet handig en fijn! Het apparaatje vangt immers ook al die storende geluiden van de anderen. Ik pak liefst de a (die door de hoboïst gespeeld wordt bijvoorbeeld) en dan via de kwinten en gebruik dus vooral mijn oren.
     
  5. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    O ja, dat heb je dan natuurlijk ook nog, al die geluiden vangt het apparaat op. Nog meer reden om op gehoor te stemmen (na overnemen van de a).
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb mijn idee over stemapparaten al eens gegeven, maar met een Clip-on stemapparaat, pak je hoofdzakelijk het geluid van je eigen instrument. Die apparaatjes worden juist gebruikt in orkesten, ensembles en bands.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Clip-on stemapparaatjes...nooit van gehoord. Maar mocht ik er behoefte aan krijgen, dan denk ik aan jou en je shop. Je verkoopt ze toch ook?
    Hé Tobias, nou ben ik toch wel benieuwd welke studie dat dan was dat je een scriptie over Ossenhoornblazen mocht schrijven...
    Grappig, jij ook al west-fries.....in mijn studentenhuis stikte het van de west-friezen en heb daar nog goede vrienden aan overgehouden! Echter, geen van hen heb ik kunnen betrappen op iets muzikaals, dus hier tref ik dan toch de eerste musicerende west-fries....of het moet aan de brullende hollandse leeuw liggen dat er muziek in zit...
     
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    O ja, dat is ook nog een mogelijkheid. Die zal ik onthouden voor het geval het in ensembleverband toch handig is een apparaat te hebben (aanvullend). Haalt de clip-on het geluid van dichtbij (mic dicht bij klankgaten) of rechtstreeks trilling van de kam?
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De clip on werkt met een contact-element. Cellisten klemmen het gewoon op de kam, violisten meestal op de krul.
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dat klinkt wel handig, klinkt praktisch zo. Maar eigenlijk train ik nog graag mijn oren. Goed dat ik weet dat het er is als het toch nodig wordt!
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Inderdaad: stemmen met je oren heeft altijd de voorkeur!
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ja, dat wil ik ook wel eens weten.
     
  13. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Huh? Waarom hiervoor een 4 jaar oud topic nieuw leven ingeblazen?
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Dan gaat het herleven!
     

Deel Deze Pagina