stempinnen maten

Discussie in 'Altviool' gestart door perenelle, 4 jan 2018.

  1. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Hoi
    het is bijna een belachelijke vraag, maar kan iemand me even de afmetingen van stempinnen voor een altviool geven? :) bedankt!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Er zit variatie in de afmetingen van de stemsleutels van een alt (en ook van de viool). Dat heeft te maken met het model. Het hangt ook af van de grootte van de gaten in de sleutelkast. Om je toch te voorzien van een aantal maten heb ik onderstaand een tekening gemaakt. Alle maten zijn in millimeters. Dit zijn de maten zoals de stemsleutels worden aangeleverd. Iedere stemsleutel dient te worden pas geslepen op het gat waar het in moet. De lengte dient daarna ook te worden ingekort om een te lang uitsteken te voorkomen:

    Stemsleutel Alt.png

    Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
    Wil je er eentje namaken? Of draaien op een draaibank?
     
  3. perenelle

    perenelle

    Lid geworden:
    17 jan 2015
    Berichten:
    90
    Heel erg bedankt!
    ik heb stemsleutels nodig voor een discantgambaatje, en ik heb niet echt een goeie draaibank ter beschikking, dus ik vroeg me af of altsleutels niet lang genoeg zouden zijn. Bij deze weet ik dat dus. :)
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bij pro-arte in België kun je gewoon stemsleutels bestellen en er staat een catalogus voor ons online.

    Zoals Frits al aangaf moeten de stemsleutels wel passend gemaakt worden. Dit gebeurt met een soort puntenslijper voor de stemsleutels zelf, de schacht van de sleutels is nagenoeg cilindrisch. De gaten in de sleutelkast moeten met een overeenkomstige tapse ruimer voor de sleutelkast op maat gemaakt worden zodat de sleutels symmetrisch (links en rechts) op gelijke afstand komen te zitten maar ook zo dat er niet de een een heel dikke schacht heeft en de ander een heel dikke.

    Een samenspel van symmetrie in alle opzichten. Vandaar dat bij menig (oud) veel gebruikt instrument de sleutelkast is gerepareerd, aangepast door middel van een verbussen . (opnieuw de mogelijkheid maken om uitgesleten sleutelgaten weer bruikbaar te maken). Kunnen we later op terug komen.

    Tipje van de sluier van het verbussen is dat het vaak gedaan word met buxushout…

    Verbussen:

    Kortom, de uitgesleten gaten worden nog iets groter gemaakt zodat er een passend stuk hout in gelijmd kan worden. Dan worden de gaten voor de stemsleutels opnieuw geboord en daarna op maat gemaakt met een tapse “ruimer”. De nieuwe sleutels worden op maat gemaakt met de nieuwe gaten en voilla.

    Een foto hiervan is te vinden op; https://www.meierott.nl/repair.html

    Remi
     

Deel Deze Pagina