Stijgt de waarde van je huidige viool?

Discussie in 'Overig' gestart door dreamingdragon, 26 jun 2015.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    "Studieviool" van 3000 euro? Wat is dan een studieviool? Uit alle opmerkingen in deze/dit topic krijg ik toch wel de indruk dat een viool helemaal niet zo waardevast is. Vanwaar dan die grote prijsverschillen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het begrip 'studieviool' lijkt mij uiterst discutabel. Want ook op een Guarneri zal toch gestudeerd worden. Daarmee is ook dat instrument verworden tot een studieviool.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Maak je geen schrijffout Bert, bedoelde je soms "Bij onbetrouwbare vioolbouwers (er zijn geen betrouwbare naar ik meen) zijn zeer zelden of nooit problemen volgens mij" ( Grapje ! ):D
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Eigenlijk is toch altijd 'in de volksmond' een studieviool (of ander instrument met 'studie' kwalificatie) een degelijk instrument, maar zonder topklank. En wat is dan die topklank?:confused:

    En waar begint iets 'degelijk' te zijn? Dat zit boven het niveau van de triplex instrumenten in ons geval, met niet goed passende stemknoppen en dergelijke ellende. Een degelijk studie-instrument is dus goed afgesteld, goed stembaar, blijft keurig op toon gedurende je spel onder normale klimatologische omstandigheden en heeft een goede toon. In ieder geval niet die van de zingende sigarenkist.

    Maar wie een topinstrument heeft, gaat daar natuurlijk op oefenen! Je oefeningen worden heel erg beloond door het instrument, dat willen we toch allemaal!?

    Dus dacht ik dat het voorvoegsel "studie" is weggelegd voor de instrumenten die een minimaal niveau van degelijkheid hebben.
     
  5. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Wat ik met de violen overgeërfd uit de familie heb gemerkt, is dat er nog een verschil is in taxatiewaarde en inruilwaarde. Het taxeren van de waarde blijft wel redelijk stabiel moet ik zeggen (met wel de inflatie etc. meegenomen). De inruilwaarde ligt er ook aan wat je dan vervolgens vraagt. Het verkopen van de violen aan een vioolbouwer ligt er inderdaad aan wat hij er dan nog mee kan en hoe zijn assortiment er al uit ziet. Ik moet zeggen dat ik netjes ben voorgelicht over het kopen van mijn viool en de verkoopwaarde daarvan bij een andere bouwer, en ook bij de mogelijkheden en afwegingen bij het inruilen van een viool.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat ik intussen heb opgestoken sinds mijn vakantiechineees missie, is dat de steeds beter wordende chinese strijkinstrumenten de waarde van de vorige edities laat dalen. Bijvoorbeeld in de categorie waar mijn instrument onder valt en dan gaat het om massief hout, ebben toets en sleutels, dat werk.
     

Deel Deze Pagina