Strijkers in de beeldende kunst

Discussie in 'Overig' gestart door Marcelita, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja dat is ook zo.:)

    Maar hierbij nog twee aardige werkjes van Degas die wel in dit museum passen en waar ik zeker Marcelita blij mee zal maken denk ik.
    In deze schilderijen komen de danseressen die hij zo veelvuldig portretteerde en het strijkinstrument samen.
    Dat is de balletschool 1879 en balletles circa 1879 en de studie voor balletles 1878/79 in houtskool en pastel.
    balletschool1879.jpg de baletles.jpg studie voor balletles houtskool en pastel.jpg
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2014
    JanHut vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Blij, jazeker:):):).
    Heb je mooi uitgekozen: het samengaan van danseressen die Degas beroemd maakten samen met het strijkinstrument! Mooie aanwinsten voor het strijkersforummuseum!

    Ingaand op de schilderijen: het valt mij wel op dat de danseressen en de violist allemaal in hun eigen wereld leven. Als ik zo kijk...op de één of andere manier lijkt er een vonk te missen tussen de danseressen enerzijds en de violist anderzijds. Of mis ik iets, waaruit een verbinding blijkt? De violist speelt vol overgave zijn melodie en de danseressen dansen hun dans, maar verder....?

    Ik hoop dat iemand iets wijzers over deze schilderijen kan zeggen dan ik:D.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Op de Pastel uit 1879 De balletles zien we hoewel de violist op de voorgrond is afgebeeld dat het meisje het tafereel domineert met haar wat bezorgde oplettende blik naar de muzikant, terwijl de uitvoering van de beweging nog wat aarzelend is.
    Nog onder de pastel zichtbare lijnen bewijzen dat de positie van het been, dat aanvankelijk naar buiten was gezwaaid, later naar binnen is gedraaid.
    Dat is blijkbaar in een vroeg stadium gebeurd, om de violist toe te kunnen voegen, dus deze twee zijn niet tezamen geportretteerd, maar het zijn twee afzonderlijke personen in één schilderij, vandaar dat er tussen deze twee ook geen vonk is en ze in hun eigen wereld schijnen te leven, in deze pastel laat Degas zien ook zijn zwakke kanten als kunstenaar te hebben.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    We zullen nu het schilderij de Balletschool of; de Balletrepetitie bespreken.
    Edgar Degas, olieverf op linnen 1879.

    Van deze violist, een andere dan op het vorige doek de balletles, bestaat een tekening die nu in Boston hangt.
    Zijn identiteit is onbekend.
    Dit schilderij is duidelijk ook verwant aan het eerdere al is het ambitieuzer vanwege de grotere ruimte die is weergegeven, effect dat nog wordt versterkt door de manier waarop Degas ter rechterzijde alleen maar een been binnen beeld laat steken, en door het licht van de ramen op de achtergrond.
    Ook de gekozen uitsnede, waarbij we als het ware dicht bij de violist zelf staan en enigszins op hem neerkijken, is opvallend, maar daarin lijkt het doek op het vorige, en ook hier weer die afstandelijkheid van de danseressen en de violist.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    [​IMG]

    Crispin de la Passe de Oude (1565-1636)
    O R P H E U S
    speelt, omringd door dieren, een viola da Braccia.
    Met zijn rechtervinger drukt hij meer of minder op het haar van de licht gebogen strijkstok om te wisselen in spanning tijdens het spel.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    [​IMG]

    Deze keer de contrabas en zijn bespeler in de hoofrol.

    20e eeuws (omstreeks 1920), potloodtekening door anonieme tekenaar.
    Men denkt dat het getekend is door Olga Koussevitzky, de echtgenote van de contrabasspeler, omdat het bekend was dat zij het tekentalent daartoe had. Het werk is echter niet ondertekend.

    Het stelt dus Serge Koussevitzky voor die contrabas speelt.
    Koussevitzky (1874-1951) was een groot virtuoos bespeler van de contrabas, al voordat hij dirigent werd van het Boston Symphony Orkest (1924-1949), waar hij zeer geliefd was.
    Koussevitzky componeerde ook een aantal concerten voor de contrabas en die werden in de tijd na publiceren gespeeld en zeer beroemd.
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hij kan de contrabas in zijn neus opbergen, ook handig als je op reis bent.:)
     
    Laatst bewerkt: 6 nov 2014
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik weet ook niet waar (anders) die grote neus voor is.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    [​IMG]

    Charles Samuel Keene
    (1823-1891)

    The Cellist
     
    JanHut vindt dit leuk.
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De cellist 40-50 cm Olieverf op doek Beppie Wong-Willems beppie-001-640-pix1.jpg
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Cellist en Violist 55-65 Olieverf Beppie Wong-Willems.
    beppie-002-640-pix1.jpg
     
    JanHut vindt dit leuk.
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    [​IMG]

    Dit is Dancla, die van mijn etudeboek. Geschilderd door Toulouse Lautrec.

    Ik dacht eigenlijk dat Degas hem steeds schilderde, maar ik kon dat op internet niet terugvinden.
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hoi Tobias en IdB, wat een mooie aanwinsten!!!:). En ik zal ook eens kijken naar de info over Degas achter de link!

    Die musici van Beppie Wong-Willems zijn echt intensief aan het musiceren. Deze intensiviteit spreekt mij wel aan!

    Zoals de cellist door Keene in beeld is gebracht, de man met misschien wel een pruik op, lijkt toch iets meer bezig te zijn met hoe hij erbij zit. Hij komt mij zo wat ijdel over en doet dan van die bevallige streekjes.

    En dan de heer Dancla: die zal wel een superdegelijk etudenboek hebben gemaakt. Lijkt me een degelijke meester van de oude stempel. Klopt dat? Past voor jou ook dit beeld bij je boek?
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    [​IMG]

    Johannes Hohlenberg (Deens schilder, etser)
    (1881-1960)

    De violst: Emil Telmányi
    Lithograph, 1915, 675 x 425 mm.


    Telmányi (1890-1988) was een in Hongarije geboren virtuoos op de viool. Hij vestigde zich in Kopenhagen en trouwde de dochter van componist Carl Nielsen. Telmányi werd een belangrijke pleitbezorger voor Nielsen's muziek en dirigeerde de wereldpremiere van Nielsen's Symphony nr. 5. Ook voerde hij Nielsen's vioolmuziek uit en liet dat opnemen.

    Intense concentratie zie ik hier, helemaal in de muziek, omgeving valt weg.

    Wat zou hij hier spelen? Hoe klinkt een vioolsonate van Nielsen?
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2014
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, superdegelijk. Heerlijk gewoon.

    Ik hoop wel voor hem dat Lautrec een wat mindere dag had toen die hem schilderde.

    Hier issie nogmaals, in een wat gezondere periode:
    [​IMG]

    De tekenaar van dit portret is Marie Alexandre Alophe.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2014
  17. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Schilderij Jan Van Der Smissen rond 1980.
    jan van der smissen.jpg
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Hier ziet Dancla er inderdaad een stuk voordeliger op uit. En volgens mij ook een stuk jonger!

    Tobias, de violist van Van der Smissen is hier ook hélemaal diep verzonken in zijn uitvoering van een concert (lijkt mij). In de schijnwerpers. Hij brengt ook beweging in beeld: zou het om snelle passages gaan of om het feit dat vioolspelen nu eenmaal ook bewegen is?

    Nu weer cello+fotografie.
    [​IMG]

    Dit is echt genieten van het spelen en genieten van het plezier dat iemand hierbij kan hebben!
    Cellist Peter Lewy improviseert in een Italiaans straatje en verrast de voorbijgangers.
    Fotograaf: ? (Vaporetti?)
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    [​IMG]

    Lavender Jazz, door Kaaria Mucherera. Geschilderd met olie op canvas.
    Kaaria Mucherera woont in Brooklyn NY, werk gedateerd 2007
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    [​IMG]

    Viool en gitaar van Pablo Picasso (1881-1973), mede-grondlegger van het kubisme in de schilderkunst.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina