Strijkers, weest zuinig op je gehoor

Discussie in 'Overig' gestart door Alexander, 29 dec 2008.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    In het artikel in mijn eerste bericht wordt gesteld, dat als je je oren gezond wilt houden dan moet je die niet meer dan acht uur per dag bloot stellen aan 85 dB.
    Een viool of alt genereert 80-90 dB, maar voor de speler kunnen er pieken zijn van 85-105 dB volgens het bovengenoemde artikel.

    Met een filter van 15 dB zit je dan, als je de uiterste grens van 105 dB neemt, nog in de gevarenzone. Zeker als je de opteleffecten nog eens meeneemt, zoals:
    1 Het aantal uren per dag spelen
    2 Repetitie met een orkest of ensemble
    3 Op weg naar les, orkest of concert een iPod gebruiken en
    4 's Avonds nog eens een concert bezoeken

    Beter is het dan om het filter van 25 dB te nemen. :)
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De metingen van de geluidsdruk voor hetzelfde instrument variëren nogal. Daarentegen heb ik ook even gezocht naar de bevindingen van anderen en die beweren in een soort forum, dat een demping (filtering) van 25dB veel te veel van het goede is. Wie er gelijk heeft weet ik niet, maar duidelijk is dat ook hier geen unanieme mening geldt over wat het beste is. Ook is duidelijk dat met demping alleen je er niet komt, omdat het de bedoeling is dat je spraak en bepaalde frequenties nog wél kunt horen: filteren dus! Mogelijk dat een (goede) audicien hier uitkomst biedt?


    Frits
     
  3. fienaaa

    fienaaa Sarafina

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    17
    Af en toe denk ik wel,, wat heb ik een geluk(niet dus)
    Dat ik als Cellist pal voor de lawaai makers zit!

    Want ze kunnen er wat van hoor! :lol:
     
  4. Hans Troost

    Hans Troost

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    1
    Zelf door gehoorschade binnen enkele maanden niet meer kunnen spelen... door hyperacusis, vervorming en tinnitus. Nu alweer 8 jaar geleden. Is een ramp, geen viool spelen, geen optredens en geen speelplezier meer. Ik heb 2000 schoolconcerten gedaan en allerlei losse snabbels van electrisch tot barok.

    Preventie is de oplossing. Alleen denk je er pas aan als het al te laat is. En dan is er geen weg meer terug.

    Kijk op www.oorbewust.nl voor informatie rond het gehoor en advies rond voorkomen van en omgaan met gehoorproblemen.
    Speciaal aanbevolen: ZEM gehoorbeschermer, intussen door vele musici gebruikt, bij orkest repetieties, les of thuisstudie. Voordelig en geen irritatie van het gehoorkanaal.

    Ook advies voor geluidsbeheersing een aanpassingen aan het strijkinstrument.

    Geniet lang en veel! Wees zuinig op je oren.
     

Deel Deze Pagina