Tinnitus (permanent geluid in gehoor, zoals piep of ruis) en hyperacusis (overgevoeligheid voor geluid) kan het muziek maken behoorlijk belemmeren. Ik hoor en lees van mensen die er toch (weer) hun weg in vonden en ik ben er een van. -> Wie heeft er ervaring mee? -> Wie wil ervaringen hier uitwisselen?
Ken je de site van Oor Bewust? http://oorbewust.nl/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1&lang=nl
Ja Bert, goeie tip. Ik ken OorBewust en Hans Troost. Daar zijn goede adviezen te halen. 'k Heb ook al eens zinvol telefonisch- en mailcontact gehad.
Ik heb sinds een jaar last van mijn oren (tinnitus en gehoorverlies) en ik ben nog onder de 40. Helaas zit het in de familie. Ik speel nu met oordoppen, in ieder geval in mijn linkeroor en afhankelijk van de setting ook in mijn rechteroor. Ik merk dat het bij veel mensen nog 'not done' is om met oordoppen te spelen. Raar toch dat mensen zo weinig zuinig zijn op hun oren. Wel zeggen dat de jeugd in de herrie gaat staan, maar midden in een symphonieorkest voor de picollo of koperblazers zitten dat is maar heel normaal. Het is natuurlijk wel zo dat niet iedereen even gevoelig is voor gehoorbeschadiging. Maar hoe weet je of je gevoelig bent voordat er al schade is? Er zijn genoeg mensen die de 70 halen als muzikant zonder ergens last van te hebben. Dat maakt het ook wel lastig om te besluiten al dan niet mwet oordoppen te gaan spelen.
Naar om te lezen dat je sinds een jaar deze klachten hebt, Pleunie. Goed te lezen dat je wel in de muziek door kunt. Mijn ervaring (en die van anderen) is dat het zoeken naar wat wel kan en ontspannen ermee omgaan veel doet. Ik verneem dat er langzaam meer voorlichting over gehoorschade op gang komt onder muziek makende mensen. Tegelijk deel ik je mening: vooral in grote orkesten zit je in de gevarenzone. Bij mij begon het met houtbewerkingsmachines en de koperblazers achter mij gaven nog extra schade. De oto-plastieken, op maat en met muziekfilter, vind ik geniale dingen. Ik speel ook altijd met 1 zo'n dopje, links (zelfs thuis).
Toevallig dat ik dit lees, maar omdat ik hier ook al ruim 10 jaar aan lijd (sinds mijn 20ste) kan ik er wel iets over kwijt. Wanneer dit je overkomt, gaat je levenskwaliteit er behoorlijk op achteruit, dat staat vast, maar gelukkig went het wel na een tijdje. De eerste maanden waren het ergste, maar na verloop van tijd ga je het doorgaans negeren, enkel wanneer het erg stil is kan het zijn dat je er weer op gaat focussen, maar je leert hoe je dan je gedachten moet verzetten. Overgevoeligheid heb ik ook een beetje last van, maar heb meestal wel oordoppen in de buurt voor als het te veel wordt. Muziek spelen helpt mij overigens redelijk goed om het te "camoufleren". Voor iedereen die dit nog mag overkomen: Alles went...
Ben blij te lezen dat dit onderwerp steeds meer aandacht krijgt. Aangezien ik vroeger (als blazer) veel in harmonie-orkesten heb gespeeld, heb ik ook een gehoorbeschadiging opgelopen; een dip op 3000 Hz. Dit komt overigens heel veel voor en daar heb ik verder geen last van, maar sinds een paar jaar, na motorrijles, is daar een lichte tinitus bijgekomen; een hele hoge piep/ruis, ongeveer de hoogte die je hoort als je een ouderwetse beeldbuistv aan hebt staan. Gelukkig stoort me dat eigenlijk nooit, maar 't is toch jammer en ik wil zeker niet dat het erger wordt. Op mijn motor draag ik daarom altijd otoplastieken; op maat gemaakte gehoorbescherming met filters. Deze dingen zijn ideaal, ze sluiten het oor niet af en ook na meerdere uren dragen zijn ze nog steeds comfortabel; je voelt ze eigenlijk niet zitten. Dergelijke otoplastieken zijn er ook voor musici. Ook met deze doppen in de oren kan je nog steeds gewoon een gesprek voeren (dus les geven/krijgen of de dirigent verstaan) In een orkest - vooral als je voor de blazers zit - een aanrader maar ik begrijp inmiddels dat ook als je in je eentje viool speelt, dit het overwegen waard is. Belangrijk is uiteraard dat je een filter kiest, dat past bij de toepassing; niet een te sterke demping maar vooral een vlakke demping; alle frequenties evenveel zodat de klankkleur hetzelfde blijft (op mijn motor heb ik hele andere filters: sterke demping en vooral de hogere frequenties). Even een linkje als voorbeeld; er zijn vele leveranciers die dergelijke producten aanmeten. http://www.schoonenberg.nl/gehoorbescherming/muziek/professional/ Nog even een toevoeging: Ik las net dat sommigen de 70 halen zonder ergens last van te hebben. Dat wil niet zeggen dat ze geen gehoorbeschadiging hebben. Het verraderlijke van gehoorbeschadiging is, dat het stapelt. Elke keer dat je teveel lawaai krijgt, loop je een permanente beschadiging op. (Soms gaat dat gepaard met een tijdelijke piep). Pas als je genoeg van dit soort beschadigingen hebt, ervaar je het dat je minder hoort. Maar dan is het al te laat... Ter vergelijking: ik ken een gezin dat nogal teruggetrokken leeft. De kinderen (waarvan de oudsten nu volwassen zijn), hebben thuisonderwijs gehad en zijn dus nooit naar school geweest, nooit naar concerten, disco, harde radio's etc. Zij horen nog extreem hoge frequenties, die leeftijdsgenoten allang kwijt zijn.
zorgvuldig zonder angst .... Boeiend verhaal, gevoeligesnaar, met zinvolle info. Ik gebruik bij muziek ook al jaren otoplastieken, met muziekfilter. Geniale uitvinding! In het laatste stukje schrijf je over stapelen en koppelt er 'tijdelijke piep' aan. In die benadering zit een risico: mensen met tinnitus (en hyperacusis, overgevoeligheid) hebben het juist nodig om zonder angst een tijdelijke piep te laten gebeuren (ik heb 'em zelfs na een telefoongesprek of lekker even cello spelen). Die angst los laten is belangrijk dingen. Dat geeft ontspanning en vermindert de last. Bij 'objectief' teveel dB is het wel uitkijken: gehoor beschermen of wegwezen! Qua info zijn ook oorbewust.nl en nvvs.nl interessant. Zaken als BeterHoren e.d. meten ook otoplastieken aan.
Ik werk al 16 jaar tussen machines die meer dan 90 decibel lawaai uitkramen. Ik draag altijd otoplastieken, mede omdat het ook een vereiste regel is op het werk. Wat mij opvalt is, dat als ik in een ruimte kom met veel herrie of op een locatie kom met veel herrie. Dan begint dit op mijn zenuwen te spelen en wil ik direckt weg. Draag ik echter mijn otoplastieken, dan heb ik dat gevoel niet. Op feestjes met oorverdovende muziek, draag ik altijd otoplastieken. Het ziet er mischien raar uit maar het geeft mij een gevoel van rust. Bovendien kan ik de mensen dan ook beter verstaan. Speel ik in het strijkersensemble, dan heb ik geen last van dit opjagerig gevoel. Het is alleen bij oorverdovende herrie/ discotheek muziek.
Wat mooi te lezen dat je dat afwerende gevoel niet hebt in het ensemble. Die rust helpt! om met plezier door te gaan. Zoals ik het lees ben jij (meer dan ik) gewend de otoplastieken lang in te hebben. Voor mij zou het ook beter zijn op feestjes ze in te houden. Langdurig otoplastieken in en dan ook nog praten lukt mij nog niet. Wie weet kan ik meer oefenen. Bij muziek maken ben ik er helemaal aan gewend (alleen links, zo ook met autorijden of trein).
Naar een festival met overgevoelig gehoor? Laverend zocht ik een manier om iets mee te pikken in het programma van Cellofestival Zutphen. Vragen als 'wat is haalbaar', 'welke concerten zijn ws niet te hard', '1 ding per dag, of kan er meer?', 'op welke plek zitten?', 'wel of niet de oordopjes in?'. Het is gelukt. Een aantal heel bijzondere delen van het festival mee kunnen maken. Inderdaad: de plek, de hoeveelheid, af en toe dopjes, eten in het stille park, enz.. Zolang dat laveren niet gestrest is gaat het goed. Ook een dag helemaal thuis gebleven voor rust en bijslapen. De zoektocht was weer de moeite waard!
http://www.doof.nl/nieuws/tinnitracks-muziek-behandelt-tinnitus/28848 Gelukkig geen ervaring mee op persoonlijke titel, beroepsmatige interesse dan weer wel. NVVS site is wellicht ook een aanrader? bovenstaande linkje vond ik, ook geen idee hoe het uitwerkt, maar het onderzoeken waard wellicht?
Wat fijn dat je je manier hebt gevonden om van het Cellofestival Zutphen te kunnen genieten. Een gepuzzel met een hele fijne uitkomst!
Vind ik ook. Dit soort ontwikkelingen gaan veel betekenen. Per persoon verschilt het wel, zo lees ik her en der. Ik heb in elk geval al heel veel profijt van zachte muziek, zodat de tinnitus (piep, ruis, geluid in het gehoor) niet overheerst. Wie weet is zo'n gefilterde versie nog heilzamer.
Gedempt spelen ivm overgevoelig gehoor; zie ook: https://strijkersforum.nl/threads/samenspelen-met-overgevoelig-gehoor.3004/#post-35547 (#16, sourdines en #19, otoplastieken, oordopjes)
Op de website van Warshal snaren vond ik de volgende benadering: snaren moeten behoorlijk aan de heldere, 'brilliant' kant zijn voor de speler, wil het in de zaal goed overkomen. Zij hebben dat uitgebreid onderzocht. Onder dit topic wil ik (uit ervaring) een ander accent leggen: zorg dat je snaren voor jouzelf welluidend zijn, niet al te 'brilliant', maar aan de warme ronde kant. Zodat spelen een positieve ervaring blijft (of wordt) bij overgevoelig gehoor. Daarna pas kijken: wat heb ik nodig voor de setting waar ik (samen)speel of optreedt. Bij mij kwam dat goed samen; de set snaren die voor mij goed was leidde tot positieve reacties van anderen ('mooie klank') (Larsen Original medium en een periode Larsen Soloist soft).
Bovendien heb ik ook bij veel andere uitvoerende topcellisten larsen snaren gezien, dus geen Warschal. Die kiezen in eerste instantie ook voor hun eigen beleving. Ik denk ook dat je pas mooi de zaal in kunt spelen, als het allemaal goed voelt/hoort bij jezelf. En met Larsen medium (die heb ik) kun je echt goed van je laten horen! Wat betreft het spelen in een bepaalde setting: ik zou mij kunnen voorstellen dat iemand dan voor het barokconcert de snaarkeuze aanpast en mogelijk een barokstok. Als ik mij niet vergis, zorgt ook een barokstok al voor minder volume dan een moderne stok. En zou een barokstok daarom misschien ook wel fijn kunnen zijn als je gedempt wil spelen. @JanHut, heb jij daar ervaring mee? Beviel dat je ?
Soms hoor ik wel dat er dichtbij een fors scherp geluid is, terwijl het achter in de zaal prachtig klinkt. Ook het harsen en de streektechniek: als je oren het allemaal prima vinden kan het wat pittiger. Maar inderdaad, de solisten lijken met snaren ook te kiezen voor prachtklank, dichtbij en veraf. Wat ik het mooist vindt: veel resonatie, waardoor het gehoord wordt, liever dan veel directe protectie. Er zijn cello's en snaren die van dichtbij helemaal niet zo hard klinken en verderop goed hoorbaar zijn, geweldig. (Ik snap Warshal en neem ze zelf juist niet). Barokstok, @Marcelita : mooie tip; met eigen stok en streektechniek is veel te doen als het mild moet, maar de moeite waard eens te proberen.