twee snaren klinken wel, de twee andere niet.

Discussie in 'Altviool' gestart door pietvankempen, 27 jan 2007.

  1. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    hallo vioolbouwers,
    Ik heb een altviool af-fabriek gekocht en opgebouwd. Eerste keer.
    nu doen de c en g snaar het prima, maar de d en e snaren kan ik geen greep op krijgen. De stok stuitert er overheen.
    Wat kan dat zijn.
    O ja, volgens een vriend die ervaring met stapelzetten heeft, staat de stapel precies goed en ook strak genoeg.
    wie kan mij helpen? graag.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je zou -om te beginnen- de E snaar kunnen vervangen door een A snaar zoals op alle andere altviolen :)


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 27/01/2007 om 09:10 uur)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Maar als we nu eens aannemen, dat er i.p.v. een E, een A bedoeld werd en dat er dus een typefoutje is gemaakt?

    Ik zou dan eerst denken aan:
    Zijn de snaren al voldoende ingespeeld?
    Strijstok tè strak gespannen? [dat openbaart zich minder bij de C- en de G-omdat de snaarspanning wat lager is.]

    Is het dat allemaal niet, dan:

    Het lijkt erop dat er te veel spanning op die twee snaren staat, dat kan komen doordat de vorm van de kam voor die snaren niet helemaal optimaal is. Wanneer er te veel ruimte zit tussen het einde van de toets en die snaren, zou dat kunnen betekenen dat de kam voor die snaren te hoog gesneden is; m.a.w. de kromming moet worden aangepast. Ook eens nagaan of de kamvoetjes nog te fors zijn, eventueel bijsnijden levert een reductie in hoogte op. Omdat de kam daar dan te hoog is is er ook sprake van een te hoge snaarspanning.

    Een andere manier om de snaarspanning lager te maken is, om bij snaren met stalen kern over te gaan op snaren met een mindere spankracht: bijvoorbeeld 'dolce'. Als dat al 'dolce' uitvoeringen zijn, zou ik de darmsnaren of de synthetische eens proberen. Althans voor de D en de A.

    Misschien dat er een wat uitgebreidere omschrijving kan plaats vinden over de term : stuiteren'? Wat gebeurt er precies?
     
  4. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    Bert, bedankt voor je adremme reactie. Lachen! Inderdaad: typefoutje.
    Frits, zeer bedankt. Dat is een reeks suggesties waar ik iets mee kan.
    Stuiteren: ik bedoel dat de stok geen grip krijgt op de snaar. Net alsof je voor het eerst een viool in je handen hebt.
    Dus dacht ik aan harsen. Maar dat hielp niets. Vandaar mijn vraag.
    Nu ga ik alle tips van Frits na. Heel fijn, Frits!!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Het is natuurlijk mooi wanneer alle door mij aangereikte tips worden nagegaan, maar ik zou dan ook graag eens willen weten wat het heeft opgeleverd. :(

    Frits
     
    zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina