Van viool naar altviool

Discussie in 'Altviool' gestart door MaryseTrapman, 19 aug 2010.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi Yvonne.

    Ik ben na 3 jaar altviool weer terug gegaan naar viool, voorheen had ik al 5 jaar vioolles gehad. 1x pm speel ik in een strijkerskwartet op de altviool. Mijn altviool is 39 cm, dus iets groter dan een gewone viool. Ik heb af en toe nog wel dat de G sleutel zich komt bemoeien als ik alt speel. Maar ik vind altviool erg leuk om te spelen. Gewone viool is ook erg leuk. Daar komt soms de C sleutel zich bemoeien als ik wat moe ben in mijn hoofd. Ik stoei zo nu en dan met deze 2 sleutels. Maar gaander weg word het beter.

    Op de alt, kun je lekker diep in de snaren gaan hangen. Iets wat ik vaak vergeet als ik terug ga naar viool is dat de E snaar veel delicater benadert dient te worden. En dan snerpt ie, als ik deze aanstrijk zoals een A snaar op de altviool.

    Ik huur mijn alt nu al een lange tijd. Maar wil eens een grotere altviool gaan proberen. Zodat het onderscheid tussen alt en viool duidelijker word. Omdat de alt bijna net zo groot is als een gewone viool, krijg ik soms problemen met de zuiverheid, wanneer ik van altviool naar viool ga. De afstanden van de vingerzettingen schelen maar een fractie.

    Groetjes D
     
  2. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Ik speel op een 15" alt met een heel korte hals. Wanneer ik snaren koop heb ik de 14" snaren nodig, effectief precies de lengte van 4/4 vioolsnaren. Het speelt gemakkelijk. Zeker, het klinkt minder mooi dan de 16" alten waar mijn beide docenten op spelen, maar ondanks de kkeine kast klinkt mijn alt zeker zo mooi als de grotere studie-alten die ik rondom mij in onze (amateur) orkesten hoor.
     

Deel Deze Pagina