Hallo allemaal, Ik heb een klacht over mijn schoudersteun. Ik heb een schoudersteun van Kun en ik vind het vervelend dat de pootjes meedraaien. Ik wil een schoudersteun die vast staat. Aangezien ik een grote en brede alt heb, moet de steun ongeveer tot 28 cm breed zijn. Wie kan mij helpen? Matthijs
Het consult bij Criss Taylor was super goed. Ze heeft er ongeveer een uur de tijd voor uitgetrokken en een lijstje gemaakt met mensen die ik moest bezoeken voor verdere hulp. Ook is ze met me mee gegaan naar een vioolbouwer in Utrecht om uit te leggen wat ik precies nodig had. Het consult was als ik het me goed herinner zo'n 75,- euro. Dat is natuurlijk een aardig bedrag, maar wel zeker de moeite waard. De met de handgemaakte kinsteun kostte me 150,- euro en de op maat gemaakte schoudersteun zo'n 60,- euro. Het is een investering...Maar ik heb er wel veel aan. www.vioollesutrecht.nl
Uit het Alexander Techniek Symposium aan het Utrechts conservatorium (zie www.violinistinbalance.nl) bleek dat alleen aangepast materiaal niet voldoende was om blessures te voorkomen. Samengaand met Alexander Technieklessen werd geleerd om minder krampachtig te spelen en vanuit een gezonde houding. Vanuit de ontspanning eigenlijk. En daardoor leerden de studenten anders te spelen. En speelden ze - uiteindelijk, na een jaar oefenen - zonder pijn. www.vioollesutrecht.nl
@Matthijs: http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=51_194&products_id=814 Mach One: heeft geen "knieën" wellicht past het grote model.
Bedankt, maar ik heb door wat knutselen mijn steun toch naar wens gekregen... ik was iets te vlug met het plaatsen van mijn vraag, ik heb hem ook verwijderd.
@ Matthijs: wanneer je een vraag (die ook voor andere lezers kan gelden) verwijdert, blijft het antwoord in het luchtledige zweven. Het was geen rare vraag, dus waarom zou je hem niet laten staan?
Geachte, Een hogere schoudersteun is inderdaad een probleem! Ik heb zelf een hogere schoudersteun gemaakt en kan je daarvan een foto sturen! Je moet mekanieker zijn om het zelf te maken! Je kan je ook behelpen door onder uw kleed, op schouderhoogte een opvul stukje aan te brengen, iets dat je zelf kan maken in stof, met opvulling. Het primitiefste is een "washandje" opgevuld met een vod, daarmee kan je al 2cm verhogen of meer! Een vioolbouwer zal veel geld vragen om een speciale hogere schoudersteun te maken! Als je een te lage schoudersteun hebt is het moeilijk op te spelen! SINE MUSICA, NULLA VITA!
In de tijd dat er nog geen Wolff schoudersteunen waren, kreeg ik van mijn leraar het advies mijn moeder een soort kussentje te laten maken met een hoogte van ongeveer 3 - 4 cm. Dat kussentje werd dan aan de viool bevestigd met een drietal elastieken: eentje haakte om het kinstuk en de andere twee om de onderste hoekpunten van de viool. Het bleef nog goed zitten ook. Ik heb op die manier jarenlang gespeeld. Met het voorstel van Franz gaan we weer terug in de tijd! Ik weet niet of dat wel de juiste richting is! Frits
Ik heb in de eerste jaren van mijn voorspel onder het motto 'de lessen zijn al duur genoeg' gespeeld met een spons met een postbode-elastiek eraan .
Trouwens worden bij violinist in balance pas gemaakte schuimrubberen stukken gemaakt die als schoudersteun dienen en zorgen dat je nek recht blijft bij het spelen. Zo gedateerd zijn die kussentjes/schuimpjes/sponsjes dus ook weer niet .
Wanneer ik spreek over een kussentje was er nog geen sprake van opgeschuimde polystyreen-butadiëen rubber (SBR). Die kwamen pas opzetten zo in de jaren '70- '80 van de vorige eeuw. Gelijke tred hield daarmee dan ook de ontwikkeling van de schuimrubber matrassen. De kussentjes die nu worden gemaakt, kunnen het beschikbare materiaal wél toepassen en dan wordt het allemaal veel beter passend en comfortabel. Frits
Ik ben op zoek naar een verhoogde kinsteun omdat ik een vrij lange hals heb en nog steeds mijn hoofd niet recht kan houden en dat is volgens mij niet goed... Ik weet alleen niet welke bij mij zou passen aangezien er zoveel mogelijkheden zijn. En wat is het verschil in deze drie modellen?
Reclame voor eigen toko verwijderd! Waar je plaatjes van de modellen kunt vinden. De verhoogde kinhouders zijn van hetzelfde model maar steeds in stappen van 3mm iets verhoogd. Andere modellen moeten (althans bij mij) vooralsnog op maat gemaakt worden. Je kunt me bellen 0503135701 of een mailtje sturen via de mailfuncie van dit forum, dan kan ik je wellicht verder helpen.
Is er iemand die ervaring heeft met deze zwevende Stowemaster schoudersteun? Het ziet er uit om uit te proberen!
Ik ben heel benieuwd naar de manier van bevestigen. Op de afbeelding lijkt het wel alsof die aan het achterblad geschroefd wordt, maar dat kan natuurlijk niet waar zijn! Hoe dan wel? Frits
Ik vermoed dat Bert ook niet weet hoe je de steun (Stowe Master) bevestigt? Daarom ben ik maar eens op zoek gegaan om eens te onderzoeken hoe het met die kinsteunen is gesteld. Steeds ging het in voorgaande reacties om kinstukken die moesten worden aangepast aan de hoogte. Ik kwam zojuist een site tegen die ook kinstukken levert die ook in verschillende hoeken t.o.v. het vioolblad kunnen worden ingesteld! Indirect stel je daar ook de hoogte mee in, maar dit vind ik wel een noviteit, die ik nog niet eerder had gezien. Ik wilde er jullie even op attenderen. Ik geef de bron er ook even bij: https://www.viva-sas.com/ en meteen dan maar een tweetal afbeeldingen die moeten verduidelijken hoe dat werkt: Het ziet er best wel 'gelikt' uit en het lijkt me dat je de steun precies goed kunt instellen naar de stand zoals je normaliter speelt. Voor mij is dit nieuw. Frits
Bert, je hebt kinhouders die 3,6,9,12,15,18,21 mm verhoogd zijn en die zien er zo uit: Ik heb al een iets hogere kinsteun aangeschaft bij Uli Schnorr, maar die had geen verhoogde kinsteunen uit 1 stuk, maar nog steeds niet hoog genoeg, want m'n giraffenek moet ik naar links knikken om de viool vast te klemmen. De vorige kinhouder was nog lager en heb ik even rechts los op m'n viool gelegd. Ik weet niet de materialen en merken van die kinhouders: M'n Wolf schoudersteun zit dan links op de hoogste stand en rechts op de laagste stand met een lang stuk draadloos stuk er op gezet M'n viool staat dan ipv horizontaal iets schuin naar rechts, dan hoef ik m'n rechterarm niet zo hoog op te tillen om bij de G-snaar te kunnen. Dit is nog een nawee van toen ik een bevroren rechter schouder had en met zo min mogelijk pijn toch de G-snaar kon raken zonder m'n rechterelleboog hoog op te tillen, wat toen zeker niet lukte: Wat schat jij in Bert. Zal ik een 15, 18 of 21 mm verhoogde kinhouder aanschaffen bij jou met m'n giraffenek, die nog steeds naar links staat? M'n schoudersteun ben ik gewend en bevalt nog steeds.
ViVa/SAS bestaat as zo lang (een jaar of 8-10) dat ze in India al stiekem worden nagemaakt. Bij veel vioolbouwers zijn ze gewoon te krijgen of te bestellen en anders: http://www.strijkers.net/index.php?...id=928&zenid=c6204036c5b2303e251cada658584c1e