Beethoven en Frits,
Nee. Met een aantal, om welke reden dan ook, afwezige medewerkers is zo langzamerhand het enige dat ik niet op mijn werk doe, slapen. Dus ik heb eigenlijk nergens tijd voor behalve, met een sourdine, om elf 's avons een uurtje viool spelen.
Ik heb dat boek van Möckel eens doorgebladerd op zoek naar de lakrecepten. Ik heb ooit, lang geleden, scheikunde gestudeerd maar daar heb ik nu niet zoveel aan want het heeft iets van alchemie

Dus zal ik maar een flesje olie- en een flesje spirituslak uit Antwerpen laten komen. Ik beschik thuis niet over een zuurkast en om nou in de keuken 'au bain Marie' met alcohol in de weer te gaan ..... Een OPEN keuken nog wel :lol:
Het beste lijkt mij om maar eerst eens te gaan experimenteren met beide lakken. Op een plankje uiteraard. Ik zag op de website van Pro Arte dat je lak in verschillende hoeveelheden kunt kopen. Hoeveel heb je eigenlijk nodig en hoe vaak breng je een laklaag aan?
Nog een vraag: de alt was ooit rood van kleur. Tenminste, ik vond dat rood. Nu de lak er af is, is de kleur op de bladen een soort donkergeel. Moet ik, om de kleur rood weer terug te krijgen, eerst die kleur herstellen met gronden (en vervolgens een transparante lak er overheen), of bestaan er ook kleurlakken?
De toets er af zal naar de letter wel de juiste methode zijn, maar ik probeer toch maar eerst of het ook met een stokje en een lapje gaat

Als ik eenmaal tijd heb, dan.
Overigens bedankt voor alle adviezen zover.
Ronald