Viola da Gamba

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 17 feb 2016.

  1. Gamine

    Gamine

    Lid geworden:
    28 mrt 2016
    Berichten:
    20
    En Huub, speel jij zelf wel gamba?
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    af en toe... het steeds eerst weer de snaren moeten stemmen is een drempel. Noten leren lezen was dat op zich niet. Een goede gambastok zou een impuls geven - onderhands strijken lukt op zich maar je merkt dat een cellostrijkstok dan toch verkeerd om gekruld is. Begin steeds meer te merken dat de cello toch favoriet blijft. Op zich is het gambageluid erg mooi, en met akkoorden kunnen werken een plus, maar het scala aan klanken en geluiden is bij de cello veel ruimer. Verder vind ik de ruimte die er is om te intoneren op de cello geweldig....
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Klopt. De gamba heeft mijn interesse en ik heb eens een juweel van een gamba bespeeld. Vanwege iets in mijn gehoor zou een gamba, milder dan de cello, een optie kunnen worden in de toekomst.
     
  4. Gamine

    Gamine

    Lid geworden:
    28 mrt 2016
    Berichten:
    20
    Een cellostok lijkt mij ook niet echt geschikt lijkt mij. Bij gambastok span je het lint aan met je ringvinger, daarmee bepaal je voor een flink deel de druk op de snaar en daarmee het geluid. Het is een andere techniek dan wordt gebruikt bij bovenhands strijken.
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Met een cellostok kun je ook onderhands strijken, en de ringvinger in het haar zetten. Maar dan is de stok verkeerd om gebogen... te weinig ruimte tussen de snaar en de stok....
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Maar je moet er wel al vroeg mee beginnen:

    [​IMG]

     
    Deanone, JanHut en Marcelita vinden dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het scala aan klanken en geluiden veel ruimer bij de cello, dat is voor mij ook wel een reden om in ieder geval door te gaan met cello. En VdG ben ik alleen tegengekomen in oude muziekconcerten. Oude muziek vind ik wel mooi, maar niet iets om extra veel zelf te spelen. Dus op dit gebied zit er ook wel een aarzeling bij mij, want hoeveel zou ik dan op die VdG gaan spelen? En ik moet het eerst ook nog leren!
    Of is iemand VdG ook in andere muziekstijlen tegengekomen? (waar, welke?)
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    1/8e VdG of zelfs 1/16e?
    Het kind hangt er wat moe bij, oogjes haast gesloten, o help, hoe leer ik dit ooit?!
    Zou Savall ook zo vroeg zijn begonnen?
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Dat is ook zo'n aspect dat mij bij gamba spelen enorm aanspreekt! Al spelende heel subtiel aan het werk met de druk op de snaar.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb nooit geweten dat je de spanning op het haarlint van de stok met de ringvinger kunt variëren.
    Ik vond een afbeelding waar de houding van de rechterhand duidelijk laat zien dat de ringvinger de haren raakt:

    upload_2016-7-10_12-53-11.jpeg
     
    JanHut vindt dit leuk.
  11. Angeline van Doveren

    Angeline van Doveren

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    17
    Dag Gamine, mocht je nog op zoek zijn naar een mooie viola da gamba, de mijne is te koop. Het is een instrument van Michael Plant, naar een Engelse consortbas.
     
  12. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Inmiddels heb ik enkele geschikte barokstrijkstokken geprobeerd, en een keuze gemaakt. Het maakt een reuze verschil op de gamba... met plezier weer/meer aan de gang. Veel meer volume, dus dynamiekmogelijkheden, en mogelijkheden om te kleuren. En een nieuwe stapel in m'n cello laten zetten (de oude sloot niet meer goed aan) en nieuwe snaren. Dat maakt ook een enorm verschil aan volume, dynamiek en kleuring. De cello blijft dus oppunten winnen...
     
    Marcelita, JanHut en marloes s vinden dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De video van #1 is niet meer beschikbaar (of lag het aan mijn PC?):(
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, hij was verdwenen.
    Maar ik heb 'em er even weer ingezet. Tenminste ik hoop dat het dezelfde is.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Eerlijk gezegd weet ik het niet precies meer welke daar zat. Maar het is in ieder geval weer Jordi Savall!
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Een van de gambisten van 'Spirit of gambo' vertelde mij dat zij bij les geven aan beginners eerst de techniek leert zonder de vinger aan het haar. Later in het leerproces wordt het dus subtieler, met deze streektechniek. https://www.thespiritofgambo.nl/ .
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dus dat je met je cellostok speelt ipv de gambastok?
     
  18. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Nee, dat niet. Een gambastok en onderhands, maar niet een vinger aan de haren.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar dan blijven de haren toch slap staan?Ik begreep juist dat je de spanning reguleert met je vinger.
     
  20. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    De haren worden op spanning gedraaid (schroef) en het variëren is dan extra, met de vinger aan het haar.
     

Deel Deze Pagina