Viola da Gamba

Discussie in 'Overig' gestart door JanHut, 17 feb 2016.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Okee, duidelijk, dus dat variëren is dan dus wat je dus leert als je eerst de basis hebt geleerd.

    Ik zag trouwens ergens (sorry, weet niet meer waar) dat stukken voor de VdG ook wel in de altsleutel worden genoteerd, dus niet uitsluitend in de bassleutel of de g-sleutel. Dat betekent dan voor de cellisten die VdG gaan (leren) spelen dat ze er nog een sleutel bij krijgen.
    @Huub M. Bogaers , ben jij die sleutel inderdaad tegengekomen?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Intussen heb ik mijzelf betrapt op het luisteren naar meer VdG muziek en eens op sites waar gambas te krijgen zijn enzo. Overigens niet dat ik uitgekeken ben op mijn cello!!!
    Voor de VdG's van Gesina Liedmeijer is een wachtlijst, zo heb ik begrepen. Ben inderdaad ook op de sites van Floris-Jan van der Voort geweest, Yaou strijkinstrumenten in Huizen....beetje wegdromen dus.
    Het zaadje is dus toch wel geplant en zit nog onder de donkere aarde...wie weet.

    @Gamine hoe gaat 't?
    Als violist ben je natuurlijk veel meer gewend vanuit je pols te werken. Toch is het niet zo dat wij als cellisten niet met onze pols werken. Dat van die armbewegingen is natuurlijk wel zo, maar daarnaast hebben we terdege nog wel iets met onze pols te doen. Die pols hebben we dus nog harder nodig bij het gamba-spelen.
     
  3. Angeline van Doveren

    Angeline van Doveren

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    17
     
  4. Angeline van Doveren

    Angeline van Doveren

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    17
    Marcelita, als je op zoek bent naar een viola da gamba: de mijne is te koop. Het is een mooie basgamba, een kopie van een Engelse consortbas door Michael Plant (Sheffield).
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je hebt je basgamba dus nog niet verkocht.
    Maar het is voor mij nog te vroeg. Ik moet eerst nog eens goed achter mijn oren krabben of ik VdG zou willen leren en waar ik de tijd dan vandaan haal.
    Vervolgens denk ik er hard over om eerst eens bij een bouwer/bouwster langs te gaan om eens de diverse varianten te horen en te voelen hoe fijn die hanteerbaar zijn. Qua klank val ik wel op een tenor, maar ik ga dan dus eens rustig uitvissen waar ik dan écht voor val.
    Mocht ik dan inderdaad uitkomen op de keuze voor een bas en je hebt je instrument nog, dan neem ik die van jou serieus in overweging. Voor mijzelf hoop ik natuurlijk dat ik tegen de tijd dat ik echt op instrumentenjacht ben, de meest optimale keuzemogelijkheden heb.:) Voor jou hoop ik echter dat je je bas VdG niet eindeloos hoeft aan te houden totdat er eindelijk eens iemand interesse toont!
     

Deel Deze Pagina