viool bovenblad losmaken

Discussie in 'Viool' gestart door Geert, 8 feb 2016.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Een eenmaal geopend, gelakt instrument geeft meer werk na afloop in de vorm van retouche. De palletmesjes lijken mij niet zo handig aangezien het handvat en de geknikte steel het juiste doseren van de benodigde kracht niet gemakkelijker maken. Een te scherp mes heeft het risico van insnijding in blad of krans (of een bloederige aftocht naar verbandtrommel of dokterspost) Zelf gebruik ik een gemodificeerd houtsnijmes en een in ronde vorm geslepen plamuurmes, (gemaakt van PB staal dat moeilijk scherp te krijgen is, hetgeen ook de bedoeling is) Een oud tafelmes met een ronde punt is ook geschikt, vooral voor celli.
    Wanneer het bovenblad al te zeer vastzit aan de onderklos, kun je daar het onderzadel (mits niet ingelaten, zie post elders) eerst voorzichtig weghalen. Op die plek (en niet ergens anders) zou je eventueel je mes in wat warm water kunnen dopen: dat wil nog wel eens helpen. Alcohol lijkt mij gezien het risico voor de lak streng verboden. Het bovenblad moet "losspringen", niet losgesneden worden, al is de theorie niet altijd gelijk aan de praktijk. Leg een doek onder het te openen instrument en vang alle splinters op (er is altijd wel een splinter of lakschilfer los) en lijm die direct na het openen weer terug, anders ben je ze kwijt.
    Weet waar je aan begint!
     
    Geert vindt dit leuk.
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik moet de vraag eigenlijk anders stellen. Zit een nieuwe ongelakte (zg witte) viool met "verse" lijm anders vast dan een oude viool met harde uitgedroogde lijm?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Nee, dat lijkt mij niet.
     
  4. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik weet wel waar ik aan begin maar ik weet niet hoe het eindigt. :)
    Zoals gezegd het grootste risico voor mij is de kans op scheurtjes naast het zadel en hals.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Oude, uitgedroogde lijm springt wellicht soms wat gemakkelijker los dan die van vorige week, maar in de praktijk maakt dat niet zoveel uit.
    Gevaarlijkste plekken zijn naast de halsinzet en naast het onderzadel, die boven het onderste gat van de F. Veel violen vertonen daar overigens zelf al een (haar) scheur.
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Bij een gelakt instrument zit er ook nog een laklaag om de verbinding heen, dacht ik. Maar naar mijn ervaring was de verlijming heel gewoon, ik kreeg de bladen altijd goed los. Maar je moet geen haast hebben! Als je de mensen in China vraagt het bovenblad ongelijmd te leveren, krijg je een instrument waar het bovenblad van losgemaakt is, de lijmresten zitten er dan nog op.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Bedoel je daarmee dat Geert zijn viool beter naar C kan (terug)sturen en hem daar kan laten openen?;)
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja ik weet welke mensen je bedoelt. Ik heb daar ook wel witte violen gekocht, maar wel met verlijmd bovenblad. Alleen dit keer gaat het om een oude viool. Maar ik vroeg me dus af of verse lijm anders werkt als oude uitgedroogde lijm. Maar dat schijnt dus niet zo te zijn.
     
  9. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bij de kringloopwinkel heb ik een paar oude tafelmessen met ronde punt op de kop getikt. (Voor 1 euro)
    Hiermee is het redelijk gemakkelijk gelukt het bovenblad te verwijderen, een heel klein goed te lijmen scheurtje rechts naast het zadel helaas, ongeveer 5 mm. Daar zat overigens ook al een begin van een scheurtje.
    De nodige reparaties aan de halsklos, aan het bovenblad en aan één van de ribben zijn gelukt.
    De plek waar ik goed een begin kon maken was overigens bij de bovenste hoek waar overigens geen klosje zat. Bij de links onder hoek was een stukje van de binnenkant van het blad blijven zitten. Ook weer teruggelijmd.
    De eindklos was een beetje lastig los te wrikken, ook omdat er een dun houten pennetje doorheen was gezet.
    Bedankt voor de tips iedereen. De volgende keer zal ik er een stuk minder tegen opzien ;)
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Waar oud tafelbestek al niet goed voor is (misschien ooit de bruidsschat/uitzet van de één en nu viooldemontage gereedschap voor de ander):)
     
    Muzirene en Geert vinden dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Die kunnen goede diensten bewijzen, maar soms zijn ze net iets te dik en dan kom je er nergens mee tussen.
    Het hangt dus af van de dikte en of het materiaal niet direct ombuigt.
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Daar heb ik op gelet, zo onbuigzaam mogelijk en dun. Gelukkig hadden ze bakken vol met bestek.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Aan een lepel en een vork heb je niet zo veel! :)
     
    Geert vindt dit leuk.
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Een lepel is handig bij het afmeten van lijm wan neer je nieuwe aanmaakt: een afgestreken eetlepel is meestal voor een dag voldoende (op dagen dat je geen contrabasbovenblad hoeft terug te zetten!) Voor een vork heb ik in de werkplaats nog geen toepassing kunnen bedenken.;)
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Bij een mes en een vork is er niet zo veel variatie. Anders wordt het bij een lepel. Gaat het dan om een eetlepel, een theelepel(tje) of een dessertlepel. En bij het aanmaken van lijm neem je bij een theelepel gewoon het aantal malen de gewenste hoeveelheid.
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Een eetlepel en altijd dezelfde, dus altijd even veel water erbij. De eetlepel wordt bewaard in de bus met lijm zodat hij nooit "kwijt" is. Theelepels zakken altijd in de lijmkorrels weg wanneer de bus net gevuld is, zodat je altijd moet vissen. Een eetlepel dus.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    nee, de lijm moet soms minder sterk zijn en dan heb je óf minder lijm óf meer water nodig!

    Dat geldt evenzeer voor een theelepel of eigenlijk voor iedere lepel, dus dat snijdt geen hout.

    Alleen een theelepel zakt spontaan naar beneden? Waarom dan? Sta je er een uur mee te schudden?
    Nog nooit gezien in al die 29 jaar.

    Maar eh, je doet je best maar met je lepels. Van mij mag je gelijk hebben hoor.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Jij moest zo nodig over theelepels beginnen, vandaar.
    Evenveel water erbij als uitgangspunt, moet hij dunner of wordt hij te dik door verdamping, dan moet er meer water bij. Maar dat mag als bekend worden verondersteld.
    Lijm "van gisteren" is nog prima bruikbaar voor bovenzadels en spreidspieën (stokken) die moeten toch niet al te vast, voor het overige liever elke "lijmdag" verse lijm aanmaken.
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Geert had het over bestek, daar kan een theelepel deel van uitmaken, vandaar.

    Dan een tip in dit verband: als je op je lijmpot een deksel doet met een bolling naar binnen, dan valt iedere verdampte waterdruppel op het laagste punt weer in je lijm en houd je heel lang de gewenste consistentie. (Ik schrijf heel lang, omdat er op den duur (uren) toch wat verlies optreedt.)

    En omdat jaren geleden Remi al zijn beroemde woorden "een plaatje zegt meer dan 1000 woorden" schreef, dan ook nog maar even een afbeelding er bij speciaal voor de bezoekers van SF:

    Lijmpot met deksel copy.jpg

    De rechter afbeelding: waar je tegenaan kijkt is dus de binnenkant!
    Zo drupt het water weer terug: totale reflux dus.

    Werkt ook al 29 jaar naar volle tevredenheid.
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2016
    Marcelita vindt dit leuk.
  20. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    image.jpeg Als amateur heb ik meestal maar een beetje lijm nodig voor kleine reparaties. Een proffesionele verwarmde lijmpot heb ik niet. Ik gebruik een roestvrij staal bakje bestemd voor het wegleggen van gebruikte theezakjes. De lijm wordt au bain Marie opgewarmd in een steelpannetje met heet water.
    Omdat de lijm wel vrij snel indikt gooi ik er af en toe wat heet water uit het pannetje bij. Deze methode werkt prima en als de lijm is gestolt laat het los van het staal en is het bakje weer schoon.
    (De grote lepel onder het bakje is overigens tegen het los drijven van het bakje.)
     

Deel Deze Pagina