viool bovenblad losmaken

Discussie in 'Viool' gestart door Geert, 8 feb 2016.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Als je het zo doet dan wordt de lijm dus zo ongeveer 100°C? Want water kookt bij die temperatuur. Dat is voor de lijm veel te heet, die gaat beginnen te degraderen en verliest daarmee z'n lijmkracht.
    Je moet de lijmkorrels ook eerst weken in onverwarmd water. Verwarm daarna tot circa 70°C.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ik heb het in het verleden ook zo gedaan, het kan wel want via au bain marie maar dan moet je oppassen dan het water niet gaat koken.

    Welke viscositeit houden jullie aan? Mijn lijm is goed als er enkele druppeltjes vallen bij het optillen van het kwastje maar het mag absoluut geen snot zijn en ook weer niet te waterig zouden ze Fransen het doen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Je kunt de lijm dan toch op een te hoge temperatuur verwarmen, want water kookt nog niet bij 95°C, maar dat is toch te heet voor de lijm.

    Dat hangt af van de te lijmen verbinding. Voor een bovenblad heb ik dunnere lijm (dus lagere viscositeit) nodig, dan wanneer ik twee helften van een blad wil lijmen. In dat geval test ik de viscositeit door een druppel tussen duim en wijsvinger te plaatsen en de te bewegen. Het moet dan olieachtig aanvoelen. Je voelt direct wanneer de lijm te dun is. Een te dunne lijm kun je beter niet dikker maken door er korreltjes lijm bij te strooien en die vervolgens op te laten zwellen. Ook die korreltjes moet je eerst weken met onverwarmd water voor het behouden van de maximale hechtkracht.
    Andersom kan dan weer wel: warm water toevoegen aan een te dikke lijm.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    De tussen de vingers methode gebruik ik ook als het na een paar keer wrijven vast zit (zonder een dikke klodder ertussen) is het goed.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Nóg een toepassing voor een lepel dus!
     
    Oosterhof Vioolbouw en Geert vinden dit leuk.
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bij au bain Marie wordt de inhoud van de binnenste pan nooit warmer dan een graad of 80, 90 bij kokend water. Toch probeer ik uiteraard de lijm op een graad of 60 te houden door het gas laag te zetten. Een echte lijmpot zou mooi zijn maar die heb ik niet.
    In Friesland hebben we een gezegde: "As it net kin sa it moat dan moat it mar sa it kin"
    Vrij vertaald "Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan".
    En de lijm is ok, inderdaad test ik ook even tussen duim en wijsvinger of de lijm goed is. Bovendien kan ik zo heel mooi een kleine hoeveelheid lijm maken voor éénmalig gebruik.
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van dit soort dingen maar is een flessenwarmer voor babyvoeding ook een idee? Of wordt het dan niet warm genoeg? Ik gebruik dit als lotus om gelatinemengsels weer vloeibaar te krijgen. Die dingen zijn op marktplaats voor een habbekrats te krijgen en erg gemakkelijk in gebruik.
     
    Geert vindt dit leuk.
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Flesvoeding is maar 37 graden ...
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ja dat klopt. Maar als die flessenwarmer staat afgesteld op 37° C en je moet een flesje warmen ben je uren kwijt voordat de inhoud ( 200 ml) een temperatuur van 37° C heeft. Het zal dus wel zo zijn dat het water wat in die flessenwarmer zit veel warmer wordt om de wachttijd te verkorten. Maar uitsluitsel geeft hier een meting met een thermometer.
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat klopt maar, ongeacht de watertemperatuur, als de voeding 37 graden wordt dan wordt de lijm ook maar 37 graden en daarom is de flessenwarmer niet bruikbaar lijkt me.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ik denk dat het een beetje anders werkt: het water wordt veel heter dan 37°C omdat je ook te maken hebt met de warmteoverdracht van het water naar het glas en van het glas naar de voeding. En ook in het midden van die voeding moet de warmte komen. Je moet omwille van de tijd daarom een groter verschil in temperatuur hebben. Als je dan maar lang genoeg wacht en je hebt er huidenlijm in aangemaakt, wordt de temperatuur van die lijm uiteindelijk ook veel warmer dan slechts 37°C. Ik dacht dat er ook nog een instelbare temperatuur op zat, maar het is al wel een jaar of 36 geleden dat ik iets dergelijks heb gebruikt.

    Tegenwoordig is de magnetron erg populair: 12 - 15 seconden voor 30 ml lijm. Wattage weet ik niet. Ik heb het nooit gebruikt. Het schijnt goed te gaan zonder verlies van sterkte.
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Deze zou het dus kunnen doen, heeft inderdaad een instelbare temperatuur, ook 70 graden

    image.jpeg
     
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Bij nader inzien denk ik dat het zo'n gek idee nog niet is. M'n dochter heeft er vast wel één staan, ik ga het eens proberen.
     

Deel Deze Pagina