Ik heb een studieviool (Pirmavera Laureato) met volgens mij goede snaren (Warchal Ametyst), die heel prettig speelt en heel helder van klank is. Bij het spelen thuis en bij de viooldocent hoor ik hem op de e-snaar vooral een klein, wat schel, na-gilletje maken. Valt wel op, maar is mee te leven. En met een houten wasknijper op de kam doet hij dat veel minder. Maar wanneer ik de viool meeneem naar het barok ensemble, bezetting klavecimbel, alt-blokfluit, cello en dus mijn viool gilt hij echt erg, vooral op de e-snaar maar ook op de a en zelfs licht op d en g. Het geluid van een gillend biggetje, een beetje hysterisch, omschrijft het geluid het beste. Ook de andere ensemble spelers horen het, maar voor mij speelt het niet helemaal niet fijn. De houten wasknijper helpt hier niet. Alleen het spelen met een rubber dempertje op de kam helpt wat. Wat is er mis met de viool en wat zou ik eraan kunnen doen? De positie van de kam heb ik gecheckt. Heeft ie andere snaren nodig? Zo ja, wat voor zou het beste zijn. Is de kam niet goed? Ligt het aan het feit dat het een studieviool is? Graag jullie tips!