Viool laten repareren of andere viool huren/kopen?

Discussie in 'Viool' gestart door Lianne, 7 feb 2016.

?

''Is het slim om de hierboven beschreven viool te repareren, of kan ik beter (eerst) een viool huren

1. Laten repareren, dat is het zeker waard!

2. Andere viool huren of kopen, en die andere niet (nooit) laten repareren.

3. Eerst een viool huren, later de viool die je nu hebt liggen laten repareren.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het hangt een beetje van de kwaliteit van de snaren af, maar voor een complete set ben je al gauw €60,= kwijt.
    Dan een kam pas snijden plus een 'vioolbouwerskam' (Aubert #7), ook iets van €60,=
    Wat dan het 'fine-tunen' nog voor verrassingen oplevert bepaalt natuurlijk mede de kosten. Als het mee zit, passen de stemsleutels goed, zit het kielhoutje op de juiste hoogte en staat de stapel waar hij zo ongeveer moet staan en is de toets in de juiste vorm. Dan zou 'ie weer bespeelbaar moeten zijn.

Daar heb je helemaal gelijk in Tobias: wat er niet is kun je ook niet fotograferen! ;)

Lianne vindt dit leuk.
  2. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    IdB: Dat lukt helaas niet met een "willekeurige" kam. Tenzij je een kam met zelfstellende voetjes koopt, zo'n speciaal Aubert ding. Maar dan moet de stapel er nog wel goed in.

image.jpeg

3. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Nogmaals: het gaat mij er niet om de viool helemaal perfect speelklaar te maken! Alleen even kijken wat voor iets het is. Als ik zo'n viool in handen zou krijgen, zou ik even een kam van een leerorkestviool pakken en die erop zette om hem te kunnen horen. Dat bedoel ik alleen maar.

Dat lukt toch? Bij de leerorkestviolen komt er dan ook geluid uit......

4. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Maar dat zijn neem ik aan nieuwe setjes? Bij die setjes zijn de kamvoetjes waarschijnlijk in de fabriek al pasklaar gemaakt maar voor het transport is de kam er weer afgehaald. Als jij ze er dan weer opzet dan passen ze dus.

5. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Vraag me echt af of die kammen er ooit al eens op zijn geweest, maar je zou goed gelijk kunnen hebben. Mij lijkt het gewoon massaproductie en dan is er een willekeurige kam bij een willekeurige viool gekomen. Maar ik kan het helemaal mis hebben!

Eén merk van dat soort violen is echt een ramp. Mag ik hier anti-reclame maken? V2M. Nooit aan beginnen. Daar zitten gewoon de toetsen scheef op. Zijn daardoor nauwelijks te stemmen, want de g-snaar loopt dan zo ongeveer langs de toetsen in plaats van er boven.
    Denk je echt dat bij zulke violen de voetjes van de kammen pasklaar zijn gemaakt?

Dit merk violen nemen we niet meer hoor, was te erg. Maar we kregen er wel geluid uit als we ze op tuigden....

Geert vindt dit leuk.
  6. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Lieve schat overal komt geluid uit. Zelfs uit mijn tandenborstel als ik er met mijn strijkstok over strijk. :)

Muzirene vindt dit leuk.
  7. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Met een instrument in handen kan een vioolbouwer over het algemeen wel voorspellen of een viool of alt eenmaal opgeknapt en opgetuigd een beetje wil klinken of niet. Een kwestie van kijken, voelen en eventueel kloppen. Uitzonderingen nagelaten kloppen die voorspellingen vrijwel altijd.

JanHut, Geert en Muzirene vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina