Viool leren spelen op je 36ste

Discussie in 'Viool' gestart door vioolat36, 16 okt 2023.

  1. vioolat36

    vioolat36

    Lid geworden:
    16 okt 2023
    Berichten:
    6
    Hoi allemaal,

    Min of meer de titel. Ik ben 36 en het kriebelt..ik zou eigenlijk heel graag viool willen leren spelen, een kinderdroom die nooit in vervulling is gegaan, want de viool mocht er bij mij thuis absoluut niet in (want vals in het begin). Via een omweg op m'n 18de bij de harp uitgekomen waar ik (al ik zeg ik het zelf) best goed in ben geworden. Ik heb dus wel muzikale aanleg, kan noten lezen, maar toch vraag ik me af of het op mijn leeftijd nog lukt, of ik er nog echt goed in kan worden (want uren lessen, studeren, en geld erin steken om na een paar jaar alleen nog maar te kunnen krassen vind ik eigenlijk wat zonde). In die zin ben ik verwend door de harp; alles klinkt daar mooi op als het instrument goed gestemd is.

    Ik twijfel nu dus, ik zou het zo leuk vinden, maar het voelt ook als onbegonnen werk eigenlijk. Daarnaast woon ik in een gehorig appartement, dus oefenen..dat wordt de fietsenstalling vrees ik anders krijg ik ruzie. Wie hier is op latere leeftijd begonnen en hoe is dat gegaan? Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor jullie reacties :)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    36 is nog piepjong -bij wijze van spreken-. Gewoon doen. Zoek een docent met wederzijdse klik, HUUR een instrument bij een vioolbouwer met instrumentenverhuur en geef jezelf een half of heel jaar en besluit daarna of het vioolspelen een blijvertje is. Dan kun je langzamerhand ook gaan denken aan een eigen instrument. Veel succes en welkom hier. Je zult merken dat er ook wel "lotgenoten" hier aanwezig zijn, die hun ervaringen graag willen delen.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Voor gehorige appartementen zijn er oplossingen in de vorm van zware dempers, ook wel studiedempers of hoteldempers genaamd: die kosten niet veel!
     
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Ik ben zelf ongeveer 5 jaar geleden begonnen en ben dit jaar 40 geworden. Een tijd lang heb ik lessen op afstand gevolgd wegens corona en sinds 2 j lessen bij een leeraar uit de buurt. Voorheen speelde ik vooral gitaar en piano dus ik kon ook noten lezen en was best veel bezig met muziek. Ondertussen ben ik het valse gekras al enige tijd voorbij en speel ik redelijk vlot stukken als Bach's partita nr. 2 allemande of sonata nummer 1, meditation van Thaïs, Shindlers list, czardaz, ... ik kan niet zeggen dat het zo goed klinkt als de professionele uitvoeringen maar ben er niet ontevreden over. Wat ik merk is dat snelheid met de linkerhand en toonjuistheid vlot kunnen worden aangeleerd door mijn ervaring op andere instrumenten, echter strijktechniek, dynamiek en zaken als vibrato gaan veel minder snel, waardoor ik op vrij korte termijn moeilijkere stukken kan spelen, maar ze nog niet echt klinken zoals ik graag zou willen. Ondertussen heb ik geïnvesteerd in een goed eigen instrument. Ik maak nog steeds verdere vorderingen en verwacht dus toch een redelijk niveau te bereiken in de toekomst. De viool is in het begin wel een steile leercurve en het duurt toch wel een hele tijd voor je een iets of wat aangenaam geluid produceert. Zelf woon ik ook op een appartement en een demper deed voor mij wonderen ik gebruik zelf geen zware demper maar het menuhin schildje van alpine, dat haalt net voldoende volume en treble weg waardoor het geluid niet meer zo storend is voor de buren, verder heb ik gewoon goede afspraken gemaakt over wanneer ik speel. Ik ben dus zeker mee met wat Bert zegt in voorgaande post, viool huren en lessen nemen. Als je het zelf wil leren is de kans op foute techniek en zelfs blessures groot en eerst een viool huren om ervaring op te doen voor je er 1 koopt is ook zeker een goede raad.
     
  5. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Wat leuk dat je weer wilt gaan spelen. Zelf ben ik vorig jaar (weer) begonnen met lessen. Ik ben 37 jaar oud maar heb wel een basis van vroeger toen ik nog een klein woutertje was. (5 jaar of zo)

    Door die basis pakte ik het allemaal wel snel op dus ik kan je geen advies geven wanneer je van vals spel naar redelijk spel gaat.

    Maar gewoon doen joh probeer het een jaartje uit. Toi toi toi!
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Welkom op dit forum! Hierop zijn meer mensen actief die later een strijkinstrument zijn gaan spelen. Uiteindelijk is naast muzikale aanleg vooral discipline en plezier in het aanleren doorslaggevend voor succes (= dat je na verloop van tijd hoort dat je wat moois uit je viool krijgt zonder aan CD-concertkwaliteit te denken).
    Gewoon doorzetten dus. Er is zoveel leuks te beleven met viool in grote en kleine ensembles of gewoon lekker solo meespelen met youtube of wat dan ook.
    Veel plezier ermee en we hopen nog van je te horen hoe het gaat!
     
  7. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik weet niet of je de ambitie hebt om in een orkest te spelen en of je per se viool wilt spelen, of dat altviool ook een optie zou zijn. Aan altviolen is altijd gebrek in orkesten en de partijen zijn vaak wat minder virtuoos dan de vioolpartijen, dus kan altviool ook een heel goede keuze zijn.

    Voor wie nog lager wil, is het goed om te weten dat er gewoonlijk geen gebrek is aan cellisten, maar wel aan contrabassisten. Ik zie bij Preludio, een orkest in Rosmalen waar veel mensen spelen die pas op volwassen leeftijd zijn begonnen, dat contrabassisten zelfs al regelmatig na een jaar les al mee kunnen spelen.

    Maar je schrijft viool, dus neem ik aan dat je niet geïntresseerd bent in de echt lage strijkers. Ook violisten zijn vaak al na een paar jaar les in staat om mee te kunnen spelen en aan violisten is ook altijd behoefte. Het is dus zeker mogelijk om op volwassen leeftijd nog met viool te beginnen en op een niveau te komen waarmee je zelfs al vrij snel in orkesten kunt spelen.

    De tips hierboven: eerst huren en een goede leraar zoeken, zijn heel goede tips, en na een tijdje zou ik altijd proberen om naast de les ook samen te gaan spelen, dan wordt het nog leuker en ga je nog beter spelen. Veel plezier!
     
  8. vioolat36

    vioolat36

    Lid geworden:
    16 okt 2023
    Berichten:
    6
    Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit aan altviool gedacht en weet ik ook niet zo goed wat het verschil is tussen die twee. Contrabas spreekt me verder niet aan, dus die laat ik aan iemand anders over. Ik ben helemaal verliefd op een genre genaamd "epic score" (denk Two Steps from Hell) waardoor ik denk ik toch echt wel viool wil leren en later denk ik ook (als ik uberhaupt zover kom) ook de elektrische viool wil gaan doen.
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    899
    Altviool is een kwint lager gestemd dan een viool, de hoge e-snaar ontbreekt, maar er is een lage c-snaar. Het instrument is iets groter dan een viool, en klinkt ook wat donkerder. Als je richting elektrische viool wilt, er zijn ook vijf-snarige violen die zowel de C als de E snaar hebben. De orkestpartijen voor altviool zijn over het algemeen een stuk simpeler dan voor viool, en er is een behoorlijk tekort aan als violisten, dus de kans dat je met een orkest mee kunt spelen binnen redelijke tijd is een stuk groter.
    Als je wilt beginnen met een instrument huren, zal het niet veel uitmaken of je een altviool of een viool huurt in prijs, en ook een docent vinden hoeft geen probleem te zijn: veel veel docenten kunnen ook prima altvioolles geven.
    Kortom: het is zeker een aanrader om je eens te oriënteren, wat muziek voor altviool te luisteren en zo mogelijk naar een concert te gaan. Nog een specifieke tips voor een harpist: het trio voor harp, altviool en dwarsfluit van Claude Debussy is prachtig, en geeft ook een heel goed beeld van wat er allemaal op een altviool kan.



    Op dit forum is ook een hoop te vinden over 5 snarige electrische violen:

    https://strijkersforum.nl/threads/5-of-meer-snarige-elekrische-viool.893/page-2


    Succes!
     
  10. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Hierbij vraag ik me af of je niet beter vooral richting midi moet kijken, volgens mij wordt in dit genre heel veel in de studio's gedaan met een mix paneel, pc, DAW, klavier, ... nadien worden die partituren dan gegenereerd vanuit je DAW en kunnen ze worden uitgevoerd door echte muzikanten. Dit soort muziek is technisch vaak ook niet heel moeilijk en zeker een haalbare kaart voor een late starter. Het nadeel is wel dat deze muziek niet altijd even fantastisch klinkt als je slechts 1 partij speelt buiten de context van het orkest. Daarbij is de muziek voor de individuele muzikant vaak redelijk repetitief (waar op zich natuurlijk niets mis mee is). Overigens ben ik er van overtuigd dat in dit soort muziek alle strijkers aan bod komen (en vaak redelijk gelijkaardige partituren spelen) om de "epische" wall of sound te krijgen. Als je sneller mooie klanken wil krijgen is de elektrische viool wel een stuk vergevingsgezinder en ook minder lastig voor je buren ;).
     
  11. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    899
    Houd er dan rekening mee dat je ook budget voor apparaten moet hebben om het geluid te bewerken. Het geluid dat uit de elektrische viool komt, of je dat nou via een koptelefoon of via een versterker hoort is over het algemeen ronduit lelijk. Maar een prima bron om het geluid om te zetten met allerlei delays en filters. Met een looper maak je dat je alle herhalingen niet zelf hoeft te spelen...
     
  12. Saga

    Saga

    Lid geworden:
    8 okt 2023
    Berichten:
    13
    Goh, 36 jaar, alle kansen ! Doe waar je hart ligt. ik durf bijna niet meer, maar beken dat ik ‘al’ 52 ben en een jaar geleden, volledig onbekend met het instrument, begonnen ben met vioolles. Ik heb van jongsafaan piano gespeeld. Ik heb er vooral plezier in, het is zo leuk iets heel onbekends te leren. Alsof je leert lopen, haha. Goed voor je brein !
    Veel plezier vooral !!
     
  13. JJW

    JJW

    Lid geworden:
    22 okt 2023
    Berichten:
    7
    Ook voor viool geldt: je bent nooit te oud om te leren. Zelf ben ik op mijn 73ste begonnen en het gaat eigenlijk prima. Wel heb ik in mijn jonge jaren een tijdje vioolles gehad.
    Eerst een tijdje (minimaal een half jaar en totdat je voelt dat je er aan toe bent) een viool huren. Probeer een stapje hoger te huren dan een "budget viool".
    Viool docent zoeken waar je een goede klik mee hebt en wekelijkse lessen van een half uur nemen.
    In de tussentijd flink oefenen (een half uurtje per dag als dat mogelijk is).
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.285
    Homepage:
    Ik denk dat beginnen met viool spelen op een elektrisch instrument niet de aangewezen weg is. De toon- en klankvorming wordt dan over gelaten aan de elektronica. Je hoeft dan niet meer je best te doen er een fatsoenlijke toon uit te halen.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  15. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Volgens mij moet je vooral kijken naar wat je wil bereiken. Voor mij is een electrische viool gewoon een ander instrument met eigen techniek en uitdagingen. Als je doel is om zelf epic scores uit te werken, te componeren op verschillende instrumenten, op te nemen, of vooral geïnteresseerd bent in het gebruik van effecten, maken van electronische muziek, ... dan zie ik geen enkele reden om te starten met een acoustisch instrument. Daarbij kan het electronische aspect ook erg complex zijn en duurt ook dit jaren om te ontwikkelen. Als je primaire doel is om viool te leren spelen en in de toekomst in een orkest of ensemble te spelen lijkt me een acoustische viool wel de beste weg.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.285
    Homepage:
    Hoe wil je dat doen als je nog nooit viool hebt gespeeld en niet hebt geleerd hoe je strijken moet? Of hoe je er een mooie klank uit kan krijgen? Op den duur zal er wel geluid uit komen en dan kun je met versterking en aanpassing van de klank (meer hoog of laag) wel het gewenste geluid krijgen. Zou je daarna ooit overgaan op een akoestisch instrument kun je opnieuw beginnen met leren viool spelen.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een elektrische viool is niet geschikt voor het aanleren van de basis viooltechniek. Wie de buren vreest: daarvoor zijn (hotel)sourdines in een aantal soorten en maten.
     
  18. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    899
    Bij angst voor de buren eerst een positieve relatie bouwen voor je ze confronteert met je beginners geluiden helpt ook, en ze vragen vanuit welke kamer je oefent ze het minste last hebben, en op welke tijden?
     
  19. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    De basis streektechniek en houding moet je altijd leren of je nu electrisch of acoustisch gaat. Een heel deel van de klankvorming leer je door veel te spelen. Als je wil overschakelen begin je volgens mij niet opnieuw want een hele hoop van de dingen die je hebt geleerd zijn overdraagbaar. Een versterker is niet heiligmakend, als je schuin strijkt of te veel/weinig druk zet klinkt het ook niet zo goed en daarbij, vals is vals. Het is wel vergevingsgezinder en je zal sneller een aangenamer geluid hebben als je wat reverb en distortion gebruikt. Daarbij is het verschil tussen een goedkope studio viool en een professioneel instrument ook best groot. Een piano is geen keyboard, maar dat wil niet zeggen dat je als keyboardspeler niet op een piano kan spelen. Tuurlijk het vraagt aanpassing, en op gebied van dynamiek zal je nog moeten bij leren maar van nul beginnen?
    Een acoustisch violist die voor het eerst electrisch speelt moet ook aanpassen, de strijktechniek op acoustisch zal niet altijd het beste resultaat op een electrisch instrument hebben, en als je nog nooit met effectenpedalen, volume pedalen, phazeshifters, wahwah pedalen hebt gespeeld kan ik je garanderen dat je in het begin voor een uitdaging zal staan. Een goede leerkracht die je op weg helpt met electrische viool kan je volgens mij best een goede basis aanleren op relatief korte termijn waarmee je aan de slag kan met het maken van electronische muziek. Let wel, je hebt dan electrische viool leren spelen en moet vaardigheden bijleren om acoustisch te spelen. Ik maak zelf ook digitale muziek en neem alle mogelijke instrumenten zelf op drums, gitaar, piano, viool, trompet, ... en heb zeker niet voor alles gestudeerd, vermits je meestal gaat werken door bijvoorbeeld enkel korte midi samples op te nemen en je gebruik kunt maken van tools als autotune kan je redelijk spectaculaire resultaten bereiken met een basis kennis. Daarom, kijk wat je doel is en hoe je dit best kan bereiken. Daarbij zal iemand zonder acoustische achtergrond ook vaker out of the box denken met een electrisch instrument, voor de gitaar heeft dat geleid tot een enotme evolutie in de muziek, waarom zou dat met een viool niet kunnen? Als je kijkt naar de ideeën over muziekopleiding van mensen als Mark Wood lijkt het me duidelijk dat je niet gewoon kan stellen dat je de basis niet kan leren op een electrisch instrument.
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.285
    Homepage:
    Deze vergelijking gaat niet op in vergelijking met het vioolspel. Bij een toetsinstrument liggen de tonen al klaar. Alleen nog even activeren door de betreffende toets in te drukken en dan komt het geluid eruit. Hoe die klank eruit komt te zien kun je van te voren bepalen. Dat geldt niet bij vioolspel. Daar moet de vinger van de linkerhand precies goed staan wil het zuiver zijn. Wil je vibrato toevoegen dan moet je dat zélf doen. Dan komt het aanstrijken. De manier waarop dat gebeurt bepaalt (mede) de toon.

    Die basis streektechniek leer je niet op een elektrisch instrument omdat je daar als het ware voor de gek gehouden wordt qua klankvorming.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina