5-(of meer)snarige elekrische viool

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door eliesaliesjeliesabet, 24 feb 2009.

  1. vio[line]

    vio[line]

    Lid geworden:
    3 apr 2009
    Berichten:
    3
    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum, en las deze topic. Ik heb zelf ook een aantal vragen, waarschijnlijk vragen die al eerder gesteld zijn (zie Elies...) Maar iedere violist heeft weer andere adviezen nodig lijkt mij, als je naar de ervaringen van diegene kijkt.
    Voordat ik mijn vragen stel wil ik eerst even uitleggen wie ik ben en wat ik wil.
    Ik ben op dit moment 16 jaar en speel al 10 jaar viool. Ik heb 9 jaar klassiek les gehad, en ben er toen mee gestopt, omdat ik eens iets anders wilde dan alleen klassiek. Ik kwam terecht in een band, en kon van een van de bandleden een 4-snarige elektrische viool lenen: een Stagg. Dit was mijn eerste ervaring met een elektrische viool en het beviel me wel. Nou kwam ik op youtube een filmpje tegen van ene Ed Alleyne-Johnson, en zag dat hij een 5-snarige viool bespeelde. Nou ben ik daar ook opzoek naar. Zonder arrogant of opschepperig over te komen, wil ik wel zeggen dat ik behoorlijke ervaring heb met viool spelen en dat je me wellicht onder het kopje 'gevorderd' kan plaatsen. Daarom zoek ik naar een 5-snarige elektrische viool met een goede/hoge kwaliteit. Het maakt mij op zich niet uit wat de prijs is (als het maar onder de 1000 euro blijft). Ik heb liever een dure viool die een erg goede kwaliteit heeft, dan een goedkope viool waaraan veel mankeert, en waar ik me snel aan zal ergeren.
    Ik zal mijn vragen even op een rijtje zetten:
    - Waar kan ik vioolbouwers vinden die 5-snarige elektrische violen maken?
    - Waar moet ik naar kijken, wil ik een goede kwaliteit krijgen?
    - Wat is de beste aanpak om een viool op goede kwaliteit te beoordelen (voordat ik een viool koop waaraan veel mankeert, qua kwaliteit) ?
    - Welke merken zijn aanbevolen voor gevorderde violisten?

    Ik heb ook op deze topic de verhalen over E-violen gelezen. Ik wist eerst niet wat het inhield, maar heb de plaatjes ervan bekeken. Op het eerste gezicht lijkt dit geen type viool voor mij, het lijkt mij niet fijn speelbaar. Ik kan er natuurlijk naast zitten, want ik ken de kwaliteit van het geluid niet, maar ik ben niet op zoek naar een viool in die richting, dus gelieve geen adviezen geven die gericht zijn daarop.

    Ik ben heel benieuwd naar reacties, en hoop uiteindelijk een 5-snarige elektrische viool te vinden die bij mij past! Alvast bedankt ;)
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    iets boven de 1000 euro is er een 5 snaar van Ted Brewer, die bijzonder goed klinkt.
    http://strijkers.net/index.php?main_page=product_info&cPath=33_35&products_id=88
    Het model waar Johnson op speelt kan ik niet direct thuisbrengen maar het lijkt
    mij een custom made model, waarvan ik denk dat het wel wat meer heeft gekost dan 1000 euro. Voor wat jij wilt is 1000 wellicht niet genoeg.
    Ik heb binnenkort wel weer een Demo van een Brewer vijfsnaar in huis. Bedenk dat alle effecten die je hoort niet zozeer uit de viool komen, maar uit de effecten"bak" die er aan gehangen is.
     
  3. vio[line]

    vio[line]

    Lid geworden:
    3 apr 2009
    Berichten:
    3
    Ja dat klopt, ik heb al wel 2 effecten processoren in gedachten. De Digitech Jamman (een loopingstation) en de ME-20. De viool van Johnson heeft hij zelf omgebouwd. Het was gewoon een akoestische viool, maar hij heeft hem zelf tot een 5-snarige elektrische viool omgebouwd, best wel hip^^
    En dat lijkt me ook de perfecte viool om op te spelen, maar hij is uniek helaas :p
    Maar nog even terugkomend op de kwaliteit van zo'n viool:
    Het klopt dat je zo'n viool ook wel even moet uittesten op een effectenprocessor, want dan hoor je het het best, alleen hoe weet ik nou of hij niet toevallig snel ontstemd. Ik heb bijvoorbeeld een gitaar gekocht een jaar terug. Een prachtige semi-akoestische Fender, alleen helaas is deze gitaar wel snel vals zodra je een paar fretten hoger zit, ondanks dat hij toch een pin in de hals heeft, en het een goede kwaliteit gitaar is, naar wat mij is verteld. Het kan trouwens liggen aan de snaren, dat ik die gewoon moet vervangen. Maar moet ik er bij zo'n prijs van uit gaan dat de kwaliteit enorm goed is? En is het dan mogelijk om deze viool op een effecten processor in de winkel uit te proberen?
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wat misschien een tip is in deze: veel viersnarige instrumenten zijn ook vijfsnarig verkrijgbaar, denk maar aan de modellen van Yamaha.

    Wat ik je zelf kan aanraden is mijn professionele silent viool, die ook 5-snarig verkrijgbaar is. Verder heb ik nog enkele andere vijfsnarige modellen op voorraad. Drie verschillende types van drie verschillende fabrieken zijn het. Variërend in prijs van € 249 tot € 599.

    Je bent welkom om een afspraak te maken om even het één en ander uit te komen proberen.

    Bij elektrische violen is het net als akoestische violen zo dat de prijs en kwaliteit niet automatisch aan elkaar gebonden zijn. Het design en het merk beïnvloeden ook de prijs.

    Het is een kwestie van veel verschillende dingen uitproberen en kijken wat bij je past. Dat hoeft niet noodzakelijk een hele dure te zijn... of wel, dat is iets om uit te vinden.
     
  5. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    [eerste post]

    Een Nederlands(talig) violenforum, dat ik hier niet eerder terecht ben gekomen! Even een reactie over Ted Brewer: ik heb ooit in Londen op een TB Vivo2 mogen spelen, en ze klinken absoluut als een klokje! Het enige vervelende vond ik dat naar mijn idee het uitsteeksel wat als orientatiepunt voor de linkerhand(bij gebrek aan klankkast) wat aan de dunne kant was.

    Desalniettemin ben ik nu aan het sparen voor een Crossbow. Wat een machtig mooi instrument! Zelfs de kinhouder is transparant! De Opus is ook erg mooi, maar niet vijfsnarig verkrijgbaar. En als het om elektrieke violen gaat, zweer ik bij vijfsnarig. Heb zelf trouwens een Yamaha, erg degelijk maar qua design niet spannend.

    Bert: het vijfsnarige instrument waar jij binnenkort een demo-model van in huis hebt, betreft dat een Vivo2 of een Crossbow? Of wellicht nog een ander model?

    [/eerste post]
     
  6. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Schopt dit draadje weer eens naar boven...


    Dus...Bert...?


    (zie vorige post)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het was een Vivo2 5 snaar, maar die is alweer verkocht; ik zal een nieuwe bestellen.
     
  8. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Dank voor het antwoord!
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Hij is eindelijk binnen!
     
  10. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Wat misschien wel handig is om te vermelden...

    Een 5-snarige viool heeft een lage C Snaar, zoals een altviool. Je kunt niet gewoon altviool snaren gebruiken. Het is beter om een C snaar te gebruiken die geschikt is voor de mensuur van een viool.

    Gelukkig is meneer Warchal van het snarenmerk Warchal zo vriendelijk geweest om voor mij C-snaren voor viool te maken. Ik ben ze nog nergens tegen gekomen op de 'snarenmarkt'. Het zijn helaas niet de goedkoopste: € 24 per stuk. Je kunt ze bestellen op:
    [website op verzoek verwijderd]
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb proefondervindelijk goede ervaringen met de C snaar voor "3/4 altviool" van Dominant voor akoestische 5 snaar violen en met Helicore altviool C (short length) voor E violen, zowel op Yamaha's EV5 als op Brewers ViVo 5s. De E violen van deze merken doen het het beste met staalsnaren en zijn daarvoor ook gemaakt. Yamaha levert zelf ook snaren voor EV 4 en 5 violen, maar die zijn buitensporig duur.
    Ik vermoed dat Warchal een kunststof C snaar levert; wellicht kan dat nog even worden opgehelderd. In dat geval vind ik Warchal geen goed advies. Kunststof C snaren zijn naar mijn oordeel nl. bij uitstek MINDER geschikt voor E violen.

    Overigens bestaan er wel degelijk C snaren speciaal voor viool: Vision C bijvoorbeeld (van Vision bestaat zelfs een F voor de zessnarige viool) Ik lever ze uit voorraad!
     
  12. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Dank voor de tips! Ik wist niet dat er ook C-snaren voor violen bestonden. En ik maar draaien en draaien (eenieder die een Yamaha EV bezit weet wat ik bedoel).

    Trouwens, ik ben weleens op zoek geweest naar Yamaha-snaren, maar die heb ik nergens kunnen vinden. Niet bij de locale Yamaha dealer en ook niet op internet. Awel, mijn d'Addario's klinken ook prima.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik heb eens uitgezocht voor een klant hoe dat zat met de snaren van een Yamaha EV, temeer omdat Yamaha beweerde dat je uitsluitend yamahasnaren mag gebruiken. Dat leek mij onzin, maar ik heb het bij yamaha nagevraagd en er bleken inderdaad Yamaha snaren, speciaal voor de EV serie te worden gemaakt. Die moesten dan wel speciaal worden besteld; ze komen inderdaad niet in de openbare catalogus voor. Van de prijzen schrok ik nogal zodat als alternatief Helicore is uitgeprobeerd (die ook wel op Yamaha van de EV serie door de fabriek worden gemonteerd). Dat bleek heel goed te gaan.
     
  14. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Wel jammer dat ze zo buitensporig duur waren. Wat voor een kern zat daarin? Volgens mij zaten er in ben beginne wel Yamaha-snaren op de mijne (ik meen met kunststof kern), maar heb ik ze weggeknikkerd wegens onvoldoende geluidskwaliteit. Later bleek dat er gewoon een paar elementen niet werkten. Gelukkig zat er nog garantie op de viool. Bleek een kinderziekte te zijn bij de EV's.
    Zelf heb ik van alles uitgeprobeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat stalen kernen het beste werken. Nogal wiedes, achteraf gedacht, op elektrische gitaren zitten ook vrijwel altijd staalsnaren.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Op veel E violen zijn stalen snaren de beste keus, bij voorkeur staalsnaren met een zacht karakter; je komt dan al gauw bij Helicore uit. Op de EV serie monteert Yamaha van fabriekswege snaren van eigen merk; ik weet niet van welke producent, maar het zijn beslist staalsnaren.
    Het nogal wiedes van E gitaren is veel minder wiedes dan je zou denken: op E gitaren (Fender, Les Paul etc) zitten staalsnaren die met hun stalen kern (magnetisch) als het ware het bewegende deel van het opnamelement zelf vormen: kunststofsnaren zouden op een Les Paul helemaal niets doen. De meeste E violen hebben een piëzo element (of elementen) waarbij kunststofsnaren op zich wel een signaal produceren, maar staalsnaren hebben hier de voorkeur vanwege hun wat lagere uitslag (amplitude) waarop de kamhoogte van E violen doorgaans is afgestemd.
     
  16. vio[line]

    vio[line]

    Lid geworden:
    3 apr 2009
    Berichten:
    3
    Ik ben alweer een tijdje offline geweest, maar ik zit nu met een vraag, waardoor ik dit forum weer even heb opgezocht!

    Ha Bert, bij jou heb ik mijn Vivo2 van Ted Brewer gehaald! Echt waar, een prachtig ding.
    Ik ben er helemaal verliefd op!

    Nou heb ik alleen de laatste tijd wel een probleem omtrend deze viool. Zodra ik m op de versterker aansluit (een Line6 die tevens een hele irritante brom produceert als ik mijn viool aansluit), en ik de viool 'aanzet' (aan de zijkant van de viool zitten knopjes), begint hij even licht te geven, heb ik vervolgens eventjes geluid, maar geeft hij 5 seconden later een rood indicatielampje weer.

    En rood houdt in dat de batterij op is. Terwijl ik al verschillende nieuwe batterijen heb uitgeprobeerd. Ik heb m hierdoor een half jaar geleden voor t laatst gebruikt (ik werd er gek van dat hij t telkens niet deed), maar nu ik weer tijd heb om viool te spelen, wil ik m weer gaan bespelen. Ik kom alleen elke keer dit probleem tegen.
    Het lampje wordt rood, het geluid wordt niet meer versterkt, en heel af en toe (om de zoveel seconden) heb ik dan weer 5 seconden geluid, en daarna gooit ie hem er weer uit.

    Naast dit probleem zit ik dus ook nog met die vervelende versterker...
    Ik vraag me af welke versterker het beste past bij een 5-snarige Vivo2.
    Ik heb wel eens gehoord dat een basversterker goed is voor een 5-snaar, maar ik vraag me af hoe het dan met de hoge tonen zit bij de viool. Blaas je daarmee je basversterker juist niet op :p

    Ik hoop echt ontzettend dat iemand me hiermee kan helpen...
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dit lijkt mij vwb. de ViVo meer een bericht voor "onze servicedesk" en niet voor het forum. Neem even kontakt met mij op via e-mail of formulier op de site, dan zal ik het probleem proberen te tackelen: zonodig moet het instrument naar de producent ter reparatie.
    War betreft versterkers:
    De meeste bespelers van E violen gebruiken het ding tijdens podium optredens en pluggen het in op het mengpaneel van band, combo of ensemble.
    Een versterker voor eigen gebruik voor een via piëzo versterkte E viool of een pëzo pickup kan het beste van het type versterker voor akoestische gitaren zijn.

    Een bromtoon kan verschillende redenen hebben. een slecht afgeschermde kabel en een niet (goed) geaard stopcontact zijn twee voor de hand liggende.
     
  18. 1969

    1969

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    15
    ik weet een adresje waar je een 6 snarige e viool kan kopen voor onder de 300 euro
    duits kwalitijd
     
  19. 1969

    1969

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    15
    die schanz is ook wel oke zowel de ro & de bl :cool:
     
  20. 1969

    1969

    Lid geworden:
    8 mei 2012
    Berichten:
    15
    die schanz is wel ok zo wel die rode als die blauwe
     

Deel Deze Pagina