viool opbergen aan muur

Discussie in 'Overig' gestart door xantippe, 7 feb 2013.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een hangklok hangt aan de muur en ook een schilderij. Maar een viool hoort in een koffer ja daar blijf ik bij.:D
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  2. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Tja wat hoort...als je instrument maar niet beschadigt, kan je toch doen wat je zelf het prettigst/mooist vindt? Mijn cello gaat alleen in de cocoon als ik hem mee moet nemen, anders staat hij gewoon in de standaard, zodat ik hem zo kan pakken als ik wil spelen. Zelfs nu ik 14 dagen op vakantie ben geweest, is hij blijven staan.

    Ik heb mijn strijkstok aan de muur hangen, aan een jashaakje ( die is nl. mooi afgerond). Hij hangt helemaal vrij. Om te voorkómen dat hij zou beschadigen als hij per ongeluk bij het ophangen de muur zou raken, heb ik een plaatje piepschuim tegen de muur geplakt. Misschien is dat nog een optie voor de viool?
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een cello hoeft helemaal nooit opgeborgen te worden. Een cello is de nachtmerrie van een violist. Laat maar staan of hangen dat ding, daar is toch geen eer aan te behalen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Als die viool niet uit de koffer mag, wordt het wel heel moeilijk oefenen.
     
    zapling en Tobias vinden dit leuk.
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Toch zijn de wonderen de wereld niet uit, het schijnt te kunnen.

    Zo heb ik ook een man gekend die Vader werd zonder dat zijn vrouw het wist.
     
    zapling vindt dit leuk.
  6. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Mijn viool heeft geen zin om uit te rusten, neemt hij de tijd niet voor. Pas als ik kassiewijlen ben, zal hij misschien ook moe zijn en heeft het misschien zin hem in zijn koffer te leggen...

    (Ik moet hem ook steeds geruststellen dat hij er echt snel weer uit mag als ik op en neer naar mijn viooljuf ga.)
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Praat je nog steeds tegen je viool ?
     
    Snelviooltje vindt dit leuk.
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, hij tegen mij. Soms zingt hij zelfs voor me :)
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Het lijkt me heerlijk om voor jou te zingen. Ik zing ook graag voor een mooie vrouw. En je moet iets geweldigs zijn want op die tekening van je dochtertje ben je ook al zo mooi.

    Maar om terug te komen op het onderwerp " Viool opbergen aan de muur ". Je moet gewoon doen met je viool wat je het prettigst vind. De één hangt hem aan de muur. De ander doet hem na het spelen in de koffer. En de derde doet net als achter Deventer "Net zoals 't utkomt".
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik denk dat een viool grijpklaar moet wezen. In een koffer is 'ie dat niet. Dus blijven over: in een standaard of aan de muur.
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mijn viool zit in de koffer en deze koffer staat rechtop in de achterkamer. Met één greep is de koffer op tafel en met één zwaai van het deksel is de koffer open. Voordeel de viool wordt niet stoffig en ontstemd minder door verschil in temperatuur en vochtigheid. Dus dat betekend minder stemmen van de viool. Dat betekend dus tijd, je kan meteen gaan strijken. Nog een voordeel is dat de strijkstok in de rechtopstaande koffer niet hangt maar rechtop staat en daardoor niet kan deformeren.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Heb je daar hard bewijs voor dat een viool die meer in de koffer verblijft dan open en bloot aan de muur hangt, minder of niet ontstemt?
    Verder zou ik toch altijd vóór de eigenlijke vioolspeelsessie willen controleren of het instrument werkelijk goed is gestemd. Kun je meteen ook even het stemmen weer oefenen, anders blijft dat er weer bij! Weet je ook of de stemsleutels nog goed passen en gangbaar zijn.

    Hoe zo? Deformeert een strijkstok dan in horizontale positie? :(
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb mijn gehele leven enkele kippen gehad. En ik weet alles van kippen. Ik kan hun taal verstaan en weet alles van hun ziekten en behoeften. Ik durf zelfs te beweren dat ik meer van kippen weet dan de grootste kippenboer van Nederland. Ze hebben er teveel, ze hebben er geen liefde voor, geen gevoel het is handel. Mijn kippen werden allemaal stokoud. En ik liet ze inslapen bij de dierenarts als ze te oud en te ziek werden. Ik ben in de loop der tijd bijna zelf een kip geworden. Ik ben net als zij, een achteruit krabbelaar.

    Waarom vertel ik dit allemaal. Omdat ik mijn gehele leven ook enkele violen heb gehad, en enkele strijkstokken. Ik heb liefde voor dit instrument en er gevoel voor. En daarom durf ik ook te beweren dat ik meer van violen weet dan de grootste vioolbouwer. Voor de vioolbouwer is het handel net als voor die kippenboeren. Ze hebben er teveel, ze hebben er niet die echt grote liefde voor, en dat kan ook niet. Neem mijn strijkstokken die zal ik nooit horizontaal opbergen. Mijn strijkstokken staan mooi rechtop. Kortom ik ben zelf ook bijna een viool geworden en een strijkstok. En dit is niet grappig bedoeld.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er schiet mij iets te binnen...hoe ziet het eruit de combinatie van kip-viool-strijkstok? Allemaal wel één iets gemeen; de liefde, het mogen ZIJN van Tobias.

    Voor wat het teveel violen betreft...Tobias, ik denk dan toch eerder aan zo'n verzendhuis strijkinstrumenten.
    Bij de vioolbouwers waar ik in hun atelier ben geweest, was er toch niet echt sprake van die overdaad die maakt dat je aan overvolle kippenschuren denkt.
     
  15. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Omdat ik zo blij ben met mijn violen grijpklaar aan de muur, deel ik geheel ontopic een plaatje ervan. Ze hangen aan haken die Stringswing heten. De verzendkosten zijn waren niet gering maar het resultaat is helemaal naar wens.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      891,6 KB
      Weergaven:
      15
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Violen hang je niet aan de muur. Schilderijen die hang je aan de muur of een hangklok. En in het uiterste geval je vrouw als ze erg geschilderd is.Want dan is het ook net een schilderij.
     
    zapling en Muzirene vinden dit leuk.
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nou, zo untopic vind ik dit niet! Ziet er mooi uit!
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ziet er prachtig uit!
    En het lijkt ook net een plaatje, maar dan zonder rand en natuurlijk in 3d ;)
     
  19. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    303
    Nou Tobias, in elk geval hangen de stokken vertikaal, nietwaar.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja voor strijkstokken is het de ideale plek zo aan de muur. Kunnen niet deformeren en hangen ook nog eens in de frisse lucht. Wat voor het haar op de strijkstok natuurlijk heel goed is. Dat haar van zo'n paardenstaart heeft altijd lekker in de lucht gehangen. Ja bij het paard natuurlijk niet altijd in de frisse lucht, maar toch in de lucht.
     
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina