gevoeligesnaar
Karin
Om het filmpje met de auditie heb ik erg gelachen. Leedvermaak? Het is maar een persiflage, niet toegeschreven aan een specifiek iemand. Of het 2 LP's lang nog steeds leuk is, kan je over discussieren natuurlijk; humor heeft ook alles met doseren te maken. Vroeger heb ik overigens ook wel eens vreselijk gelachen heb om de 'sauerkraut band' (als ik de naam nog goed heb), een compleet symfonie-orkest met soortgelijke uitvoeringen.Dat is geen humor, maar leedvermaak. Hij vond het nadoen van violisten die niet van zijn niveau waren, zo leuk dat hij er, onder het pseudoniem ´Joseph Hague' , zelfs twee LP´s mee volspeelde.
Ik heb hier acht DVD´s met lessen die Heifetz gaf. Alleen al de angst in de ogen van zijn leerlingen. En braaf collectief lachen om iedere grap van de Meester! De goede man had in zijn leven welgeteld één vriend, namelijk de cellist Gregor Piatigorski.
Voorts was hij van mening dat ieder huwelijk na zeven jaar ' vanzelf' moest aflopen. Zonder alimentatie van zijn kant, uiteraard. Alleen liep dat laatste wat anders, want al die scheidingen hebben hem klauwen met geld gekost.
Overigens ben ik van mening dat het prive leven van een musicus op geen enkele wijze een rol mag spelen bij de beoordeling van zijn of haar artistieke prestaties. Leuk onderwerp voor een discussie.
Hopf
Wat ik wel durf te concluderen, is dat het een perfectionist was en dat klaarblijkelijk ook van anderen eiste. Dat zal ongetwijfeld ook naar voren zijn gekomen in zijn omgang met leerlingen en zijn levenshouding in het algemeen. Maar het is glad ijs om te oordelen over iemands karakter als je de persoon alleen uit berichtjes uit de media kent.