Vogelogen?

Discussie in 'Viool' gestart door Madrin, 26 aug 2017.

  1. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Dag allemaal,

    Vorige week ben ik bij een vioolbouwer geweest om mijn huurinstrument om te ruilen voor een eigen. Ik heb blind getest en kwam qua klank uit op een Roemeense viool van 2300 euro. Deze heeft een vogelogen achterblad. Ik had dat nog nooit zo gezien dus ben afgelopen dagen even aan het zoeken geweest, en daar vind ik hele wisselende dingen. Als ik de klank goed vind, kan het dan een prima koop zijn of ligt de prijs sowieso te hoog? Ik kan hem tot overmorgen ruilen :) Wat zijn jullie ervaringen?

    Alvast bedankt!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Mits goed gebouwd is er niets mis met vogelogen esdoorn.
    Het achterblad zal iets dikker zijn dan de standaard gevlamde esdoorn. Dat maakt dat de instrumenten met vogelogen esdoorn vaak wat milder/warmer zijn in klank.
     
  3. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hoi madrin.

    Ik bespeel al enkele jaren een vogelogenesdoorn viool. Mijn viool produceerd een diepe warme klank, maar klinkt niet schel in de hoogte. Het achteblad is erg mooi om te zien. Maar daar heb ik hem niet op gekocht. Ik viel voor het geluid.
     
  4. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Dat is inderdaad waar ik in eerste instantie voor viel: hij heeft een volle warme klank en ook in de hoogte blijft hij warm en helder. Ik hou van de altklank die hij produceert. Maar ik begon toch te twijfelen: ik ben nog niet zo ervaren en wil geen miskopen doen wat dat betreft :)
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als je twijfelt zou ik em niet kopen. 2300 euro is veel geld en daar kan je altijd een goede viool voor kopen. Kijk ook eens bij een andere vioolbouwer. Je zegt zelf dat je nog niet zo ervaren bent, raadpleeg dus altijd een docent o.i.d. voordat je beslist. Ik vind de proefperiode die je hebt overigens ook niet lang. Maar nogmaals, bij twijfel niet inhalen.
     
  6. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Mijn docent krijgt hem nog te zien en te horen :)
    Ik sta zelf helemaal achter deze viool. Maar ik ging twijfelen door wat ik las. Proefperiode was bijna twee weken, dat lijkt me toch ook redelijk :)

    Voor geïnteresseerden heb ik een geluidsfragment. Ik ben wel benieuwd. Het is een vergelijking tussen de twee violen die over waren. Let op: ik heb pas 1,5 jaar les :p
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 aug 2017
  7. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Eerlijk gezegd is het nooit zo heel goed te beoordelen met zo'n fragmentje en ik vind ze beide eigenlijk zo niet heel lekker klinken. Maar ik denk dat je de tweede viool hebt gekozen, die klinkt misschien net iets warmer.

    Ik zou voor nu even afgaan op het oordeel van je docent: hoe is de bespeelbaarheid en hoe evenwichtig is de viool en is de viool de vraagprijs wel waard. Is het een nieuwe Roemeense viool? Nog een bepaalde bouwer of fabriek bekend?
     
  8. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt voor de reactie! Het is niet de tweede maar de eerste geworden, die bleef beter in de hoogte, die andere werd iel al was hij laat wel erg mooi.

    Het is geen nieuwe viool, maar ook niet heel erg oud, ze hadden hem via via binnengekregen. Maker etc niet bekend bij mijn weten.
     
    Geert vindt dit leuk.
  9. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Verder niemand ervaringen?

    Vanwege ziekte heeft mij docente nog niet gekeken en is de viool wat langer op proef :)
     
  10. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Hebben we het hier over de desbetreffende vogelogenesdoorn viool??

    Mijn vogelogenesdoorn viool klinkt ook niet helder in de hoogte, hij sprankelt niet. Mijn viool klinkt wat ingetogen en donker in de laagte. Maar ik heb geen 2300 neergelegd. Mischien komt het omdat het een chineesje is.
     
  11. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Ja, daar hebben we het over! De mijne klinkt wel fijn in de hoogte, ik ben echt enorm tevreden over de klank. Heel erg mooi. Natuurlijk zijn er andere violen die ook mooi klinken (die van mijn docente bijvoorbeeld) maar daar hangt wel een enorm prijskaartje aan. Ik ben vaak wat onzeker over het kiezen van zoiets definitiefs en ben altijd 'bang' dat er elders iets beters op me ligt te wachten. Maar ik hou echt veel van deze!
     
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Je hebt wel een relatie? Of ben je dan ook bang dat er elders wat beters ligt te wachten?

    Je schrijft:
    ..............
     
  13. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Laat je viooldocent erop spelen, en ga in verschillende hoeken van de desbetreffende ruimte staan. En laat de docent ook verschillende genres spelen van klassiek tot iers en alles wat er tussen inzit. Je docent haalt meer uit de viool dan jij op dit moment kunt, Ook in verschillende posities. Zo kun je een helder beeld van je viool krijgen die je nu op het oog hebt. Maar als de viool je aandacht al heeft gegrepen, dan is het eigenlijk al duidelijk. Tuurlijk zal er ergens anders een andere viool op je liggen wachten, maar dan raakt het eind zoek.

    Op deze manier heb ik destijds een keuze gemaakt tussen mijn huidige viool en een andere. Bij de andere viool ontdekte we dat die een wolftoon in zicht verstopt had zitten.

    Die ene Stradivarius ligt ook op mij te wachten, maar ik werd helaas verliefd op mijn vogelogenesdoorn viool. :)
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Als je zoveel geld moet betalen dan zou ik nog even rondkijken. Voor duizend euro minder kan je best een mooie viool kopen ook met vogelogen.
     
    Geert vindt dit leuk.
  15. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Dank je! Het gaat natuurlijk niet in de vogelogen he, dat hoeft van mij dus totaal niet. Ik heb een taxatierapport meegekregen waarin hij op 2600 werd getaxeerd voor de verzekering.

    Ik heb daar veel violen geprobeerd en deze sprong er echt uit. Ik hoop gewoon dat mijn docent heel snel tijd heeft om te kijken. En bevriende violist had hiervoor een Chinese viool van 1500 euro, dat was ook een hele goede voor zijn doel maar ik vond zelf het geluid te scherp.
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Lijkt mij duidelijke toestand van vioolverliefdheid ;)
    Lekker genieten van je keuze.
     
    Marcelita, Deanone en Muzirene vinden dit leuk.
  17. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Haha thanks. En IDB: met relaties heb ik dat probleem niet. De mannen daarentegen... :p
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  18. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Vergeet niet dat de verkopende vioolbouwer de taxatierapporten zelf schrijft.
    Ik raad je aan de viool mee te nemen naar een andere goede vioolbouwer en daar ook om een (mondelinge) taxatie te vragen als second opinion. Ik vind 2300 euro voor een jonge Roemeense viool van onbekende maker n.l. wel erg duur.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  19. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Mijn chineese vogelogenesdoorn was € 1200-,

    Toen ik er een snaaranalyse erop losliet in Zutphen zei de desbetreffende vioolbouwer, dat het een prima studie instrument was.
     
  20. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Geert, kan dat dan zomaar? Kost ook geld denk ik, zo'n taxatie?
    Ik zit een beetje in dubio, mijn proefperiode loopt af en mijn docent kan nog steeds niet kijken. Ik wil hem niet kopen zonder een professionele mening. Maar zomaar terugbrengen vind ik ook zonde! Ik ken verder maar 1 andere echt professionele violist in de buurt maar die ken ik niet zo goed dat hij naar mijn viool gaat kijken :(
     

Deel Deze Pagina