Vogelogen?

Discussie in 'Viool' gestart door Madrin, 26 aug 2017.

  1. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja dat is lastig. Ik weet niet in welke omgeving je woont en waar je viool vandaan hebt. Maar er is vast wel een vioolbouwer te vinden die er naar wil kijken. Of eventueel een andere docent.
     
  2. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Ik woon in Amsterdam, maar mijn viool komt ergens anders vandaan. Ik kom binnen drie dagen niet aan iemand anders, ben ik bang...
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als je even googeld vind je in Amsterdam genoeg vioolbouwers die je om hulp kan vragen lijkt me.
     
  4. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Ja er zijn veel vioolbouwers, maar het lijkt me raar om zo even langs te wippen om een taxatie ter plekke te vragen van een vreemde viool?
     
  5. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Als ik dit zo allemaal lees, kom ik als BEGINNER eigenlijk tot de conclusie dat

    jij zelf nog heel veel twijfels hebt over de aanschaf en daarom aan alle kanten

    probeert "steun" te krijgen.

    Ik denk dat je , zeker gezien ook het zeer aanzienlijke bedrag wat je wilt / kunt

    uitgeven , beter van deze aankoop kunt afzien en rustig verder kijken.

    Nu zit je aan te hikken tegen een dead-line en dat is nooit goed voor een

    weloverwogen besluit.

    Sorry dat ik mij er mee bemoei, maar dit is mijn eerlijke advies.

    ---
     
    Geert vindt dit leuk.
  6. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt voor het advies! Laat het duidelijk zijn, ik koop sowieso niks zonder professioneel advies, want ik denk niet dat ik daar zelf een goed genoeg beeld bij heb. Ik probeer nu alleen nog of het mogelijk is om van iemand anders een professioneel advies te krijgen, omdat ik de viool zelf wel veruit de fijnste vond :)
     
  7. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Natuurlijk weet ik niets van violen en heb alleen mijn eigen koop als ervaring, maar ik denk ook dat je het niet moet doen. Je bent er nl. niet echt verliefd op. En dat moet volgens mij wel voorwaarde zijn om lang blij te zijn met een instrument. Anders blijf je altijd maar verder kijken.
     
  8. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Ik ben er wel verliefd op! Maar dat neemt niet weg dat ik wel waar voor mijn geld wil hebben, want het is een enorm groot bedrag voor mij. Een paar honderd maakt niet uit, maar ik wil wel jaren toe kunnen met deze viool en mocht hij niet goed zijn, dan is het beter om het direct uit te maken dan om later ruzie te krijgen :(
     
  9. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Wijs besluit !!!

    Nu even " Verdrietig " maar over enige tijd dolgelukkig na een weloverwogen beslissing

    voor een andere liefde ;)

    ---
     
  10. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Ik heb in ieder geval een vioolbouwer gemaild, misschien kan hij nog iets voor mij betekenen voor die tijd :) En zo niet, dan gaat de viool helaas terug :( Dat wil ik echt niet!
     
  11. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Bedankt voor alle tips! Ik heb de vioolbouwer van mijn docente gemaild en ik mag morgen langskomen met de viool voor wat mondelinge expertise :) Ik denk dat dat een prima opplossing is.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2017
    Geert en marloes s vinden dit leuk.
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ah, nu word ik toch wel heel nieuwsgierig wat er uit komt. Succes.
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Diegene die les geven en bepaalde vioolbouwers kennen elkaar vaak heel goed, dus goed opletten.
     
  14. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Klopt, maar daarvan zie ik het probleem niet? Ik ga overigens online geen uitspraken doen over bepaalde vioolbouwers, ik denk dat ze allemaal hun eigen redenen hebben om een viool wel of niet goed te vinden.
    Als deze vioolbouwer mijn docente goed kent (dat neem ik aan) dan is dat toch prima? Ik ga alleen naar deze vioolbouwer voor een mening over de viool, waar dan de viool weer vandaan komt doet er niet toe :) Maar het is altijd fijn om een second opinion te hebben omdat ik zelf nog niet zo ervaren ben.
     
  15. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat klopt en het zou inderdaad mogelijk zijn dat een vioolbouwer probeert een viool af te kraken om een andere viool te kunnen verkopen. Maar deze vioolbouwer heeft voor zover ik weet geen violen in "leerling" prijsklasse. Zie het maar als een stukje coulance dat hij de viool wil beoordelen omdat de docente (zijn klant dus) ziek is.
    En we zijn natuurlijk met z'n allen benieuwd wat er uit komt als Madrin met de juiste informatie een beslissing neemt.
     
  16. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Dat eerste zou ik trouwens redelijk onprofessioneel vinden en verwacht ik niet van een dergelijk goede vioolbouwer als die waar ik heen ga. Deze heeft namelijk geen gebrek aan klanten. En inderdaad, niet echt violen in mijn prijsklasse, hij richt zich (volgens mijn docent althans) eerder op een ander segment. Ik ben in elk geval erg benieuwd.
     
  17. Madrin

    Madrin

    Lid geworden:
    11 feb 2013
    Berichten:
    49
    Hierbij dan de beloofde update!

    Uiteindelijk ben ik bij maar liefst 2(!!!) vioolbouwers geweest, nadat ik bij de eerste was geweest reageerde er nog eentje met dat hij met alle plezier even zou kijken. Conclusies: prima instrument, goed gebouwd, niks mis mee, goede verhoudingen. Taxatie bij de ene tegen de 3000 euro, bij de andere zat het buiten zijn expertise maar een euro of 2500 leek hem alleszins redelijk.

    En als klap op de vuurpijl heb ik zelfs nog een oud-docent gevonden die wil kijken :)
     
    marloes s en Geert vinden dit leuk.
  18. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Als zij tevreden zijn over de bouw en jij over het geluid dan ziet het er naar uit dat je een goede viool hebt gevonden. Gefeliciteerd. :)
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kunnen we er ook een keer wat fotootjes van zien ?
     
  20. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Dan ben ik nu ook wel nieuwsgierig naar mooie foto's :D

    Kan ik tenminste zien wat voor een ogen dat nu zijn.!!

    ---
     

Deel Deze Pagina