Voor de lange winterdagen

Discussie in 'Viool' gestart door David R. de Vries, 7 nov 2017.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Totdat een nuchtere bouwer kan verzinnen dat het voor CNC ook goed mogelijk was om topinstrumenten te bouwen en bovendien het gevoel voor het ambacht te behouden.

    Levert dat perfecte snijden en laseren dan ook echt het topinstrument op waar het om te doen was?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als je het mij vraagt zou ik antwoorden: welnee, het zit 'em niet in die o.1 mm.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dat zogenaamde perfecte, met de computer, houdt natuurlijk totaal geen rekening met het hout. Ieder stuk hout is anders. Dus een viool met exact dezelfde maten zal anders klinken.
    En de aandacht en liefde van de vioolbouwer, de rust in het proces en daarmee de tijd waarin het hout zich kan zetten na iedere bewerking, ik denk dat deze dingen ook heel belangrijk zijn. Ik denk dat je een vioolbouwer (gelukkig) niet kunt vervangen door een computer.
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    IdB,

    Het komt er dus op neer dat een met de hand uitgezaagd boven of onderblad beter is omdat het met de hand is uitgezaagd. Een CNC machine doet het naar mijn mening beter, heeft nauwelijks afwijkingen. Het tot op detail uitwerken blijft naar mijn mening wel handwerk.

    Maar waarom zou ik 4 uur met een guts zitten vormgeven terwijl een CNC frees het grove werk in een kwartiertje kan klaren?
     
  5. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Weet ik ook niet. Ik ben geen bouwer. Waarschijnlijk heb je gelijk. Zeker omdat je alleen het grove werk door zo'n frees laat doen. Maar ik weet het niet hoor, misschien heeft een echte bouwer een andere mening.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Natuurlijk kun je voorgefreesde bladen aanschaffen, maar een beetje bouwer kiest zelf zijn/haar bladen, lijmt ze aaneen en gaat dan aan het werk met het handgereedschap. Gaandeweg ontstaat dan een gevoel hoe het hout zich gedraagt en krijg je een idee hoe de welving er uit moet komen te zien. Dat gaat niet met voorgeprogrammeerd freeswerk. Die houdt geen rekening met verschillen in de houtstructuur en opbouw van de houtcellen.
    En de tijd die je uitspaart weegt naar mijn mening niet op tegen de ervaring van het bewerken van je gekozen stuk hout. Tenminste zo vergaat het mij.
     
    Walter_vd_Hee, Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik denk ook dat om die reden het traditionele houtbewerken in de vioolbouw ook zal blijven of er moet een apparaat komen die alle kenmerken van het hout kan signaleren en snel kan omzetten in een adequate bewerking.
    En dan nog. De echte vioolbouwer laat zich niet vervreemden van het hout en het handwerk.
     
  8. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Beste allemaal,

    ik ben ernstig in gebreke gebleven v.w.b. het plaatsen van een paar plaatjes.
    Dit komt omdat ik nog steeds ernstige pijn in mijn rechterbeen en heup heb waardoor ik nauwelijks kan slapen.
    Een gang naar de dokter lijkt onvermijdelijk, maar ik heb een hekel aan dokters.
    Niet dat ze niet het beste met me voor zouden hebben, maar het geeft altijd zo'n rompslomp.
    Weet zeker dat ik dan uren in het ziekenhuis moet wachten voor het maken van foto's etc.
    Heb wel van de week een paar dagen getracht uit te rusten in een lekker hotel in Arnhem en meteen even bij Baptist binnengelopen want ik had nog geen wanddiktemeter. ( wat zijn die dingen duur )
    Gereedschap is nu wel bijna compleet, maar moet nog even wat stukken aluminium gelijk vijlen voor op mijn kookplaatje.

    Dave

    PS: project zou nu eigenlijk moeten heten "Voor de lange zomerdagen"
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Fijn weer van je te horen, maar het lijden gaat helaas nog door.:(
    Ik begrijp uit je verhaal dat je nog niet op het punt gekomen bent dat bezoek aan de dokter met mogelijk uren wachten in wachtkamers hier en daar om uiteindelijk het pijnprobleem succesvol gaan gepakt te krijgen aantrekkelijker is dan het blijven pijnlijden.
    Ja, zo maakt ieder zijn/haar keuzes. Zou het niet heerlijk zijn om je project met wat meer energie en minder pijn te kunnen aanpakken?
    Met de lange zomerdagen houd je wellicht wat meer tijd over voor je project. De zomerse zon geeft mij altijd energie.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu is Baptist ook niet de goedkoopste, maar wel een heerlijke zaak om eens een uurtje door te struinen. En dan proberen niets te kopen, tenminste zo vergaat het mij altijd. Ze zijn inmiddels verhuisd en zitten niet meer in de binnenstad van Arnhem.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Dokters zijn niks Dave. Alleen al dat je als gezonde geld aan een zieke durft te vragen, zegt genoeg over dokters.
     
  12. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Inderdaad, een pracht winkel waar je met bus 12 vanuit het centrum zo naartoe rijdt. Niet de goedkoopste, dat is waar. Als ik alles aan nieuw gereedschap even snel bij elkaar tel had ik al een aardige viool kunnen kopen.
     
  13. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    En het feit dat iemand anders aan je lichaam gaat zitten rommelen. Ik doe graag alles zelf, maar aan je lichaam sleutelen moet je helaas aan anderen overlaten.
    Heb trouwens wel ineens met de overgang van het mooie naar het iets mindere weer ineens veel minder pijn.
    Heb ik al vaker gemerkt, wellicht overgevoelig voor luchtdruk wijzigingen.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk dat we het hier niet moeten gaan hebben over de geneesheren en hun (on)kunde, dat valt volledig buiten het onderwerp.

    Dave, mogen we nog wat 'plaatjes' verwachten?
     

Deel Deze Pagina