Wanneer toe aan Vibrato en positiespel

Discussie in 'Overig' gestart door Corne, 8 jan 2007.

  1. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Alvast bedankt voor je antwoord, Remi. Maar jij was toch degene met de soepele gewrichten...?

    Ik had inderdaad de hele topic al wel doorgelezen (+ de rest van internet over vibrato..), ben ook al wel aan het oefenen, maar het kwartje valt gewoon niet.
    Het enige wat me een beetje lukt is op 1 lange noot met 2e of 3e vinger een armvibrato. Maar polsvibrato of doorlopend vibrato lukt echt nog niet.
    Misschien toch maar wachten tot mijn juf vindt dat ik er aan toe ben?

    Ik ben verder wel heel benieuwd hoe iedereen het vibratoproces doorloopt/doorlopen heeft: hoe heb je het aangeleerd en hoe lang heb je er over gedaan?
     
  2. GuitarEbb

    GuitarEbb Guest

    Ik speel nu net een week viool. (Speel ook al 3 jaar elektrisch gitaar.)
    En ja hoor ook op mn viool kan ik nu al een redelijke sterke vibrato! Het is welliswaar een heel andere vibrato dan de vibrato die je op een gitaar speelt. Maar echt de noten op mn viool komen al langzaam tot leven. Echt super vet de viool.:lol: Verder vind ik het erg lastig om niet vals te gaan, omdat ik natuurlijk fretten mis. Maar The Swan van Saint Saens lukt me al aardig :D Ik doe alles op gehoor, want ik kan geen noten lezen. :lol:

    Dus met 3 jaar gitaar achtergrond lukt het me na exact 1 week noten met een (beginnende) vibrato te spelen. :)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ja, er bestaan wonderkinderen!
    Zet het resultaat maar op YouTube, zodat iedereen kan meegenieten ;)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ja, ik wil het ook wel eens horen!
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Marjet,

    Sorry dat ik zo laat reageer maar het is als een soort van masseren van je instrument. Bij een cello gaat het volgens mij nog makkelijker omdat die staat en je het instrument niet in evenwicht hoeft te houden.

    Remi
     
  6. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
    Hoi,

    ik vond deze thread net en kan iemand eens uitleggen wat eerste, tweede, derde positie zijn? Eerste is neem ik aan hoe je begint met viool te leren?
     
  7. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    1e positie is dat je je 1e vinger plaatst op een hele toon hoger dan de losse snaar. De 2e positie wil zeggen dat je je 1e vinger plaatst op de 2e toon na de losse snaar (en dat kan zowel de plek van een lage 2e vingers als van een hoge 2e vinger zijn). De 3e positie is dus de plek waar in de 1e positie je 3e vinger staat....daar komt dan je 1e vinger.

    Over naar noten op bv de A snaar....
    Losse snaar is A
    1e positie is de 1e vinger op de B
    2e positie is de 1e vinger op de plek van de C (of Cis)
    3e positie is de 1e vinger op de plek van de D (of Dis)

    Dit kan dus op elke snaar en omhoog tot positie.....noem eens wat....15....zo ver het mooi klinkt.
     
  8. Guido P

    Guido P

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    82
  9. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Het meeste is al wel gezegd over het leren van vibrato. Wat de valkuilen betreft mis ik er nog een:
    Met vibrato maskeer je af en toe het 'vals' spelen. (ook heel handig dus) (alhoewel je de echt goede luisteraar niet bedriegt). Ik heb zelf altijd nog wel nodig om ook heel bewust zonder vibrato te spelen en goed op de zuiverheid te letten voordat ik weer terug ga spelen met vibrato.

    En als je begint met het te leren: let op dat alles ontspannen blijft. Niet verkrampen want dan gaat je hele spel achteruit. En verder: gewoon proberen, maar wel pas als je al echt goed weet waar je je vingers moet plaatsen op de snaar. Methode uit post #7 heb ik ook geleerd vroeger. Kun je ook lekker onderweg of in een saaie vergadering doen op een pen :D
     

Deel Deze Pagina