Wat bepaalt het prijsverschil van een strijkstok?

Discussie in 'Viool' gestart door marjet, 17 jun 2016.

1. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Toevallig heb ik afgelopen week een aantal stokken geprobeerd bij de vioolbouwer hier. Hij legde er vijf voor me neer, eigenlijk omdat hij aangaf dat de balans van allebei mijn stokken wat vreemd was.
    Overigens weet ik de waarde van de ene stok niet, die is niet veel waard begreep ik van de vioolbouwer. De andere stok is getaxeerd voor de verzekering op 400 of 450 euro. Maar die vind ik niet fijn, die zat bij mijn viool. Misschien wil ik dus ook wel een andere stok, ik ga in ieder geval vast sparen, heb ik na het bezoek bedacht.

Toen ik de stokken optilde en in mijn hand hield merkte ik eigenlijk meteen wat hij bedoelde. En toen ben ik ze natuurlijk alle vijf gaan proberen (ondertussen kwam er een andere klant). En heb ze op volgorde van kwaliteit/prijs weten te leggen. De duurste vond ik het fijnst, maar daaraan hangt een prijskaartje dat ik niet kan betalen. Die op de tweede plek kwam was ook nog echt te duur voor mij, pas mijn derde prijswinnaar zou haalbaar kunnen zijn, maar dan moet ik nog echt even sparen... Vond ik wel balen. De twee stokken van onder de 600 euro vond ik echt niks.

Toen ik dat aangaf en vroeg of hij niet iets had dat ook zo fijn strijkt als de dure stokken maar beter betaalbaar is, gaf hij me nog een stok. Daar streek ik mee en ik merkte dat hij inderdaad fijn strijkt, ik had goed controle of zo over die stok (is dat wat ze 'direct' noemen?). Maar ik vond de klank weer veel minder mooi. De prijs van die stok was 250 euro, maar hij valt voor mij toch af vanwege de klank.
    Pas toen hoorde ik dat dit een carbonstok was, met een laagje hout eromheen voor de 'looks'. De vioolbouwer vertelde dat de klank door het carbon minder kan resoneren in de stok en dat daardoor de klank inderdaad minder is, maar dat hij houten stokken tot 500 euro kan verslaan in kwaliteit.

zapling en Nikin vinden dit leuk.
  2. marjet

marjet

Lid geworden:
    5 feb 2011
    Spannend, wat is het vervolg...? Sparen voor de stok op plaats 3 of nog verder kijken?

3. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Prijsverschillen tussen strijkstokken zijn ook in jouw, @IdB, ervaring niet gebaseerd op gebakken lucht!
    Ook ik ben benieuwd naar je volgende stap!

zapling vindt dit leuk.
  4. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Nee, maar het waren wel gigantische prijsverschillen o_O

Ook wel een gigantisch verschil in geluid vooral, vond ik. En de duurste die was helemaal super ook als het ging om het strijken, daarmee kan een gorilla nog een mooie klank uit een viool krijgen. Zou dus de ideale stok zijn voor mij......... Alleen veuls te duur.....:(

5. marloes s

marloes s |♫♫|♫

Lid geworden:
    16 mei 2014
    Toch jammer van carbonstokken, ze spelen geweldig maar de klankkwaliteit blijft achter.
    Wie weet verbetert dat nog in de toekomst, voor nu lijkt het kij een moeilijke keuze.

6. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Nee, voor mij valt hij gewoon af. Ik zou hem misschien als reservestok wel willen, of voor bij een straatviool. Kan ik fijn kinderen mee meppen als ze niet in de maat spelen....

13495145_910896935688026_7028068729157513275_n.jpg

Marcelita vindt dit leuk.
  7. Nikin

Nikin ♫ ♪

Lid geworden:
    24 aug 2015
    Herkenbaar! Mijn leraar zegt ook altijd dat je daar een carbonstok voor moet nemen. Mijn jongste geloofde dit eerst en wilde daarom dwarsfluit spelen bij zijn vrouw, maar inmiddels heeft hij door dat het een grapje is en speelt hij toch cello. Veel leuker en bovendien is hij toch nog veel te klein voor dwarsfluit (5 jaar).

Overigens heb ik bij hem wel eens op een hele goede carbonstok gespeeld, maar ik vond hem niet fijn. Veel te veel geluid...

zapling vindt dit leuk.
  8. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Een mep met een dwarsfluit komt veel harder aan dan met een carbonstok. Die dwarsfluiten buigen namelijk niet door. Ik denk dat hij daarom toch voor de cello heeft gekozen, een verstandig kereltje.

gevoeligesnaar, Deanone, zapling en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. marjet

marjet

Lid geworden:
    5 feb 2011
    Weet je ook waarom die strijkstok zo duur was? Was-ie oud bv?

10. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Het was gewoon een topstok.

11. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Voor dat meppen sta je ook lekker strategisch opgesteld. Het ziet er eigenlijk heel onschuldig uit zo;)

12. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Onschuldig? Goed kijken hoe die meisjes kijken dan.... ;)

Nee hoor, we hebben gigantisch lol gehad.

13. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    En lag er ook nog wat in de vioolkist?

14. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Ja hoor :) Dus de meisjes kregen te eten 's avonds.

15. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    He, wat een geluk:), misschien, als jullie heel veel buiten optreden, zou er dan eh mischien eh een profi strijkstok:confused::rolleyes:o_O;)

Muzirene en zapling vinden dit leuk.
  16. zapling

zapling

Lid geworden:
    5 okt 2012
    Mijn ervaring met stokken sluit precies aan bij wat anderen al schrijven. Een houten (viool of altviool) stok van minder dan 400€ is eigenlijk niet echt wat. Het klinkt misschien wel, maar het zwabbert, of het is juist te log. Met een Carbondix of vergelijkbaar van rond de 110€ ben je dan beter af, want die zal je meer in staat stellen om je streektechniek verder te ontwikkelen.
    Ik heb op een gegeven moment een gokje gewaagd en een merkloze carbonstok met houtlook folie van 175€ uit China betseld, via eBay. Dat pakte erg goed uit, gelukkig. Hij klinkt goed en is fijn hanteerbaar. Hij zit er prachtig uit. En is onverwoestbaar.

Voor de alt had ik eerst een Carbondix, en nu een Codabow van 600+€. Die strijkt beter, en het geluid is een goed compromis tussen het directe geluid van de Carbondix en het warme geluid van een goede pernambuc stok. Een houten stok die net zo fijn strijkt als de Coda heb ik voor dit budget niet kunnen vinden.

Maar ja.... vandaag hoorde ik van een beroepsviolist dat hij op zoek was naar een stok... en dat hij aan het kijken was in de orde van €30.000 ! Tja.

17. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Voor een simpele ziel als ik is dit ver voorbij de horizon! Wat moet die stok kunnen wat stokken van het tienvoud minder niet kunnen? Toveren met muziek, zoiets.....:confused:

zapling en Deanone vinden dit leuk.
  18. Muzirene

Muzirene |♫♫|♫

Lid geworden:
    23 apr 2012
    Homepage:
    Daar heb je toverstokjes voor, die zijn bij Tobias te verkrijgen.....

zapling vindt dit leuk.
  19. Nikin

Nikin ♫ ♪

Lid geworden:
    24 aug 2015
    Volgens mij betaal je dan toch grotendeels voor de naam. De stokken die ik bij mijn leraar fijn vind, zijn gewoonlijk wel boven de € 3000. Het verschil tussen een stok van € 1000 of boven de € 3000, merk je dus volgens mij wel. De stokken die ik fijn vind, klinken warm en vol en hebben geen plekken waar ze bibberen of stuiteren. Andere stokken vind ik soms rasperig klinken of voelen of schel. Maar als ik mee ga naar de veiling in Keulen en daar een stok probeer van € 30.000, vind ik die gewoonlijk niet veel fijner. Maar ik ben natuurlijk ook maar een beginner, dus een professional zal er wel meer verschil uit halen.

De stok waar ik nu het liefst mee speel is een Lucchi die ik van mijn leraar geleend heb. Ik zou hem wel willen kopen, maar hij verkoopt hem niet. Toen ik net speelde vond ik het moeilijk met die stok wat snellere stukjes te spelen. Ik speelde dan meestal eerst op een andere stok en als ik een stukje wat beter kende, stapte ik over op de Lucchi. De Lucchi heb ik nu dus thuis. Als ik bij mijn leraar ben speel ik graag op een Hill stok. Ik weet niet wat ze kosten, het zijn zeker geen goedkope stokken, maar ook bij lange na geen € 30.000. Gelukkig maar, anders werd het wel vervelend als ik er ooit een zelf zou willen kopen...

zapling vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina