Wat kost een betere klank?

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 3 aug 2012.

  1. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Lekker nutteloos, net zoiets als een v791WWrn2gg[/media]]filmpje voor het geluid van allerlei merken en soorten snaren op 1 viool getest. Een snaar geeft pas na een behoorlijke tijd er op te spelen een constant geluid en dat is echt wel per viool anders.

    Ook heeft het geluid veel te maken met de omgeving, stel je doet helium er in (kleine dichtheid) dan geeft dat een heeel ander geluid als met gewone lucht (zo ook met warme en koude lucht). Dan kan het ook zijn dat het fragment in een perfect akoestische omgeving is opgenomen. En dus zit je jezelf te verlekkeren op een klank die je er misschien nooit in Nederland onder normale omstandigheden uit zult krijgen.

    De opname kan afwijken van het werkelijke geluid (door de microfoon). Benodigde steunen of eventueel andere onderdelen zoals een staartstuk met anders gewenste fijnstemmers vervormen ook voor een klein deel het geluid. Dan zijn er violisten die veel gevoeliger kunnen spelen (hoe houd je het instrument vast + ervaring), dus al met al kan je er niet 100% van uit gaan dat je met zo'n site jouw perfecte viool zal vinden. Het is echt iets persoonlijks een viool aanschaffen, een viool is uiteindelijk de tolk van je ziel (gevoel). En dan vind ik het uitzoeken op het internet niet erg persoonlijk. Maar... wel gaaf dat het zo kan en er zo gelikt uit ziet @jokkio.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ik ben bij de exhibition van Corilon geweest in Essen. Leuke violen, en inderdaad je hoort de bespeler op de site. Ze gebruiken pirastro tonica en als je een viool koopt krijg je een nieuw snarenset van Tonica. Ik heb een viool van Corilon en toevallig bevalt de klank mij wel. Het is geen duur viooltje (prijs indicatie $1000-$2000), maar ik vind Corilon site toch wel wat detail geschreven, ook vertelt de site hoe groot de violen zijn (in cm). De sample bespelers zijn de mensen die op part time basis werken, dus het is niet altijd de eigenaar die de sound samples heeft gemaakt.

    Verder als ik websites bekijk die violen verkopen, vertrouw ik niet volledig als de site ook zo rommelig uitziet zoals wat Jokkio heeft gegeven. Zo rommel met een out to date layout die de stijl heeft van de jaren 90's.

    Alleen jammer dat de eigenaar, Annette Roeben, niet zo'n aardige vrouw is. Ze raakt zo snel gekwetst :/

    Ik vind dat Corilon zowieso een nette site is, maar je moet toch wel persoonlijk contact opnemen met de eigenaar om advies als je toevallig benieuwd bent naar een van Corilon violen, dan vertelt zij wel wat meer detail van wat de minder leuke kant van de viool is (op de site lees je natuurlijk alleen de goede dingen).
     

Deel Deze Pagina