Ik zit me af te vragen of het type lak en de dikte van invloed zijn op de klank van een viool.. Is dat zo? Ik heb het vermoeden dat een viool van H. Blaiche die ik in bezit heb hier last van heeft. Het is een Mirecourt uit ca. 1920 in een hele mooie staat echter deze bouwer staat erom bekend dikke lak met een rode gloed te gebruiken. Hij houdt als het ware wat in..
Welnee heeft geen enkele invloed op de klank, dat is allemaal inbeelding. Net als die onzin over de opwarming van de aarde.
De opmerking van Tobias met een kilo zout nemen is een eerste vereiste. De soort van lak, olie of spiritus heeft sowieso een verschil maar daar gaan we op terug komen. De opwarming van de aarde i.d.d. volkomen onzin. en mocht het zo zijn dan zitten we in een cyclus van en een paar duizend jaar en kunnen we er toch niets aan doen... Remi
Inderdaad met een zak zout nemen want een dik jaar geleden (oktober 2016) dacht Tobias er toch heel anders over getuige zijn bewering in: https://strijkersforum.nl/threads/de-lak.4217/ Verder zou ik TheoB adviseren om eens de zoekfunctie van dit forum te gebruiken. Hij zal dan al gauw aanlopen tegen deze onderwerpen: https://strijkersforum.nl/threads/de-lak.4217/ https://strijkersforum.nl/threads/benodigd-aantal-laklagen.1085/ https://strijkersforum.nl/threads/lakken-van-strijkinstrumenten.165/page-4#post-1415 Er is veel meer, dit is slechts een selectie.
Tobias dacht dat de lak invloed had op de klank, maar Tobias heeft nagedacht en Tobias heeft veel gelezen. Ook heeft Tobias violen uitgeprobeerd, Tobias is tot de slotsom gekomen dat de lak op een viool helemaal niets uitmaakt voor de klank. Gelukkig mag een mens van gedachten veranderen, maar mensen die nooit nadenken kunnen dat niet begrijpen. Dat is niet erg want daar kunnen ze niets aan doen. Maar ik wil ze nogmaals vertellen dat wij hersens hebben gekregen om na te denken. Zoals wij ook benen gekregen hebben om mee te lopen. Dus ik zou die zak zout maar bewaren voor de wegen als die glad worden.
Dat is interessant Tobias! Ik wist niet dat je experimenten met verschillende lakken had uitgevoerd. Er is overigens veel onderzoek gedaan naar de invloed van diverse lakken door Martin Schleske. Die is daar al tientallen jaren mee bezig en heeft in de diverse publicaties ook melding gedaan over de diverse invloeden en het effect van een primer c.q. grondering. Hij kwam echter tot een geheel andere uitspraak dan jij nu doet, namelijk dat de samenstelling van de lak er terdege toe doet en invloed heeft op de klank.
Heb het alsjeblieft niet over die knoeier van een Schleske, die heeft zoveel onzin uitgekraamd, ik had je wijzer geacht Frits.
Okee, er van uit gaande dat lak invloed heeft op de klank: is dit een negatieve invloed of een positieve invloed? En wat moet ik dan verstaan onder een positieve invloed? Of onder een negatieve invloed? Is de beoordeling daarvan niet zuiver subjectief? Het probleem is dat je proeven met lak niet kunt herhalen: elk instrument is weer anders. Je kunt ook de lak niet meer goed van een instrument afhalen, want er trekt altijd iets in het hout, of het nu een grondering is of iets wat je lak kunt noemen. Ik heb ook wel eens iets over metingen gelezen bij een ongelakt instrument, dat daarna in gelakte staat ook werd gemeten en waarbij praktisch geen verschillen meetbaar waren. Maar nogmaals, als er wèl verschillen meetbaar zijn, worden die verschillen dan ook uitgelegd in termen van positief of negatief? Ik ben bang dat de persoonlijke smaak van degene die een instrument onderzoekt ook de uitslagen van een onderzoek beïnvloedt.
Ik zou je adviseren eens wat gepubliceerd onderzoek van Martin Schleske te lezen (is wel in het Duits). Je zou dan kunnen vast stellen dat dergelijke onderzoeken aan lakken uitgevoerd werden aan strookjes hout die onder geconditioneerde omstandigheden (constante temperatuur en relatieve vochtigheid) werden opgeslagen gedurende meer dan tien (!) jaar waarna er diverse fysische metingen aan zijn uitgevoerd. Dat sluit een subjectieve beoordeling uit en behoeven ook geen lakmonsters genomen te worden van oude kostbare instrumenten. Daarin staat ook beschreven wat als (on)gunstig beschouwd wordt en door welke variabelen dat wordt veroorzaakt. De lak heeft naast een esthetische, ook een filterende functie zodat ongewenste resonanties worden gedempt.
Pas van het hele bovenblad van mijn viool de lak gehaald. Ik had de indruk dat ik nu een warmer geluid heb dan er voor. Ik had een enorme dikke laag lak er op zitten, waardoor het bovenblad eigenlijk stugger was, en dus het geluid scherper. Maar het kan ook verbeelding zijn
Toen ik laatst bij onze vioolbouwer Hendrick Zick in Eindhoven was. Zag ik allemaal donkere bruine glazen apothekersflessen staan op een schap. Daar bewaarde hij zijn vioollakken in vertelde hij mij. Hij had ook van die plankjes met verschillende lakken liggen, dit omdat hij een paar door hem gemaakte hand violen had liggen die uiteindelijk afgelakt moesten worden. Hij ondezoekt ook de klanken van violen dat te maken heeft met de dikteverdeling van het bovenblad etc. Ik zag een hoop grafieken met geluidspieken erop, wat mij vrij weinig zei. Maar Hendrick Zick is er altijd druk doende mee. Het was echt interessant om het allemaal te zien. Hij zei: je kunt misschien wel een viool bouwen, maar er een goed geluid uit krijgen is ook een kunst. Ik dacht altijd dat als je klaar bent met de viool te bouwen en dat als de snaren erop gezet zouden worden met de stapel en kam, er dan automatisch geluid eruit kwam. Maar de dikte verdeling vh bovenblad en de lak, plaats vd stapel, snaren, kam etc spelen dus ook een grote rol mee.
Welnu, Tobias, speciaal voor jou een grafiek over de gemiddeld uitgestraalde energie van een Guadagnini en een door Schleske gebouwd instrument. Let ook vooral op de vorm van de grafiek van de Schleske: het patroon verloopt bijna net zo. Ik heb geen geluidsfragment van de Guadagnini maar wel eentje van de opus 108 (zie hieronder). Het zou zomaar kunnen dat de Schleske niet onder doet voor de Guadagnini: Hier een afbeelding van de opus 108 (niet opus 105!): Het instrument schijnt een buitengewoon grote draagkracht te hebben voor de E-snaar en komt gemakkelijk boven een orkest uit! Er is een geluidsfragment van: http://www.schleske.de/geigenbau/klangraum/violine-op-108.html Schleske houdt zich al vele jaren bezig met het maken van tonale kopieën van de meesterviolen. Bovendien heeft de man een graad in de natuurkunde en weet dus drommels goed waarover het hier gaat en hoe bepaalde variabelen gemeten dienen te worden.
Dat weet ik al mijn gehele leven, dat als je een viool hebt gebouwd, en er snaren opzet en een kam en een stapel erin doet, dat er dan niet automatisch geluid uit komt, er zitten namelijk geen batterijtjes in.
Zie je wel, al doe je er batterijtjes in, dan komt er evengoed niet automatisch geluid uit. Nou hoor je het eens van een kenner dreamingdagon zelfs dan niet.
het is trouwens Blaise en niet Blaiche.. Engelse tekst verwijderd. (4-5-'18) Graag vertalen in het Nederlands met eventueel de bronvermelding er bij, anders wordt het verwijderd. Beheerder