Wie heeft een Trompetviool (Strohviool) te leen?

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Muzirene, 27 jan 2016.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Zie topic elders :)

    Wil altijd al een keer hierop spelen (me het kleplazerus strijken/toeteren) en zou er de blits mee kunnen maken bij het Leerorkest, waar we nu bezig zijn met een Jeroen Bosch project. Het zou zo een Jeroen Bosch-instrument kunnen zijn.

    Wie heeft er 1 in de kast staan die ik een poosje zou mogen lenen?

    Dank je...

    Irene
     
    jis77 vindt dit leuk.
  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Ik kan je er helaas niet aan helpen. Lang geleden heb ik een exemplaar van een verzamelaar mogen bespelen en het klinkt werkelijk aan geen kant.
    Ik vraag me overigens af wat de relatie met Jeroen Bosch is. De Strohviool is bedacht en bedoeld voor het akoestisch opnemen van grammofoonplaten. Het geluid van een 'gewone' viool werd, als gevolg van de geringe bandbreedte, namelijk nauwelijks door de opnamehoorn verwerkt. Werd gebruikt tot ergens in de jaren twintig van de vorige eeuw.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jeroen Bosch heeft allerlei bijzondere instrumenten in zijn schilderijen verstopt. Bekijk de 'Tuin der lusten' maar eens. Ook bestaande instrumenten (als ik het goed heb), zoals doedelzakken, maar ook veel fantasie. Deze zou goed in het rijtje passen.
    Ik heb gezocht, heb geen viool kunnen vinden in zijn schilderijen. Jammer. Misschien dat ik de leerlingen uitdaag een schilderij te maken in Jeroen Bosch stijl met een 'jeroen-bosch-viool' erop.

    Het logo van het Bosch Leerorkest is trouwens ook gemaakt van een figuur van een van de schilderijen van Jeroen Bosch.
    [​IMG]

    Het is leuk om naar die instrumenten te zoeken op de schilderijen en te kijken wat de relatie is met bestaande instrumenten. Ook voor leerlingen. Zo'n Stroh-viool zal voor hun heel verrassend zijn, als ze zien dat zo'n apart ongebruikelijk instrument toch bestaat. En dan is het inderdaad leuk om uit te leggen waarom hij werd bedacht.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het lijkt mij echt een instrument die ineens tussen allerlei spullen op een brocante markt te vinden is. De vlooienmarkt in Brussel mogelijk, maar in ons land is er ook op dat gebied wel wat te beleven. Je hebt ook zo van die winkeltjes op dat gebied.
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    een vriend heeft er volgens mij nog een Irene, wellicht wil hij 'm wel uitlenen of verhuren... ik zal eens informeren voor je.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Lijkt me wel leuk zo'n trompetviool. Eigenlijk meer een pretviool.
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dit klinkt gewoon heel leuk en ik denk ook dat je met dit genre de trompetviool het meest recht doet!
    Entertainmuziek, daar is toch niets verkeerds aan, mensen gaan weer blij kijken en maken een huppeltje in het voorbijgaan.:)
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Grappige muziek. Jammer dat het zo waaide.
    Dat zou tegenwoordig toch op een E-viool worden uitgevoerd. Maar dan heb je weer elektriciteit nodig.
     
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Er bestaat een kleine versterker met batterijen als energiebron als je geen electriciteit bij de hand hebt en die versterkt prima!
    Maar ik vind juist die trompetviool/strohviool zo grappig! Misschien willen onze Belgische forumvrienden helpen als ze zo'n instrument tussen de bric á brac op de brocantemarkt tegenkomen voor een prettig prijsje voor Irene. Dan kan zij het verder met hen regelen. Zomaar een ideetje.
     
    Muzirene vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina